צוותי מערך המיילדות של מרכז הרפואי שערי צדק בירושלים יחד עם צוותי מד"א שיתפו פעולה במקרה יוצא דופן של הצלת עובר בלידה שהסתבכה.
2 צפייה בגלריה
התינוק מובהל לחדר המיון
התינוק מובהל לחדר המיון
התינוק מובהל לחדר המיון
(צילום: שערי צדק)
2 צפייה בגלריה
התינוק מובהל לחדר המיון
התינוק מובהל לחדר המיון
התינוק מובהל לחדר המיון
(צילום: שערי צדק)


האירוע החל בשעה 8:06 בבוקר, כאשר מוקד מד"א דיווח לשערי צדק על אמבולנס בדרכו לבית החולים עם יולדת במצב מסוכן בלידת עכוז - גוף העובר יצא, אך ראשו נותר בתעלת הלידה והעובר עם קשיים בקבלת חמצן.
צוות חדר הלידה, בראשות ד"ר תמר שלם, מנהלת מחלקת יולדות ב' ומומחית בלידות עכוז, התכונן מיידית לקבלת המקרה הדחוף והוקפצו צוותי טראומה, פגייה ורופאי ילדים כדי לתת מענה מיידי לעובר. במקביל המשיכה ד"ר שלם את הקשר עם צוות מד"א שטיפל בלידה במקצועיות תוך כדי הנסיעה לשערי צדק.
עם הגעת האמבולנס ב-8:29, ד"ר שלם נכנסה לאמבולנס והחליטה ליילד את העובר מיידית לאחר שהבינה שהוא ללא אספקת חמצן סדירה כבר דקות רבות.
"ראשו של העובר היה עדיין בתעלת הלידה. יילדתי אותו וידעתי שאין לנו זמן בכלל כיוון שהוא היה חיוור ללא נשימה ושמוט לחלוטין," תיארה ד"ר שלם. "חילצתי גם את השיליה ורצתי איתו אל תוך חדר הטראומה. בכל אותן שניות חששתי שלמרות מאמצינו, יתכן שלא נצליח להצילו״.


בחדר הטראומה המתינו צוותי חירום רבים כדי לבצע החייאה בעובר, אולם, ברגע שהונח על מיטת הטיפול, אירע הבלתי צפוי - העובר החל להשתעל מעצמו. תוך שלוש דקות בלבד, פרץ בבכי לתדהמת והתרגשות הצוות הרפואי כולו שפשוט מחאו כפיים מהתרגשות.
ד"ר שלם מסבירה כי זהו, באמת מקרה נדיר שלא נתקלה בו בעבר אך עוברים מסוגלים לשרוד עד 10 דקות. "זוהי הסתגלות טבעית לסיבוכים אפשריים בלידה והיא שהצילה את חייו של תינוק זה," ציינה.
"אנו מאחלים לתינוק המופלא הזה חיים ארוכים, בריאים ומלאי שמחה," סיכמה ד"ר שלם. "מקרה זה מזכיר לנו את הפלא שבכל לידה ואת החשיבות של טיפול רפואי מהיר ומקצועי".