כשעו"ד סופי כהן מירושלים שומעת על עוד אישה שנפלה קורבן לאלימות במשפחה או נרצחה על ידי בעלה, היא כבר יודעת לאבחן כי האירוע התרחש לרוב על פי כל הסממנים של הפתולוגייה הנרקסיסטית. כבר ב-2012 כתבה את ספרה "בן הזוג הטורף או המדריך המשפטי להישרדות בזוגיות", שיצא בצרפתית ומאוחר יותר תורגם לעברית, ומאז היא נלחמת כדי שבתי המשפט בישראל יכירו בפתולוגיה ויבינו כי האלימות בין בני זוג אינה מקרית או מזדמנת. "אני בעצמי הייתי קורבן למנגנונים כאלה. הרבה שנים לקח לי להבין שזו בעצם פתולוגיה שלמה וממש מסוכנת", היא מסבירה את הסיבה לכתיבת הספר.
1 צפייה בגלריה
עו"ד סופי כהן
עו"ד סופי כהן
עו"ד סופי כהן
(צילום: תומר קצב // סטיילינג: לי שוורץ // בגדים: ברכה בוטיק)
סופי כהן היא עו"ד מומחית לענייני משפחה, מגשרת, מרצה, וחברה בוועדה לפסיכיאטריה, פסיכולוגיה ומשפט של לשכת עורכי הדין בתל אביב. את הספר כתבה אחרי מאות מפגשים ו-30 שנות ניסיון שבהן הצליחה לאבחן את תופעת בן הזוג הטורף (נשים וגברים) כפתולוגיה נרקסיסטית המובילה לאלימות במשפחה, ניכור הורי ורצח. "מדובר באנשים שהם כלפי חוץ נורמטיביים, מאוד נחמדים ולא רואים עליהם כלום, אבל במערכת הזוגית הופכים להיות משהו אחר לגמרי", היא אומרת. "הרבה פעמים אותם תוקפים מסווים את עצמם כדמות מאוד חיובית, ומציגים את עצמם כקורבנות כשנחשף פרצופם האמיתי
מטרת הספר, שזכה לביקורות נלהבות גם מצד מנחת הטלוויזיה צופית גרנט ואנשי מקצוע בכירים במערכת המשפט, העבודה הסוציאלית, פסיכולוגים, קורבנות ועוד, היא להגביר מודעות לנושא. עו"ד כהן מציינת כי הספר מציל חיים, בין היתר כי הוא מפרט את סימני האזהרה שאמורים לסייע במניעת הקורבן הבא, נותן כלים כיצד לצאת ממערכת יחסים אלימה פיזית ונפשית ללא פגע ומציף את שורש הבעיה והפתולוגיה המתלווה לכך.
"התוקף מתחיל עם אלימות פסיכולוגית, הקטנה, בידוד מהמשפחה ומהחברים, תלות כלכלית ורגשית, תלות דרך הילדים", מסבירה עו"ד כהן את הסימנים הברורים שבאים לידי ביטוי גם על עטיפת הספר ועליה ציפור בתוך כלוב. "הבן אדם מאבד את החופש שלו, את החברים, המשפחה, את כל העולם שלו שהיה לו לפני כן. הוא הופך לכבול בתוך מערכת היחסים, לא יכול לברוח. זיהוי מוקדם יסייע לקורבן לצאת מהר יותר ממערכת היחסים כי הטורף אינו מתכוון לשחרר את הטרף בקלות".
במהלך טיפול במאות תיקי גירושין הצליחה עו"ד כהן להבחין באותם מנגוגנים והתחילה לחקור אותם. לצד זה, היא מצרה על כך שמערכת המשפט מתקשה להכיר בפתולוגיה כדי להתמודד עם בני זוג אלימים ומתייחסים אליהם כאל בודדים. זו גם הסיבה שישנם מקרים רבים שבהם הקורבנות יוצאים מהמערכת המשפטית בלי כלום, מותשים, שבורים נפשית וכלכלית, ולעתים גם משלמים על כך בחייהם.
"חשוב לי שיבינו שבמקרים כמו של מיכל סלה ז"ל או שירה איסקוב יש סימנים מוקדמים שאפשר לזהות, ולאחרונה הספר מאוד עזר להגביר את המודעות בנושא, אבל צריך לראות אותם סימנים כחלק מהפתולוגיה ולצערי עדיין מסתכלים עליהם במנותק ממנה. לא מזהירים שיש גם מנגנונים פסיכולוגיים מאוד מסוכנים, מניפולציות, אנשים שיודעים להסוות את עצמם ולהתקרבן. לתעתע גם את הקורבן, לתת לו תקווה שהוא ישתנה. יש פה מנגנון שלם, שאם לא שולטים בו נכון זה יכול להיות קטלני. יש גם דרך לזהות את הסימנים ולצאת ממערכת היחסים האלימה בזמן, ולא אחרי שהכתובת נכתבה על הקיר".
עו"ד כהן מביעה תקווה שמערכת המשפט תכיר בתופעה ותילמד לזהות את הטורפים שפועלים במיומנות. לדבריה, הטיפול של המשטרה, הרווחה, בתי המשפט והפסיכולוגים מנותק לגמרי מהסכנה שמהווים הטורפים: "המציאות בשטח נוראית, מגפה של ממש. יש המון מקרי אלימות כלפי נשים וגם כלפי גברים, היום יותר מתמיד. הטיפול וההגנה שנותנים לקורבנות אינו מספיק ואינו מתאים לפתולוגיה הזאת, לא יורדים לשורש הנושא".
כלומר, התפיסה הרווחת היא שאלה אירועים מקריים ולא נעשה קישור רוחבי כדי שאפשר יהיה להתייחס לכך כפתולוגיה שלמה.
"נכון. יש בעיה מאוד קשה כי אנחנו מדברים על דיני נפשות. כל מהלך שאינו נכון יכול להיות קריטי לקורבן ולילדיו. אין את הטיפול הנכון ואז הקורבנות מגיעים למצבים מאוד קשים, גם נפשית. המאבק שלי לאורך השנים מתמקד בכך שיש צורך דחוף שתהיה הכרה של הפתולוגיה הזאת".
את מתייחסת בספר גם לניכור הורי.
"זה מתחבר ישירות לפתולוגיה שאני מתארת בספר ואני מקדישה פרק שלם לנושא. הטורפים יודעים היטב להשתמש במונח "ניכור הורי" כדי לקבל משמורת על הילדים, כדי להכפיש את הצד השני. הרבה פעמים הם אלה שיוצאים כשידם על העליונה בבתי המשפט ומקבלים את המשמורת, את הרכוש, את הכספים, שמהווים מחיר כבד מאוד שהקורבן משלם כדי לקבל את החופש שלו. אני מקווה שהמערכת המשפטית תכיר בפתולוגיה כדי שנוכל להציל חיים של קורבנות ושל ילדיהם".
יש לך מסר לנשים או גברים שמזהם את עצמם דרך הכתבה כחווים אלימות מצד בני הזוג?
"כן, לפנות לאנשים שמבינים בפתולוגיה. בתיקים האלה זה קריטי, לא כל אחד יכול לטפל וזה צריך להיות אנשים שיש להם מיומנות והבנה של הנושא. כשרוצים להיפרד לא לעשות את זה לבד, אלא לקבל יעוץ ועזרה ולא לדבר על הרצון להתגרש לפני שקיבלו את היעוץ הנכון. זה סופר חשוב כי זה יכול להציל חיים. ידע זה כוח".

צרו קשר במייל: sofialaw56@gmail.com
פורסם לראשונה: 15:39, 04.03.21