ההחלטה שמעוררת סערה: שר הפנים משה ארבל קבע השבוע מועד חדש לבחירות המקומיות, אלא שחלק מהמתמודדים ברשימות נמצאים כעת במילואים ואינם יכולים לסייע לסיעתם. אז מה חושבים על הנושא ראשי הסיעות המתמודדות למועצת עיריית ירושלים על כך? פנינו לכל אחד מ-13 ראשי הסיעות ושאלנו: האם לדעתך נכון לערוך את הבחירות ב-30.1?
7 צפייה בגלריה
קלפי
קלפי
הבחירות המקומיות. בעד או נגד?
(צילום: יואב דודקביץ')

נזכיר כי בעקבות המלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר, נדחו הבחירות המקומיות שהיו אמורות להתקיים ב-30.10. השבוע הודיע שר הפנים משה ארבל כי הבחירות המקומיות ברוב הארץ יתקיימו ב-30.1 ובכל יישוב שפונה עקב המלחמה יתקיימו הבחירות רק חמישה חודשים אחרי שיחזרו התושבים לבתיהם.

הציונות הדתית: נגד


יו"ר מפדל – הציונות הדתית וסגנית ראש עיריית ירושלים חגית משה שמתנגדת מסרה ל-mynet: "הבחירות נותנות יתרון ברור לציבור החרדי - תוצאות של בחירות בתנאי חוסר שוויון יפתחו מחדש את הקרע בעם”.

7 צפייה בגלריה
חברת המועצה חגית משה
חברת המועצה חגית משה
חברת המועצה חגית משה
(צילום: שלו שלום)

"בתקופת מלחמה אנו חייבים לעשות הכל כדי לשמור על אחדות ולהימנע מחילוקי דעות, בדיוק מה שבחירות עלולות לגרום, זאת יחד עם הענקת יתרון ברור לאוכלוסיה מסוימת בעוד אוכלוסיות אחרות נלחמות על המשך קיומה של הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון הוא אבסורד ותגרום לפגיעה ממשית במרקם החיים בתוך הערים והרשויות המקומיות.
"נארה שראשי הרשויות מכהנים שותקים אל מול חוסר השוויון ומנצלים את העובדה כי בחירות בעת חירום מחזקת את סיכוי שלהם להיבחר שוב. אני קוראת לכל מי שהדמוקרטיה ואחדות ישראל בדמו להצטרף אליי בדרישה אל שר הפנים לדחות את קיום בחירות עד אשר אחרי הניצחון המיוחל וחזרתם של כל אנשי המילואים הביתה".
על ראשי הערים המכהנים היא אמרה: "רואים בבירור את הבעיה אבל שותקים כי זה משרת אותם״.

נעם: נגד


מנכל נעם, אלקנה באב"ד: "אין ספק כי החלטה תמוהה זאת פוגעת פגיעה אנושה ב זכותם של מתמודדים רבים, צעירים וחסרי גב פוליטי בעיקר, ל הבי א לידי ביטוי את נוכחותם במערכת הבחירות וממילא סביר שדווקא להם יהיה קשה יותר להצליח ולהיבחר. אעיר כי כותב שורות אלו משמש כמנכ''ל מפלגת נעם נמצא בעיצומו של צו 8 ורק במאמצים מרובים נמצאו הזמן והאמצעים כדי להצליח לכתוב לך מכתב זה. אני מבקש שתמצא הדרך לבטל החלטה זאת ולאפשר תעמולת בחירות שוויונית ודמוקרטית בתקופה רגועה יותר".

ליכוד: נגד


יו"ר סיעת הליכוד, יעל ענתבי אמרה: "קיום בחירות מוניציפליות בעת הזו הוא נושא מורכב שיש לו מספר היבטים; באווירה כיום, אין ראש לבחירות ובטוח לא לקמפיין בחירות כאשר כל יום חיילנו נהרגים. יחד עם זאת, לא ידוע כמה זמן המלחמה תימשך ולנו בעורף יש מחויבות ללוחמים לבנות עבורם חברה מתוקנת וטובה יותר וכמובן מחויבות לדמוקרטיה. יחד עם זאת התקופה האחרונה הציפה את המועמדים שעסקו בעיקר בצילומים והתבטאויות לעומת אלו שעשו פעילות אמיתית למען התושבים. אני מניחה גם שיש מתאם בין חברי מועצה מכהנים שמעדיפים להמשיך בתפקידם ללא בחירות לנטייתם לדחות את הבחירות כמה שיותר.
"יש אומנם מועמדים מגויסים אבל הם יכולים להשתחרר לצורך הבחירות מה עוד שלפי מיטב ידיעתי אין ביניהם קרביים. לסיכום, לדעתי עדיף לקיים את הבחירות בעוד חודשיים אלא אם כן יהיה שינוי מהותי במצב הלחימה וכמובן תוך מתן אפשרות לחיילים להשתתף בבחירות. דרך אגב, בין שלל הפעילויות שלי בתקופה זו השתתפתי בפעילות נחמדה של מתנדבים בה השתמשנו בשלטי הבחירות לכתיבת מסרים מעצימים לעם הנמצא בעורף.

קראו גם:

קודם ירושלים: נגד


יו"ר סיעת קודם ירושלים, אלון לוי: "אני מתנגד לקיום הבחירות בינואר. המלחמה בעזה שינתה את פני מדינת ישראל, רבים מהפעילים שלנו וכן חלק מהמתמודדים ברשימה נמצאים כעת במילואים. אין לנו יכולת לקיים קמפיין בחירות אפקטיבי בחודשיים, ואנו סבורים שקיום הבחירות בעיצומה של המלחמה יפגע בדמוקרטיה ובשלטון המקומי. כולי תקווה ששר הפנים יתעשת וידחה את קיום מועד הבחירות".

7 צפייה בגלריה
לוי, חביליו וענתבי. מתנגדים
לוי, חביליו וענתבי. מתנגדים
לוי, חביליו וענתבי.
(צילום: שרון גבאי, ישראל כהן, Ovstudio)

האיחוד הירושלמי : נגד


סגן ראש עיריית ירושלים, עו"ד יוסי חביליו, יו"ר רשימת האיחוד הירושלמי: "נעתור לבגצ על מועד הבחירות המקומיות. ההחלטה מעדיפה את העסקנים החרדים על פני משרתי ומשרתות המילואים!". לצערי, כמו בכספים הקואליציוניים, שוב מעדיפה ממשלת ישראל את העסקנים החרדים על המילואימניקים שהתגייסו לשמור על המדינה תוך סיכון חיים. ברור שקיום הבחירות בינואר ישרת את המפלגות החרדיות, שרבים ממועמדיהן ואנשי המטה שלהן אינם נושאים בנטל המילואים. אסור לחזור ל-7 באוקטובר, אסור לנטוש את משרתי המילואים!".

ירושלים תצליח: נגד


יו"ר סיעת ירושלים תצליח, יהודה בן יוסף אמר: "עֵ֤ת לֶֽאֱהֹב֙ וְעֵ֣ת לִשְׂנֹ֔א עֵ֥ת מִלְחָמָ֖ה וְעֵ֥ת שָׁלֽוֹם״. כך אמר החכם באדם. מערכות הבחירות נוטות להתמקד במפריד ולא במאחד. לכן, בתקופה זו בה כל עם ישראל עסוקים באחדות ובאיחוי הלב השוטט זו העת לאחדות וחיבור ולא להתעסקות במערכת הבחירות. כרס״ן במיל׳ אשר מגויס, היכולת שלי ושל רבים כמותי להכין את עצמנו לקראת הבחירות נפגעה בצורה אנושה, רבים מבעלי זכות הבחירה עדיין מגויסים ויש כאן פגיעה בזכות לבחור ולהיבחר. בטוחני שבהידברות ובשיתוף פעולה נוכל למצוא את הזמן המוסכם לכולם הן ברמה הלאומית והן ברמה המוניציפאלית בו נוכל לנהל מערכת בחירות נקייה ומכבדת. בברכת עם ישראל חי, רק ביחד ננצח".

התעוררות: נגד


יו"ר סיעת התעוררת, אדיר שוורץ: "התעוררות בירושלים, שכלל פעיליה, לרבות חברי הרשימה, מצויים או בלחימה בחזית או בעשייה אינטנסיבית בעורף, מתנגדת לקיום בחירות בעת הזאת, שבה צו השעה הקיומי שלנו הוא אחדות. ככל שתאריך הבחירות לא יזוז, אנחנו, דור חדש שלוקח אחריות, מחוייבים לקמפיין מאוזן ואחראי שישמור על המרקם החברתי בעיר ובמדינה. בעת הזאת כולנו מתפללים ומייחלים להצלחת כוחות הבטחון, שלום הפצועים והחטופים ונצחונה של ישראל במלחמה וממוקדים אך ורק במאמץ המלחמתי".

7 צפייה בגלריה
 יו"ר התעוררות, אדיר שוורץ
 יו"ר התעוררות, אדיר שוורץ
יו"ר התעוררות, אדיר שוורץ
(צילום: יואב דודקביץ')

סיעת מאוחדים: נגד


יו"ר סיעת המאוחדים, אריה קינג מסר: "אני סבור שבחירות בזמן מלחמה בשעה שיש מגזר מסוים שנושא בעול המלחמה, כשאלפי מגויסים, מקרב תושבי ירושלים ומשפחותיהם עסוקים בהגנה על המולדת, זו יריקה מצד משרד הפנים בפרצופם של המגויסים ומשפחותיהם. בסיעת מאוחדים 50% מעשרת המועמדים הראשונים מגויסים למילואים ועסקו בהגנה על המולדת, וכל עובדי לשכת מאוחדים מגויסים מאז שמחת תורה. מדובר בניתוק מוחלט של שר בכיר בעיר מרחשי הציבור שנושא בעול המלחמה"

7 צפייה בגלריה
אריה קינג
אריה קינג
אריה קינג
(צילום: שלומי כהן)

אחדות ירושלים: נגד


יו"ר סיעת אחדות ירושלים, אבישי כהן: "לדעתי זו טעות לקיים בחירות ב30/1, בימים קשים אלו שאנו קוברים את מיטב בנינו ובנותינו הי"ד, היה כדאי להמתין עם הבחירות. הציבור כעת לא מתעניין בפוליטיקה - זה זמן של אחדות. נקודה. בחירות מביאות איתם פוליטיקה, אמוציות, התקטננות ופילוג במקום אחדות ככל שניתן. נדרשת מכולנו אחדות וגיוס כל משאב לטובת צרכי הציבור שבחירום. בנוסף, לדעתי, זה פותח את הנטישה של 'חזית אחת'.

7 צפייה בגלריה
אבישי כהן
אבישי כהן
אבישי כהן
(צילום: אלכס קולומויסקי)

"בערים שיתקיימו הבחירות משדרים "שיגרה" בזמן שבדרום/צפון התושבים חסרי אונים, מפונים מבתיהם, מעבודתם ומעסקיהם ושם לא יתקיימו הבחירות. מאז פרוץ המלחמה צוות הבחירות שלי מגוייס לחמ"ל שהקמתי ומסייע מידי יום לחיילים וכוחות הביטחון, למשפחות המפונים ולמשפחות של מגוייסים, חבל לעצור את העשייה החברתית ואת ההתגייסות האזרחית ולהסית אותה לפעילות פוליטית. במרחב העירוני צריך לאפשר המשכיות של המצב הקיים, להמשיך לתת מענה למצב החירום ללא התעסקות בפוליטיקה. בתפילה לימים שלווים ושקטים".

ש"ס: נגד


יו"ר ש"ס צביקה כהן: "בדרך כלל נבחר ציבור עומד בפני הציבור חמש שנים ומבקש את אמונו ומקבל את אמונו וכל זה לפי מעשיו בחמש שנים. ולכן נכון לתת לציבור פעם בחמש שנים להחליט אם להמשיך עם אותם נבחרי ציבור שעשו מלאכתם נאמנה או לשלוח הביתה, הציבור צריך את דברו. מצד שני, במצב של היום שהלב שלנו חצוי שכל עם ישראל נמצאים עם החטופים והחיילים וחלקם של נבחרי הציבור נמצא בלב איתם צריך לשקול את הנושא פעם נוספת. ברמה האישית הייתי רוצה להיות אחרי הבחירות אבל הלב נמצא בעזה ובלבנון עם החיילים. קשה לבקש לעשות בחירות גם בינואר".

אגודת ישראל: נמנעת


יו"ר סיעת אגודת ישראל, צחי ברים אמר: "מדובר בהחלטה שצריכה להתקבל על ידי הממשלה והכנסת בהתאם למצב הביטחוני. אנחנו נכבד כל החלטה שתתקבל ונהיה ערוכים לעמוד למבחן הציבור לקראת קדנציה נוספת של עשייה למען תושבי ירושלים".

ירושלים אחת: בעד


מי שבעד קיום הבחירות הוא רק יו"ר סיעת ירושלים אחת, ראש העירייה המכהן, משה ליאון שכאמור יש לו יתרון משמעותי על פני המועמדים האחרים עצם היותו ראש עירייה מכהן בפועל: ״הבחירות נדחו בצדק וכדין, ובעת שנדחו נקבע כי מועדן יהיה 30.1.24. במסגרת החוק עלתה גם אפשרות לדחייה בחודש נוסף. אני מאמין כי נכון לקיים את הבחירות בעת הזאת, כפי שנקבע בחוק. השלטון המקומי זקוק ליציבות, במיוחד בעת הזאת. מתוך כך יש חשיבות שהבחירות יתקיימו במועד שנקבע בחוק ולא יידחו עוד".

7 צפייה בגלריה
משה ליאון
משה ליאון
ראש העירייה, משה ליאון
(צילום: אלכס קולומויסקי)

תגובת סיעת דגל התורה בראשות אליעזר ראוכברגר תתפרסם כשתתקבל.


פורסם לראשונה: 12:29, 06.12.23