השמנת יתר קיצונית, שבאה לידי ביטוי במדד של מעל BMI 40, עלולה להוביל לירידה בפוריות ולתופעות פיזיולוגיות שונות שפוגעות בפוריות כמו הפרעות במחזור וסינדרומים כמו תסמונת השחלות הפוליציסטיות.
"ניתוחים שמובילים לירידה במשקל יכולים לשפר את הפוריות, לנשים פתאום המחזור חוזר להן ובכל זאת אנחנו מבקשים לא להכניס להריון עד שנה וחצי לאחר הניתוח", מסבירה ד"ר רונית גרינבוים, רופאה במחלקה הכירורגית בבית החולים הדסה הר הצופים.
3 צפייה בגלריה
אישה שמנה עודף משקל
אישה שמנה עודף משקל
השמנת יתר קיצונית פוגעת בפוריות
(צילום המחשה: shutterstock)
"עיקר הירידה במשקל מתרחשת בחצי שנה עד תשעה חודשים מהניתוח כאשר בדרך כלל שני שליש מעודף המשקל יורד בתקופה זו. מדובר בירידה גדולה במשקל ולמרות שהמנותחים לוקחים ויטמינים ותוספים הירידה המשמעותית עלולה להוביל לאנמיה ולחוסר בוויטמין B, וגם אם הכול נראה תקין ישנם דברים שלא ניתן לבדוק", מסבירה ד"ר גרינבוים ואומרת שהדרישה מכוונת לתקופה בה המשקל מתייצב.
נשים שרוצות להיכנס להריון עם משקל עודף קיצוני פונות אליכם במטרה להיכנס בסופו של דבר להריון? איך הן יודעות לפנות אליכם?
"בחלק מהמקרים כן, זו המטרה. לפעמים גניקולוגים מפנים את הנשים וזאת כשמדובר על השמנת יתר קיצונית עם קריטריונים מאוד ברורים להתאמה לניתוח כמו BMI מעל 35, עם סוכרת, לחץ דם ודום לב בשינה", מסבירה ד"ר גרינבוים.
קראו עוד בערוץ בפוריות >>
"בדרך כלל אנחנו לא נותנים תפריט אלא עובדים על שינוי תזונה ושינויים התנהגותיים", מסבירה סיון יחזקאל, דיאטנית במחלקה. "אבל אם זו אישה בגיל הפוריות שרוצה להיכנס להריון אנחנו נתייחס אחרת וחלק מההליך יהיה הוספת ברזל, יוד וחומצה פולית". כמו כן, הנשים מתבקשות להיות במעקב צמוד של לפחות 6 מפגשים בשנה הראשונה לאחר הניתוח.
מה עושים אם בכל זאת יש הריון בתקופה כזו?
"אנחנו מדגישים שאם יש הריון המעקב צריך להיות יותר צמוד, הקאות יכולות להיות קשורות להריון וגם לסיבוכים, ולכן גם אחרי שנה וחצי המעקב צריך להיות צמוד יותר", מסבירה יחזקאל.
לדבריה מוסיפה ד"ר גרינבוים, כי תוכניות הריאליטי בתחום השמנת היתר שכולנו מכירים לא מייצגות את המציאות. "לניתוחים בריאטרים יש תופעות לוואי, כל עולם האוכל שלך משתנה, אתה לא יכול יותר לאכול קערה גדולה ויש אנשים שצריכים ללמוד לאכול מחדש, ובשביל זה הולכים לדיאטנית בריאטרית".
3 צפייה בגלריה
ד"ר רונית גרינבוים
ד"ר רונית גרינבוים
ד"ר רונית גרינבוים
(צילום: המרכז הרפואי הדסה)
"נשים בהריון עם BMI 40 נמצאות בסיכון לסוכרת, לחץ דם, עובר גדול ורעלת הריון, כמו גם בסיכון ללידה קיסרית. ברור שהרבה יותר קשה לנתח אישה שנמצאת בהשמנת יתר קיצונית מאשר אישה עם משקל תקין", מסבירה ד"ר גרינבוים. כמו כן היא מוסיפה שהסיבוכים של ההשמנה עצמה מעמידים את ההיריון בסיכון וכי הצוות בהדסה פורש בפניהן את כל האופציות הקיימות וההמלצות לירידה במשקל.
3 צפייה בגלריה
אישה שמנה עודף משקל
אישה שמנה עודף משקל
אפשר להיכנס להריון אחרי ניתוח בריאטרי
(צילום המחשה: shutterstock)
"הריון צריך להיות מתוכנן בקפידה ויש להתייעץ עם כלל הרופאים לפני כל החלטה", אומרת יחזקאל ומוסיפה שלרוב הניתוח ייתן תוצאות טובות יותר במקרים של השמנת יתר קיצונית.
"עם זאת, הירידה במשקל הרבה פעמים גורמת למחזור לחזור, ואז נשים שהיו רגילות לא להשתמש באמצעי מניעה נכנסות להריון. במצב כזה לא רק שנשים נעשות יותר פוריות, אלא שהניתוח עובד עם ההיריון, והאישה תעלה את המשקל הדרוש והנורמלי בהריון. זה רק מראה כמה שהניתוח עובד בצורה מושלמת עם הפיזיולוגיה של הריון".
שירות לציבור. בחסות חברת מרק (Merck).
פורסם לראשונה: 14:28, 22.08.21