בפעם הראשונה אי פעם בתולדות הקולנוע הישראלי הוקרן סרט אקשן חרדי לציבור הכללי. זה קרה השבוע בסינמה סיטי, לא בדיוק המקום שאליו מגיעים חרדים וחרדיות.
5 צפייה בגלריה
השחקנים רוצים לפרוץ גבולות רק צריכים להתגמש על המחיר. דין מירושניקוב בתפקיד הראשי
השחקנים רוצים לפרוץ גבולות רק צריכים להתגמש על המחיר. דין מירושניקוב בתפקיד הראשי
המגבלה עם שחקנים מוכרים היא בעיקר כלכלית. דין מירושניקוב בתפקיד הראשי
(צילום: גרובייס הפקות)

את הסרט שנקרא 'הנקמה היהודית 6 - עזה במוקד', הפיק אחד ממובילי מהפכת הקולנוע במגזר, יהודה גרובייס יחד עם בתו דיני. סרט הפעולה עתיר האפקטים עוסק, לא תאמינו, במוסד ובלוחמים ששרדו את השבעה באוקטובר.
העלילה היא שילוב בין 'פאודה' ל'הומלנד': אלי, קצין דתי בסיירת, נקרא על ידי המוסד לזהות טרוריסט פלסטיני שהיה מעורב בתקרית בה נהרגו שניים מחבריו והובילה לפציעתו. אלי הוא הישראלי היחיד שיודע איך המחבל נראה כיום. במהלך מעקב בגאורגיה הפעולה מסתבכת, ואלי הסובל מפוסט טראומה נאלץ לבצע את המלאכה לבדו.
השחקן הראשי דין מירושניקוב, מוכר היטב לקהל הצופים הכללי, והוא זה שבחר את שם הדמות על שם המפקד שלו, אלי גינסברג הי"ד שנפל בשבעה באוקטובר בשחרור קיבוץ בארי. הסרט הוקדש לזכרו.
"החיילים ששיחקו הגיעו עם האבק מעזה, השכרתי ציוד והם הגיעו עם הציוד האישי שלהם", מספר השבוע יהודה גרובייס ל"מיינט ירושלים". "דין לוחם שייטת ופוסט טראומטי מאוד מפורסם וגם ראש הישיבה שמשחק הוא פוסט טראומטי. בכלל פוסט טראומה, היא המוטיב המרכזי של הסרט פחות או יותר".
איך מגייסים שחקנים חילונים מוכרים לשחק בסרטים לקהל החרדי?
"תתפלאי, לאנשי מקצוע יש רצון מאוד גדול לפרוץ ולגלות עולמות. יש שם פתיחות מפתיעה. אם יש מגבלה זו רק כלכלית. אני לא יכול לשלם את המחיר המלא שלהם ואני צריך שהם יבואו לקראתי בעניין".

"גיוס לצבא? היתה נכונות"


בצל אירועי השבעה באוקטובר והמאבק המתנהל בימים אלה על גיוס חרדים, סרט האקשן החרדי אקטואלי מתמיד. אגב, דניאל בנו של גרובייס משרת בגלי צה"ל, בעידודו של אביו.
"מי שמבין תהליכים בציבור החרדי מבין שהדברים נעשו בצורה הפוכה. אחרי אירועי 7 באוקטובר היתה התגייסות נפשית ורעיונית בכל הכוח בציבור החרדי, אבל למרבה הצער את כל הקרדיט הזה שפכו בתוך חצי שנה מאז שהגישו את הבג"ץ וזה חבל ומאוד מבאס. אני באופן אישי חושב שזה משהו שחייב להיפטר וחייב להיעשות בשילוב ידיים של כל הצדדים. כיום מי שייכנס כחרדי לצבא לא יצא באותה רמת חרדיות, גם לא במסלולים החרדיים. היום מי שנכנס לשם כשהוא חצי-חצי בדת, בטוח לא ישאר בדת, וזה הרבה מעבר לכן נשים לא נשים, כן בד"צ לא בד"צ. יש התנהלות ואורח חיים חרדי ובזה עד היום לא טיפלו. ביום שיטפלו בכך אני מאמין שיירדו המחיצות והרבנים ירצו שאלו שלא במיינסטרים החרדי יתגייסו אבל מתוך ידיעה שהם ישארו חרדים כשייסיימו את השירות".
בימים האחרונים הופץ סרטון של בחור ישיבה שטען ש-7 באוקטובר לא קשור אליהם כי הם יושבים ולומדים והתורה מגנה ומצילה. מה דעתך על זה?
"נו באמת, זה לא ראוי להתייחסות. ילד קטן אמר משהו והתלהם מול מצלמות, אני צריך להגיב על זה? מי שחי בארץ הזו והוא מצד אחד אומר שהוא זה שמגן ומצד שני אומר שזה לא אחריותו, יש בזה כשל לוגי.

5 צפייה בגלריה
עם הבן שמשרת בגלי צה"ל
עם הבן שמשרת בגלי צה"ל
עם הבן שמשרת בגלי צה"ל
( צילום: פרטי)

"כולנו אשמים וכולנו עוזרים באותה המידה, וזה בסדר. גם צה"ל נכשל ועדיין לא צריך לפרק את צה"ל, וגם לגבי 7 באוקטובר יכול להיות שהיה פה נס גדול, יכול להיות שהיה עלול להיות פי 20. כל ההתייחסות להגיד 'אנחנו לא ואנחנו לא קשורים' זה נראה לי כמו בת יענה שטומנת את ראשה בחול".
הבן שלך דניאל אמנם התגייס אבל לגל"צ - לא לקרבי.
"בגלל פרופיל, זה הכל".
למרות הסערה סביב הגיוס נראה שדווקא המוסד שומר על ההילה והיוקרה שלו במגזר החרדי. "יש לחלוטין אהבה והערצה במגזר לכוחות הביטחון וככל שזה יותר עלום, זה הרבה יותר גדול. עד שהתחיל הסיפור עם החרדקים לפני שנה (קמפיין נגד חרדים שמתגייסים - א"ז) , התחפושות הכי פופולריות במגזר היו חייל ושוטר. אני חושב שההילה של המוסד לא נפגעה בעוד זו של השב"כ כן כי עזה היתה בתחום של השב"כ. לעומת זאת התחושה היא, בטח אחרי החיסולים האחרונים, שהמוסד מגיע לכל מקום, לכל חלון ולכל מיטה, ושהלוואי שככה זה היה ב-7 באוקטובר".

לעבוד עם אבא


גרובייס (50) אב לחמישה מבני ברק, גדל בבית של חסידי גור. שותפתו ליצירה דיני (26) היא השנייה בין ילדיו והיחידה שהולכת בדרכיו. את הסרט הנוכחי היא הפיקה כשאביה בעיקר סייע מהצד, "הנוכחות שלי רק מפריעה", אומר האב הגאה וצוחק.
דיני: "נולדתי לתוך עולם הקולנוע, אבל התחלתי לעבוד בתחום באופן מקצועי יחסית בטעות. סיימתי תיכון, ילדה משועממת עם הפרעות קשב שמטפסת על הקירות בבית בחופש הגדול, ואבא שלי פתח אז קורס לנשים - כיתת אומן של עריכה וצילום. אמא שלי אמרה לו: 'משעמם לה, קח אותה'. ומפה לשם הגענו עד הלום".

5 צפייה בגלריה
יהודה גרובייס ובתו דיני. הפעם יש נשים ברקע
יהודה גרובייס ובתו דיני. הפעם יש נשים ברקע
יהודה גרובייס ובתו דיני. הפעם יש נשים ברקע
(צילום: ים לביא)

"הייתי בכמה חממות ועשיתי כמה קורסים, אבל את הרוב העיקרי למדתי מאבא, יש לי מורה פרטי בבית", היא מוסיפה. "לעבוד עם אבא זה כיף ומורכב בו זמנית. לפעמים זה מדהים, אחרי יום עבודה קשה אני יכולה לבוא ולקבל חיבוק אבל אם היה לי יום קשוח, אני מגיעה הביתה ולא יכולה לפרוק את הכל".

התנא שהפך לכוכב


הקשר של גרובייס לעולם הקולנוע החל בסוף שנות ה-90, אז נחשף לסרט שיצרה בוגרת בית הספר הדתי לקולנוע "מעלה". "חבר חב"דניק הפיק אותו וזה נתן לי השראה להפיק סרטים בעצמי", הוא מספר.
שותפו בתחילה לתחום שאז עוד לא היה נפוץ במגזר החרדי שראה בקולנוע ובטלוויזיה דבר אסור, היה אחיו אברהם. בשנת 1998 הוציאו השניים לאקרנים את הסרט החרדי הראשון שהציג את סיפורו של רבי חנינא בן דוסא והפך את התנא שחי לפני 2,000 שנה לכוכב קולנוע. הקהל הגיב בטירוף מוחלט. "זה היה מעבר לטרנד, ביום אחד הפכתי להיות בן אדם שלא יכול להסתובב ברחוב החרדי", נזכר גרובייס.
אלא שלא רק הקהל היה נסער אלא גם ההנהגה החרדית, ודווקא לכיוון השני. "יצאו פשקווילים נגדי, אבל איכשהו זה לא נגע בי ובציבור. כל הרבנים, למעט האדמו"ר מגור, חתמו על מכתב נגד המחשב והסרטים. אבל הציבור החרדי נחשף לאיזשהו ממתק, לפרי גן עדן חדש, טעם ונכווה". אגב, גרובייס מעיד כי מבחינה מקצועית הסרט הראשון היה זוועה עד כדי כך שהוא גנז אותו.

007 בלי נשים


הסרט הראשון בסדרת סרטי 'הנקמה היהודית' יצא בשנת 2003. "זה היה הסרט הראשון שעשיתי ללא אחי, שפנה לקריירה עיתונאית ככתב כלכלי בעיתון 'המודיע'. בהתחלה חששתי, כי זה סרט עם אקדחים ויריות, משהו שלא היה קודם, אבל הוא התקבל בטירוף והוגדר בפי ההמון והעיתונאים כג'יימס בונד החרדי'".
גרובייס אומר שהוא לא התכוון להוציא את הסרט כסדרה, אבל עם ההצלחה של הסרט הראשון, תוך כדי עבודה, יצא סרט המשך ואז עוד אחד ועוד אחד. כעת יוצא הסרט השישי במספר והוא סרטו ה-109(!) במספר של גרובייס. בניגוד לסרטיו הקודמים, בהם לא ראו נשים כלל, הפעם נראות דמויות של נשים, לא ככוכבות ראשיות או משניות חלילה, אלא כניצבות שמסתובבות ברחובות.

5 צפייה בגלריה
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
(באדיבות גרובייס הפקות)

"רציתי שזה יהיה כמו במציאות. כשהחלטתי שהפעם אני הולך להפיץ את הסרט גם במגזר הכללי, ניסיתי להכניס דמויות נשיות, אבל זה היה נראה מאולץ. בהקרנה המוקדמת חילונים שצפו בסרט אמרו שהם לא הרגישו שחסרות דמויות נשיות ולא הבינו במה זה סרט חרדי".
דיני: "הייתי האישה היחידה על הסט לאורך הצילומים. למזלי ולשמחתי זה לא מפריע לי. עולם הקולנוע הוא מאוד גברי.
"בגלל שאני הבת של אבא שלי אין את המלחמה שיש במקומות אחרים שנשים צריכות להילחם על מקומן. בקטע הזה יצאתי מאוד פריווילגית וזה משהו שאני מעריכה כל יום. למרות זאת אני מקבלת תפקידים רק אם הרווחתי אותם. התחלתי ברצפה ממש - ישבתי על הרצפה והדבקתי כבלים וטאטאתי ועשיתי ספונג'ה. לאט לאט התקדמתי עד כסא המפיקה.
"ברמה העקרונית אני תמיד רוצה שנשים יעשו עוד, אבל עם כל האהבה שלי והרצון שלי שיהיו יותר נשים על המסך, אני לא יכולה להכריח ציבור חרדי לצפות במשהו שהוא לא מעוניין בו. הוא צורך תכנים מסוימים, אז לפחות שיהיו כמה שיותר נשים מאחורי הקלעים ושיעשו יותר סרטי נשים. הקולנוע הנשי הוא מהפכה מדהימה".

קראו גם:

את רווקה חרדית בת 26, עוסקת בתחום שהוא עדיין שנוי במחלוקת במגזר, את לא חוששת שזה יפגע לך בשידוכים?
דיני (צוחקת): "נראה לי שצריך לשאול אחורה: האם אבא שלי חשב על השידוכים של הילדים כשהוא החליט לבחור במקצוע הזה. אם הוא לא שאל, אז גם אני לא. אני רוצה להיות עם מישהו שרוצה להיות איתי בגלל מי שאני".
מה החלום?
"צילמנו לפני שנתיים סרט ענק בפולין. עדי ביטי שיחקה בו. היה ניסיון לקבל תקציבים מקרנות ונידחנו שוב ושוב. הסרט הזה כמעט גמור, החלום הקרוב הוא להוציא אותו, הוא לא הושלם בגלל תקציב".
לא זול להפיק סרט ללא תמיכה. איך עושים את זה 109 פעמים?
"מכסף שלנו. בסרט עם עדי ביטי אני השקעתי וגם דיני השקיעה מכספה. אין תמיכה מהקרנות הציבוריות ולכן הקולנוע החרדי מת בעשור האחרון. עכשיו אנחנו מרגישים שיכול להיות יותר קל כי בחו"ל מעריכים יותר את הקולנוע החרדי".
דיני: "את 'נקמה יהודית 6' מכרנו למשקיע אמריקאי עוד כשהיה בגדר רעיון וכך מימנו את רוב ההוצאות. צילמנו את הסרט פעמיים, גם בעברית וגם באנגלית ועדיין נאלצנו להשקיע מכיסנו".

5 צפייה בגלריה
מתוך סט הצילומים ' נקמה יהודית 6'
מתוך סט הצילומים ' נקמה יהודית 6'
קרנות המימון דחו מחשש להטפה. מתוך סט הצילומים
(צילום: גרובייס הפקות)

לדעתכם הקרנות דוחות אתכם משיקול מקצועי?
"הסרט בו משתתפת עדי ביטי למשל הוא סרט יהודי ותיעודי על הבעל שם טוב", אומרת דיני. "את יודעת כמה הגשות הגשתי ולכמה קרנות? במיוחד מכעיסה קרן שיש לה מסלול ייעודי לסרטים פריפריאליים וחברתיים, אבל כשהגשתי בקשה לפיתוח במסלול ייעודי בקרן, ענו לי: "הסרט הזה חרדי מדי, כדאי שהוא יפנה לקהלים נוספים.
"בקרן אחרת שביקשתי על השלמת הפקה ענה לי אחד הלקטורים שהתלהבו מהסרט, שהצילום יוצא דופן והנופים מרהיבים, המונולוגים משכנעים והשחקנים מעולים, אבל שהסרט מטיף ליהדות. קרן במדינת היהודים אמרה אני לא יכולה לתת כסף לסרט כי הוא בעד יהדות. אין שם שום הטפה ליהדות אבל זה בכל זאת סרט על הבעל שם טוב".