הקורס בבית הספר שיכול למנוע את האונס הבא: מסלול הלימודים המיוחד שילמד את הצעירים להיות גברים - במובן הטוב של המילה. אם עבור רבים מאיתנו שיעור החינוך המיני בבית הספר הסתכם בפגישות ספורות שנערכו בשנת לימודים אחת, זה אינו המקרה בתיכון הרטמן לבנים.
1 צפייה בגלריה
פעילות יוגה בקורס הגבריות
פעילות יוגה בקורס הגבריות
פעילות יוגה בקורס הגבריות
(צילום: ירון שוורץ)
בבית הספר פועלת כבר כמה שנים תוכנית ייחודית לעיסוק בנושא. תחת השם 'בית מדרש - גבריות, יהדות, ומגדר' לומדים שם איך להתנהג כראוי בנוגע לכל נושא המיניות שמציפה את הצעירים בגילים הללו. ושימו לב: היא מועברת בכל שכבות הגיל, ז'-י"ב, שעתיים בשבוע, לאורך שש שנות התחנכות התלמידים בבית הספר. השנה היא תקבל, כך נראה, תשומת לב מיוחדת, לנוכח מקרה האונס המזעזע באילת.

המטרה: גבריות בטוחה

"מטרת העל היא שתלמידים יפתחו זהות גברית בטוחה, חיובית ולא פוגענית", מסביר ד"ר ירון שוורץ, הרכז והמקים של התוכנית בבית הספר. "בתוך זה עוסקים בתכנים לא בריאים במדיה, פורנוגרפיה, בקשר שבין צחוקים לגבריות, להט"ב, פגיעות מיניות ואיך לא לעמוד מהצד, אמצעי מניעה, התמכרויות. המטרה היא שלא יהיה נושא אחד שהם יוכלו להגיד - על זה לא דיברו איתי".
שעתיים בשבוע לאורך שש שנים זה פרק זמן ארוך במיוחד. לדברי שוורץ, בלי להיות אינטנסיבית - התוכנית לא תמלא את מטרתה. זו גם הסיבה שהתכנים אינם שגרתיים, כולל יוגה. "הפעילות הזו אמורה לייצר ביטחון אצל התלמידים", מסביר שוורץ. "מי מראה היום מודל חיובי לגבריות עבור בני הנוער? לא המדיה, לא הצבא ולא הפוליטיקה, ואפילו לא ההורים. אין שום מקום שמראה גבריות חיובית. אם רוצים להראות מודל אחר - צריך לעשות את זה כל הזמן", הוא מסביר. "אם בית הספר לא ישנה את כל נקודת המבט שלו - התלמידים לא יפתחו תפיסת גבריות נכונה, בטוחה, לא פוגענית. זה מתבטא בכל - מה היחס בין המורים לתלמידים, איך מענישים, מה היצירות שלומדים בבית הספר".
איך בדיוק מתמודדים עם הקשר בין תפיסות דתיות שמרניות לבין התוכנית הליברלית? למשל - איך משוחחים על נושא כמו 'הקהילה הגאה'?
"דרך אמירה מרכזית אחת - חביב אדם שנברא בצלם. אנחנו מדברים עם התלמידים על רצח שירה בנקי, הקשר שלו לחברה הדתית, ועל איך תפיסות מסוימות נוצרות בחברה. אפשר לשאול את אותה שאלה גם על שוויון מגדרי. מה עושים עם 'ברוך שלא עשני אשה?' אנחנו חיים בחברה דתית פטריארכלית, חברה שבה ברור שגבר יכול להיות דברים מסוימים ואשה לא. אם בתוך זה הצלחנו ללמד על שוויון מגדרי - בכל חברה ניתן לעשות זאת".
גם בשנת הלימודים הקרובה, בצל הקורונה, התוכנית לא תיפגע. בית הספר החליט שהשעות שבהן התלמידים מגיעים ללמידה מקרוב יוקדשו לעיסוק חברתי ורגשי, בעוד למידת מקצועות כמו מתמטיקה ואנגלית תיערך יותר בזום. "כשמתקשרים להתייעץ איתי היום על איך להיכנס לבתי הספר, מדברים לפעמים על פגישה או שתיים. מישהו שאל אותי לגבי כניסה לכיתות למשך רבע שעה. מה זה רבע שעה? זה ציני. גם 12 פגישות זה לא מספיק. צריך לעסוק בכך כל הזמן. אם מול כל המסרים השליליים שהנערים מקבלים היום אתה בא לפגישה אחת בבית הספר - מי אתה בכלל?"
מטרת העל של הקורס כאילו נכתבה כנגד אירועים כמו האונס הקבוצתי המזעזע באילת: "הכי חשוב לי שבוגר בית הספר יגדל להיות גבר שלא יפגע, ושידע לעצור פגיעות של אחרים, לא להיות זה שעומד מהצד. אני חושב שבתחום של התנהגויות מגדריות ומיניות בטוחות אין אפור. אתה פעיל. אין אדם בעולם הפגיעות המיניות שעומד מהצד. או שאתה פעיל או שאתה לא פעיל. אני ממש מקווה שהבוגרים שלנו יהיו פעילים. יהיו להם המון הזדמנויות".
תשוחחו עם התלמידים גם על מקרה האונס באילת?
"בוודאי. אנחנו כבר מתייחסים אליו. אנחנו שם עם התלמידים וההורים. אנחנו בתוך זה לגמרי. כל מה שקורה נמצא אצלנו בהתייחסות".
לכל העדכונים - חדשות ירושלים