ניתוח בהול שביצע צוות גסטרו ילדים בהדסה הר הצופים בילד בן 8, הציל אותו מפגיעה חמורה בוושט שסיכנה את חייו, בעת ששלוש סוללות שבלע החלו ליצור מעגל חשמלי מסוכן שאיים על מערכות גופו.
4 צפייה בגלריה
הילד לאחר הניתוח והחלק שבלע
הילד לאחר הניתוח והחלק שבלע
הילד לאחר הניתוח והחלק שבלע
(צילום: דוברות הדסה)
4 צפייה בגלריה
ד"ר זאב דוידוביץ
ד"ר זאב דוידוביץ
ד"ר זאב דוידוביץ
(צילום: דוברות הדסה)
האירוע התרחש בשבוע שעבר בזמן ששהה עם ילדיו בביתם שבירושלים, אביו של ע' שם לב שילדו בן השמונה מתחיל לנשום באופן חריג שאינו מאפיין את בנו. קולות הנשימה הכבדים עוררו את תשומת לבו כי משהו אינו כשורה. "הילד התחיל לנשום באופן מוזר ולא שגרתי", מספר האב, "זה היה מבהיל. לא הבנתי מה קרה בהתחלה ומהי הסיבה, כי הוא ילד בריא בדרך כלל. הוא גם לא הסביר שבלע משהו. הניסיון לנשום במאמץ לא פסק והחלטתי לנסוע למיון בבית החולים הדסה הר הצופים כי מצב הנשימה שלו רק הלך והחמיר ככל שעבר הזמן".

4 צפייה בגלריה
הילד לאחר הניתוח
הילד לאחר הניתוח
הילד לאחר הניתוח
(צילום: דוברות הדסה)

ד"ר זאב דוידוביץ, רופא במחלקת גסטרו ילדים בבית החולים הדסה הר הצופים, הוזעק מביתו כדי לטפל במקרה. "ע' הגיע ביחד עם אביו למיון כשהוא נושם בכבדות אך לא מתלונן על כאבים מסוימים במיקום מוגדר", מתאר ד"ר דוידוביץ. "הצוות בחדר המיון החל לטפל בו וזימן אותי מידית כי הבינו שמדובר בבליעת גוף זר והמצב עשוי להקצין. בצילום שביצענו לילד, הבחנו בחלק גדול יחסית מפלסטיק הנושא לא פחות משלוש סוללות, שתקוע בחלק העליון של הושט. צריך להבין, עצם זר שנמצא באזור הזה יכול לגרום לחור בוושט תוך שעתיים בלבד וזה מצב בהחלט מסכן חיים".
בשל הסכנה שהעצם הזר יגרום למצב בלתי הפיך ובשל המצאותן של הסוללות העשויות לסכן בכל רגע את חיי הילד, ע' הוכנס לחדר הניתוח בהדסה הר הצופים באופן מיידי. "תוך התייעצות עם רופאי אף אוזן גרון בבית החולים ובשיתוף עם ד"ר אברהם בן יעקב, מומחה אא"ג ועם המרדים ד"ר עלמי יחיא, ע' הוכנס לניתוח בהול. במהלכו, בעזרת מכשור ייעודי וצוות חדר הניתוח כולו שלפתי את העצם התקוע שכבר הספיק לגרום לנזק בוושט וראינו בביררור חורים שנוצרו שם.

4 צפייה בגלריה
החלק שבלע הילד
החלק שבלע הילד
החלק שבלע הילד
(צילום: דוברות הדסה)

ד״ר בן יעקב אף הרחיב בעצמו את המעבר לושט עם לרינגוסקופ כי החלק של הפנס חסם את המעבר ולא אפשר להכניס מיכשור מתאים. כשנשלף העצם הזר ראינו כי מדובר בחלק של פנס עם שלוש סוללות קטנות. התמקמות הסוללות באזור זה, הביאה ליצירת מעגל חשמלי, והזרם החשמלי יצר חורים בוושט ובכלי הדם שמסביב. מדובר במצב מאוד מסוכן עבור הילד".
ד"ר דוידוביץ חוזר ומזהיר הורים רבים לאורך שנות עבודתו בהדסה, מן הסכנה שבבליעת חפצים וגופים קטנים. "מכשירים קטנים עם סוללות קטנות המשמשים משחק עבור ילדים עלולים להוות סכנה ממשית לחנק ולפגיעה חמורה בוושט עד כדי סכנת חיים מיידית כמו במקרה שלנו ובוודאי שעצם הכנסת סוללות למערכות הגוף מסוכנת בפני עצמה, בשל העובדה שהסוללות ממשיכות לפעול. הימצאות חלקי משחקים או עצמים שהילדים מרימים מהרצפה באזור הושט עלולה לגרום לחירור הריאות אם הם חדים ולדימום פנימי ומשם הסכנה להתדרדרות מאוד גדולה ומשמעותית״.


״במקרה של הילד בו טיפלנו כעת, הנזק כבר החל להיווצר וסיכן את הוושט, והוא היה בשלב קריטי בו המתנה נוספת של שעה בלבד יכלה לגרום לנזק בלתי הפיך. בזכות ההליך המידי והעובדה שהצלחנו להוציא את חלקי הפנס והסוללות בזמן, ע' יצא מכלל סכנה והחל בהתאוששות משביעת רצון".
לאחר הניתוח, ע' הועבר להתאוששות במחלקת טיפול נמרץ ילדים ולאחר זמן מה כבר הצליח לאכול ולתפקד כפי שהוא רגיל. הוריו של ע' לא הפסיקו להודות לצוות הרופאים בבית החולים הדסה הר הצופים על הצלת בנם. "ע' מרגיש עכשיו בסדר גמור ואנחנו שמחים ורגועים", מספר אביו, "אנחנו נהיה תמיד אסירי תודה לכל צוות הדסה הר הצופים, ראשית על האבחון הזריז והמדוייק – הרי גם לזה צריך חדות מחשבה ויכולת זיהוי הסימנים, וכמובן על הטיפול עצמו. הם הצילו לילד את החיים".