תוספי התזונה לבניית שרירים כמעט גרמו לאסון: צעיר כבן 24 מאזור ירושלים, שלקח תוספי תזונה לא מעולם לא חשב שזה עלול לסכן את חייו. החומר אותו קנה יצר רמות גבוהות של הורמוני בלוטת התריס אשר מיוצרים באופן רגיל בבלוטה וגרמו לפעילות יתר חריגה של הלב לדלקת של שריר הלב.
2 צפייה בגלריה
צעיר לקח תוספי תזונה ולקה בדלקת שריר הלב
צעיר לקח תוספי תזונה ולקה בדלקת שריר הלב
צעיר לקח תוספי תזונה ולקה בדלקת שריר הלב
(צילום המחשה: shutterstock)
מתן (שם שמור במערכת) בן ה-24 הוא ספורטאי צעיר ללא מחלות רקע, הגיע לחדר המיון בית החולים הדסה עין כרם עם כאבים חזקים בחזה שאובחנו כדלקת חריפה בשריר הלב. בשל גילו הצעיר והרקע הרפואי איתו הגיע לא היה דבר שהצביע על הסיבה שגרמה לו לחלות. הצוות הרפואי בבית החולים החל בבדיקות נמרצות על מנת להגיע לאבחנה, ופעל במחשבה מחוץ לקופסא על מנת לזהות את הגורמים שהובילו להידרדרות במצבו.
ד"ר בת אל ניסן, מהמערך הקרדיולוגי בהדסה הסבירה בשיחה עם mynet ירושלים: "בשלב הראשוני לא הצלחנו להצביע על הסיבות שגרמו לו לחלות בצורה הזו אך תוצאות הבדיקות והמדדים שלו, גרמו לנו לחשוד בתוספים חיצוניים המשפיעים על פעילות בלוטת התריס.
"לאחר שיחות ארוכות ותחקיר על אורח חייו, הבנו כי בתקופה האחרונה החל הבחור לקחת תוספי תזונה מרובים כחלק מחיזוק הכושר הגופני, חלקם אף הוזמנו מחו"ל. ביקשנו מבני משפחתו שיביאו לנו את התוספים. כאשר הגיעו נדהמנו לגלות שמתן נוטל מספר סוגים שונים של תוספים, בכמות גדולה על דעת עצמו וללא כל פיקוח. העברנו מיד את התוספים לבדיקה של אגף הרוקחות בהדסה".
בשלב זה הוכנסה לסיפור ד"ר ברוריה רקח, רוקחת קלינית של המחלקה הקרדיולוגית בהדסה עין כרם: "ערכתי איתו שיחה והתוספים שנטל הועברו אליי, וניסיתי לזהות קשר בין תוספי התזונה לבין המחלה שהוא פיתח. חשדנו בנוסף כי קיימים רכיבים אסורים בתוך התוספים שאינם רשומים על התווית ועלולים להשפיע אף הם על מצבו".

קראו גם:

"יצרנו בנוסף קשר עם האגף לפשיעה פרמבצסטית. מבדיקת התוספים עלו מספר חומרים ותרופות בתוך התכשירים אשר עלולים להיות מסוכנים לבריאות", היא הדגישה.

2 צפייה בגלריה
בית החולים הדסה עין כרם
בית החולים הדסה עין כרם
בית החולים הדסה עין כרם
(צילום: רפי קוץ )

"יש לדעת שני דברים חשובים מאוד לגבי תוספי תזונה, והציבור חייב להיות ער להם", היא ביקשה להבהיר, "הראשון הוא שתוספים עלולים ליצור תופעות לוואי, בייחוד כשהם ניטלים בכמות גבוה. השני, הפיקוח על תוספי מזון - בייחוד אלו המוזמנים מחו"ל בכול מיני אתרים, הוא דל וכמעט לא קיים, כך שעלולים להיות בהם גם תרופות שונות המסוכנות לבריאות בנטילה ללא בקרה וללא התוויה".
ד"ר מתן פישר, סגן מנהל מחלקת פנימית ב' בהדסה עין כרם ומומחה לאנדוקרינולוגיה ומטבוליזם שטיפל במתן: "החומרים הממריצים שהיו בתוספים שנטל מתן יצרו רמות גבוהות של הורמוני בלוטת התריס אשר מיוצרים באופן רגיל בבלוטה וגרמו לפעילות יתר חריגה של הלב וכך לדלקת של שריר הלב. בבדיקת החומרים שנטל על ידי ממשרד הבריאות, נמצאו בנוסף חומרים כימיים המשפיעים על הפרשת הורמוני בלוטת התריס – אם כי לא נמצאו ההורמונים באופן ישיר".
"מתן הונחה כמובן להפסיק באופן מידי את לקיחת התוספים", סיכמה ד"ר ניסן. "לאחר מספר ימים בהם אושפז ביחידה לטיפול נמרץ לב מצבו הבריאותי השתפר משמעותית והוא שוחרר לביתו. אני מבקשת להדגיש כי שילוב של תוספי תזונה עלול לגרום לסכנה ממשית, לפני שימוש יש להיוועץ ברופא".