פרסום ראשון: בארגון 'יד שרה' טוענים כי המדינה מסרבת למכור להם מחוללי חמצן ששוכבים במחסנים ללא שימוש ורוצה להעביר אותם לצ'ילה. כפי שפורסם במיינט ו"ידיעות ירושלים", מייד עם פרוץ הגל הראשון חששו הרשויות מפני מצב שבו אלפי חולים בקורונה יזדקקו למכונות החייאה וגם למחוללי חמצן. לכן החל מסע רכש נרחב, בסיוע המוסד, במטרה לרכוש את הציוד היקר.
1 צפייה בגלריה
קשיש נעזר במחולל חמצן
קשיש נעזר במחולל חמצן
קשיש נעזר במחולל חמצן
(צילום: 'יד שרה')
אלא שבהמשך התברר כי מספר החולים הסובלים מקשיי נשימה נותר נמוך יחסית וחלק ניכר מהציוד נותר ללא שימוש. בארגון 'יד שרה', שמשאיל ציוד רפואי ללא תשלום, הציעו לקנות את מחוללי החמצן שמעלים אבק, אלא שאז התברר שהם מיועדים לחולים בדרום אמריקה.
עוד חדשות:
בעקבות פנייה בהולה למשרדי הבריאות, האוצר והביטחון נבלמה המכירה לצ'ילה אבל מכירת הציוד לעמותה, שבסיסה בירושלים, עדיין תקועה.
מוישי כהן, מנכ"ל 'יד שרה': "אנחנו נמצאים במצב חירום ומערכת הבריאות עומדת לפני קריסה, ולנו יש יכולת לתת גיבוי לבתי החולים ולהעביר אלפי חולי קורונה לאשפוז בית בהשגחה רפואית, אבל מי שמונע מאיתנו זו הבירוקרטיה בישראל. מדובר בבזבוז זמן יקר שאין לנו. כיום 'יד שרה' מחלק מדי יום עשרות מחוללי חמצן שנמצאים ברשותנו. אנחנו לא מבקשים תקציבים מהמדינה, רק אור ירוק לרכוש את המכשירים".
אז איפה זה תקוע?
"קודם הם פרסמו קול קורא ואחר כך פרסמו מכרז. עכשיו אנחנו בהמתנה שיאשרו את ההצעה שלנו, והכל לוקח שבועות וחודשים. כך לא נוהגים בתקופת חירום ובשעת משבר. זה פשוט בלתי נתפס. זה דומה למצב שהיינו בו במלחמת לבנון השנייה, כשיצאנו למלחמה בלי ציוד. ככה בדיוק אני מרגיש עכשיו.
"מתוך כ־13 אלף חולים פעילים באשפוז ביתי שזקוקים לסיוע נשימתי, יש כ־5,000 שמתגוררים בירושלים. לקופות החולים לוקח כשבוע לאשר לחולה קבלת מחולל חמצן ומד סטורציה לבית שלו. אצלנו זה מהיום להיום".
כהן מציין כי אפילו בתי החולים מתקשים לקבל את הציוד החיוני, וכי בערב חג הסוכות ביקש מנהל בית חולים במרכז הארץ לברר אם ניתן לספק להם באופן מיידי 23 מחוללי חמצן, מאחר שרק מכשירים אלה יכלו לאפשר שחרור של חולים לבתיהם. "זה לא היה פשוט", מוסיף כהן, "אבל הצלחנו לארגן להם את זה והחולים שוחררו ועשו את החג בבית".
לקופות החולים יש תקציב מיוחד לרכישת ציוד. אתם לא מתואמים איתם?
"משרד הבריאות תקצב את הקופות רק לאחרונה ב־1.2 מיליארד שקל לצורך העניין, אבל הם לא ערוכים לכך. 'יד שרה' יכול לסייע לכל קופות החולים בכל הנוגע למעבר חולי קורונה לאשפוז בית. אך שוב, צריך איזו סמכות רגולטורית במשרד הבריאות או משהו כזה שתנחה אותן לעשות את זה. ושוב - הבירוקטיה והפקידים תוקעים כאן הכל".

מתחת לרדאר

בשבוע שעבר פורסם כי מאות חרדים, ובהם גם ירושלמים רבים, מטופלים בביתם, בניסיון למנוע את האשפוז שלהם במרכזים הרפואיים. הדבר נעשה בין היתר באמצעות שיתוף פעולה עם עמותות שמשאילות ציוד רפואי, במטרה להציל חיים ובלי לבדוק בציציות של הפונים. בין היתר, ביום שני הועברו לבית שמש 16 מחוללי חמצן שרכשה עמותת 'עזרת אחים', בהנהלתו של הרב אברהם קאפ.
אלא שכבר כבר בסוף יולי חשף מיינט ו"ידיעות ירושלים" כי בקרב הקיצונים במגזר, כמו למשל בחסידות בעלז ובמאה שערים, מחלקים מכשירים למדידת החמצן בדם, בלוני חמצן ומחוללי חמצן והכל כדי למנוע אשפוז של חולים בבתי חולים.
קודם לכן פרסמנו כי קיצונים בציבור החרדי בעיר מסרבים להיבדק לקורונה. במשרד הבריאות הכחישו, אולם בהמשך התברר כי בקרב חסידי בעלז, שאלפים מהם גרים בקרית בעלז וברוממה, יש רבים שמסרבים לעבור בדיקת קורונה.
בכיר בחסידות הסביר בשעתו כי כל אדם שמתגלה כחולה בנגיף גורם ל'ביטול תורה', כלומר לסגירה כמעט מיידית של מוסדות החינוך שבהם הוא עובד, או שבהם לומדים ילדיו.
כדי למנוע אבידות, אך להמשיך להימנע מבדיקות ואשפוז, נקנו מדי חמצן (סטורציה) ובלוני חמצן. אלה שסובלים מתסמינים מקבלים את הציוד בהשאלה.
החולים מתבקשים לבצע ניטור מתמיד ולוודא שרמת החמצן בדמם אינה יורדת מתחת ל־90. במקרה שיש קושי בנשימה הם נעזרים בחמצן. רק אם רמת החמצן יורדת מתחת ל־90 הם נדרשים להגיע לבית חולים באופן מיידי.
בכיר בחסידות שהיה מעורב ביוזמה אמר בשעתו ל"ידיעות ירושלים": "כל אלה שבאו אלינו בטענות שאנחנו לא נבדקים רואים בעצמם שאצלנו אין מתים כמו אצל אחרים שכן נבדקים".

בניגוד להנחיות

ממשרד הבריאות נמסר: "מחולל חמצן הוא ציוד רפואי שיש להשתמש בו על פי המלצת רופא ובאישורו. ככלל, לא מוכר לנו פער באספקת מחוללי חמצן למטופלים הנדרשים להם בקהילה. מדיניות המשרד, שנאמרה גם לנציגי 'יד שרה', הינה כי חולי COVID-19 הנזקקים לתמיכה נשימתית בחמצן, ובוודאי בתחילת מחלתם, יאושפזו בבתי החולים ולא יטופלו בביתם.
"'יד שרה' הינו ארגון בעל זכויות רבות העוסק במגוון שירותים, ובכללם השאלת ציוד רפואי. נציין שככל שקופת חולים מעוניינת לפעול עם ספק שירות לטובת טיפולי בית, היא יכולה להתקשר עם ספקים בהתאם להבנתה, ובתנאי שהם עומדים בתנאים לביצוע השירות. משרד הבריאות אינו מנחה את הקופה בבחירת ספקי השירות מטעמה, ובכלל זה ארגון 'יד שרה'".
לעדכונים נוספים - חדשות ירושלים