ערב פתיחת שנת הלימודים, חושף ראש העירייה משה ליאון את תוכניתו לחינוך כלל מגזרי בירושלים. במרכז התוכנית: הסכמות שהושגו בשכונות קריית יובל ורמות, בין הזרמים השונים בשכונה, בנוגע לבניית מוסדות חינוך בעיר ל-5 השנים הקרובות.
3 צפייה בגלריה
כיתה בבית ספר בירושלים
כיתה בבית ספר בירושלים
כיתה בבית ספר בירושלים
(צילום: רפי קוץ)
התוכנית החדשה, לפיה מוסדות חינוך חרדיים ישולבו גם בשכונות מעורבות, מנוגדת לתוכניתו של ראש העירייה לשעבר, ניר ברקת, שמתמקדת בחלוקת ירושלים לשכונות חילוניות ודתיות־לאומיות ומנגד לשכונות חרדיות, מתבטלת בחלק מהשכונות. על פי מתווה ברקת, רק בשכונות החרדיות יהיה ניתן לבנות מוסדות לציבור החרדי על פי הביקוש, בעוד בשכונות בהן יישמר האופי הפלורליסטי לא ייכנסו מוסדות של חרדים.
לפני כשלושה חודשים נחשף במיינט ירושלים ו"ידיעות ירושלים" כי ראש העירייה, משה ליאון מגבש תוכנית חדשה - לפיה מוסדות חינוך חרדים יוקמו גם בשכונות מעורבות. התכנית החדשה שמוצגות כאן מפרטת על השינויים בחמש השנים הבאות בקרית יובל ורמות.
העקרונות המנחים שהוצגו ביחס למתווים הם: תכנון כלל מוסדות החינוך בשכונות לטווח הארוך, בהתאם לאוכלוסייה, לצרכים הצפויים ועל בסיס שיח בין הקהילות הקיימות והסכמה בין ההנהגות; ופעולה בשקיפות מלאה.

רמות: יותר בתי ספר לחרדים

על פי המתווה, בשכונה הצפונית ייבנו 5 בתי ספר חדשים לציבור החרדי: ביה"ס 'בית יעקב' לבנות, תלמוד תורה אורלוויק, ביה"ס היסודי ממלכתי-חרדי 'בנות ירושלים', סמינר שושנים, ותלמוד תורה חכמת שלמה. מדובר בבניית 88 כיתות חדשות, ו-6 גנים חדשים.
מנגד, עבור הציבור החילוני בשכונה יוקם תיכון חדש אחד – בית הספר 'תבל' שמתחיל לפעול כבר השנה. בשל המחסור בגני ילדים, 8 גני ילדים נוספים יבנו בשכונה עבור הציבור החרדי, ו-4 גני ילדים יבנו עבור הציבור החילוני.
3 צפייה בגלריה
מפת 'התכנית של ליאון'
מפת 'התכנית של ליאון'
מפת 'התכנית של ליאון'
(צילום: ענת יורובסקי)
עוד יבנו ברמות שני בתי ספר חדשים עבור הציבור הממלכתי-דתי: בתי הספר היסודיים נועם בנים ונועם בנות. כיום פועלים בתי הספר במבנים שכבר אינם מכילים את הגידול במספר התלמידים, ולכן יועברו למבנים חדשים.

קרית יובל: היכל תרבות ו-8 גני ילדים לחרדים

בקרית יובל יבנה בית ספר היסודי החרדי לבנות, ובו יפעלו בין 24-32 כיתות לימוד. בנוסף, יבנו 3 גני ילדים ושלוש מעונות יום חדשים לציבור החרדי. 5 גני ילדים נוספים יעברו ממקומות שונים בשכונה, לפעול בסמוך לבית הספר 'עמלנו' לציבור החרדי.
על פי התכנית - שלוש כיתות גן נוספות יבנו בשכונה, כאשר אלה לא נמסרו עדיין לטובת ציבור מסוים – אלא ימסרו לתושבים לפי הצורך.
6 גני ילדים חדשים ייבנו בשכונה, במקום גני ילדים הפועלים כיום בדירות מגורים.
ומה באשר למתחם ורבורג מעורר המחלקות? על פי התכנית במתחם ייבנה היכל תרבות ואודיטוריום שישמש את כלל התושבים, לצד פארק ציבורי נרחב. ברחוב ברזיל יבנה בית נוער, וברחוב שמורק יבנה בית כנסת לקהילה הצרפתית.
חברי המועצה לורה ורטון ועו"ד יוסי חביליו בירכו על ההחלטה בנוגע למתחם ורבורג: "הישג גדול לחילונים בירושלים. מגרש ורבורג ישרת את קרית היובל החופשית. לאחר עשור שבו אנו מלווים את התושבים, אנחנו מברכים את כל התושבים על ההישג שנעשה בכוחות משותפים. אנחנו מברכים את משה ליאון על הכרתו בחשיבות המקום לציבור הפלורליסטי בשכונה ובירושלים. הכלל הבסיסי המנחה כל מתכנן הוא קודם כל לדאוג לצרכי התושבים וזה גם הקו המנחה אותנו".
3 צפייה בגלריה
מתחם המריבה בורבורג
מתחם המריבה בורבורג
מתחם המריבה בורבורג
(צילום: ענר גרין)
מי שלקח חלק בתכנית הם סגנית ראש העירייה ומחזיקת תיק החינוך חגית משה, סגן ראש העירייה ומחזיק תיק החינוך החרדי ישראל קלרמן.
ראש העירייה ליאון אמר היום עם חשיפת המתווה כי הנהגת השכונות, בכללן המינהלים הקהילתיים ורבני השכונות, מסכימים על המתווה החדש. "ברמות ובקרית יובל הצלחנו להגיע להסכמה עם התושבים על מתווה מוסדות החינוך בשכונה. אנחנו יכולים להציג היום תוכניות קונקרטיות לשכונות האלה. ישבנו על כל גן וגן, כל קבוצה וקבוצה. החשוב מכל – תוכנית מלאה שצופה פני עתיד, הוכחנו שעל ידי שיח ויצירתיות ניתן להגיע לפתרונות טובים, גם כאשר המציאות מורכבת. הכנו מערכת מוסדות חינוך שלמה שתענה על הצרכים לחומש הקרוב".
ראש העירייה משה ליאון התייחס לתופעה לפי גני ילדים רבים בשכונה פועלים מתוך דירות שכורות, והתחייב כי לפי תוכניתו, תוך 10 שנים תופעה זו תמוגר בעיר. "בירושלים פועלים גני ילדים רבים מתוך דירות מגורים. מדובר בתופעה פסולה שיש לעקור מהשורש. אלה דירות שלא מתאימות לשהיית ילדי גן - אין תשתית מתאימה, אין חצרות משחק. גם הסביבה נפגעת מכך", אמר ליאון.
לעדכונים נוספים - חדשות ירושלים