הטכנולוגיה מהירה יותר מהתקדמות החקיקה ופעמים רבות ניתן לבצע הליכים רפואיים רבים שהחוק עוד לא מאפשר לבצע.
בתחום הפוריות עולות לא מעט דילמות שלעיתים קרובות מגיעות לבית המשפט בדרישה להכריע בסוגיות רפואיות שגם טומנות בחובן דילמות מוסריות ושאלות מורכבות ביותר, אחת מהן היא השאלה האם ניתן להשתמש בעוברים מוקפאים שהופרו לאחר גירושי בני הזוג.
3 צפייה בגלריה
גירושין בני זוג רבים
גירושין בני זוג רבים
גירושין. סוגיות משפטיות מורכבות בתחום הפוריות
(צילום המחשה: shutterstock)
"יש התייחסות לנושא מבחינת תקנות בריאות העם ויש התייחסויות בפסיקה", מסבירה עו"ד באטריס שוורצנברג, יועמ"ש הסתדרות מדיצינית הדסה. "לפי תקנות בריאות העם, אם האישה היא גרושה והזרע הוא של בעלה וההפריה נעשתה לפני הגירושים, היא תוכל לעשות בעוברים שימוש אך ורק לאחר הסכמת בעלה".
"ההסכמה נדרשת לכל הליך הפריה בנפרד", מוסיפה לדבריה עו"ד שלומית כהן מהלשכה המשפטית של בית החולים הדסה. "אם בן הזוג לשעבר נתן בנקודת זמן מסויימת את הסכמתו זו לא הסכמה גורפת אלא בכל פעם צריך לקבל אותה בנפרד".
הן מספרות על מקרה מפורסם שנקרא פרשת נחמני, במסגרתו היו שני בני זוג חסרי ילדים. האישה נאלצה לעבור כריתת רחם ונותרו עוברים אותם הקפיאו עבור פונדקאות אך בני הזוג נפרדו.
3 צפייה בגלריה
עו"ד ביאטריס שוורצנברג ועו"ד שלומית כהן
עו"ד ביאטריס שוורצנברג ועו"ד שלומית כהן
עו"ד באטריס שוורצנברג ועו"ד שלומית כהן
(צילום: המרכז הרפואי הדסה)
"בשלב הזה בן הזוג התנגד לשימוש בעוברים למרות שמבחינתה זה הסיכוי היחידי לילד עם מטען גנטי משלה. היו להליך כמה גלגולים משפטיים ובסוף נתנו לה להשתמש בעוברים הקפואים למרות ההתנגדות שלו כי לא הייתה לה חלופה אחרת, בגלל שהייתה רווקה ובגלל הגיל היה ברור שהסיכויים מאוד מאוד נמוכים. בית המשפט הדגיש שעצם ההורות נמנעת ממנה ולכן הם מתירים את השימוש בעוברים", מספרת עו"ד שוורצנברג.
"ההנחה היא שאם יקום מקרה דומה שגבר יבקש לעשות שימוש בעוברים, יכול להיות שעל פי נחמני יתנו לו להשתמש, למרות שתקנת בריאות העם מדברות על אישה", מוסיפה עו"ד כהן.
עו"ד שוורצנברג מסבירה שבית המשפט בוחן את הנסיבות האישיות הקונקרטיות. "אם אין התנגדות עקרונית להורות, בוחנים מה גיל האישה, אם יש או אין לה ביציות וגם מבקשים חוות דעת של בית החולים המטפל לגבי הסיכויים להרות פעם נוספת בדרכים אחרות".
במקרה אחד, מספרת עו"ד שלומית כהן, אישה ביקשה לעשות שימוש בעוברים שהיא והגרוש שלה הקפיאו לפני 20 שנה.
3 צפייה בגלריה
גירושין בני זוג רבים
גירושין בני זוג רבים
האם אישה יכולה להשתמש בעוברים המוקפאים של הגרוש שלה?
(צילום המחשה: shutterstock)
"הם היו גרושים במשך שמונה שנים והגבר התנגד כי הוא אמר: 'אין לנו חיים משותפים, ניתק הקשר הזוגי ולה יש אפשרויות נוספות'. כלומר, לא נמנעה ממנה הזכות להיות אמא ובית המשפט אמר לה שהיא לא יכולה להסתמך על פסק הדין נחמני כדי להשתמש בעוברים. זה שמור למקרים חריגים מאוד".
יש עוד מקרים שסוגיות כאלה מגיעות לבית המשפט?
"יש במדינה שלנו סיטואציות של חס וחלילה בן זוג שנפטר ואלמנה מבקשת לעשות שימוש בביציות מופרות ששמרו קודם לכן, או אם הספיקו ליטול זרע מחייל או מישהו שנהרג בתאונה. בעבר היו חסמים וכיום לכל היותר מסתפקים בהערכת תסקיר של עובד סוציאלי ומנסים להבין מה היה הרצון של בן הזוג", אומרת עו"ד שוורצנברג. לדבריה מוסיפה עו"ד כהן, כי במקרה של נפטרים יש לקבל אישור מבית המשפט שיבדוק אם הנפטר רצה ילדים.
איך בודקים כזה דבר?
"בודקים האם היו בטיפולי פוריות לפני כן, האם עברו דירה כי תכננו את הרחבת המשפחה, ישמעו את ההורים ואת החברים ויש איזו שהיא הנחת יסוד שבני זוג שחיו ביחד היו מעוניינים להביא ילדים יחד, אבל מביאים את זה לבית המשפט לבדיקה, זה לא אוטומטי", מסבירה עו"ד כהן.
קראו עוד בערוץ הפוריות >>
"נתקלנו במקרה חריג אחד של בני זוג שהתגרשו וחמש שנים אחרי הגירושים הגבר נפטר ואז הגרושה ביקשה לעשות שימוש בעוברים ובית המשפט דחה אותה, ההורים שלו העידו שהם מתנגדים ולא הצליחו להביא אינדיקציה שהוא היה מעוניין בילדים", אומרת עו"ד כהן.
היא מספרת על עוד מקרה חריג שהגיע לבית המשפט, במסגרתו תורם זרע שחזר בתשובה דרש שיפסיקו את השימוש במנות הזרע שתרם בעבר, אך הייתה אישה שקנתה את מנות הזרע שלו ורצתה לעשות בהן שימוש כי ביקשה שהמטען הגנטי של הילד הנוסף יהיה זהה לזה של הילדה שכבר נולדה לה.
"לא היו עוברים מוקפאים אלא מנות זרע, והיא יכולה לקחת תורם זרע אחר ובית המשפט פסק לטובת הגבר", מסבירה עו"ד כהן. "במקרה של נפטרים גם בודקים שלא מפעילים על האלמנה לחץ".
יש משהו שאפשר לעשות מראש כדי למנוע את ההסתבכות המשפטית הזו?
"נושאים כמו ביציות מופרות במקרה גירושים אפשר לעגן בהסכם במועד הגירושין או במועד ההפריה, אבל גם זה לא חזות הכול כי גם אם אדם חתם על חוזה שנותן הסכמה עדיין יש לו זכות לחזור בו בשל שינוי נסיבות ושינוי תפיסות עולם", מסבירה עו"ד שוורצנברג.
ומה עם זוגות חד מיניים? גם שם תסבוכות משפטיות דומות?
"תקנות הפריה חוץ גופית קובעות ברמת העיקרון שאי אפשר לתרום עוברים מוקפאים ואני חושבת שייתכן שינוי בגלל השינוי מגמת הפסיקה גם מבחינת ההכרה בהורות של חד מיניים. יש פסיקה מלפני כמה שנים שבנות זוג יכולה לעשות שימוש בעוברים מוקפאים של בת הזוג".
הבהרה: תוכן הכתבה לא מהווה ייעוץ ספציפי והדברים אינם מהווים תחליף לייעוץ משפטי למקרים פרטניים.
שירות לציבור. בחסות חברת מרק (Merck).
פורסם לראשונה: 11:41, 24.08.21