"חברות, הזרקתי פעם ראשונה והבטן ממש התקשתה לי, מה אני יכולה לעשות? מה זה אומר?", שאלה לימור בקבוצת פייסבוק סגורה של נשים שנמצאות בטיפולי פוריות. מייד ענו לה נשים רבות על תופעות לוואי, על אפשרויות שונות שטעתה בדרך ההזרקה והיו שאף המליצו לה להתפנות למיון.
לא הרבה אחריה שאלה חברה אחרת בקבוצה האם היא יכולה להשתמש בתרופות ששכחה יום שלם בחום הכבד ברכב, וגם אז קיבלה תשובות רבות ושונות האחת מהשנייה. ריבוי דעות ועצות יכול להיות מבלבל, ולעיתים לא ממש מרוכזים כשהאחות מסבירה אודות התרופה הספציפית או התרופות הרבות שיש לקחת ולהזריק, אז מה בכל זאת ניתן לעשות?
קריאת העלון לצרכן, המצורף לכל אריזות תכשירי הפוריות יכולה למנוע הרבה מהחיפושים בגוגל ובקבוצות פייסבוק. העלון מכיל הרבה מידע שיכול לסייע למטופל בהכרת התרופה, בהצלחת הטיפול התרופתי, ובהבנה למה אפשר לצפות במהלכו. למטופלות בתכשירי הפוריות יש משמעות נוספת לקריאת העלון מכיוון שאלו נשים שרובן בריאות, ולא בהכרח נוטלות תרופות באופן כרוני.
למטופלים כרוניים יש היכרות ארוכת טווח עם תרופותיהם, וסביר שיחשפו לעלון לצרכן בשלב כלשהו של הטיפול. מטופלות בתכשירי פוריות פוגשות סיטואציה שבה הן מתחילות משטר טיפול יום יומי והן חייבות לעמוד בהיענות מלאה לטיפול – למעשה הן הופכות למטופלות כרוניות לתקופה מסויימת. לכן חשוב שיבינו שקיים העלון לצרכן, וממנו הן יכולות לדעת מהו התכשיר שניתן להן, מהו אופן הטיפול, ואילו תופעות לוואי יכולות להיות במהלכו.
העלון בנוי מכמה חלקים, בין היתר, חלקי העלון מתייחסים להתווית התרופה ובמה היא נועדה לטפל, אזהרות לפני תחילת הטיפול, אופן השימוש בתרופה, ההנחיות המדויקות לנטילתה, כיצד לנהוג אם נשכחה מנה או נלקחה מנה ביתר רשימת תופעות הלוואי שנמצאו כמקושרות לתרופה ועוד.
בהסתכלות על רשימת תופעות הלוואי, חשוב לציין שלא כולן יתרחשו בכל מטופלת וכל אחת יכולה לחוות את התופעה בדרגות שונות, אם בכלל. לכל תופעת לוואי יש שכיחות מסויימת של הופעה באוכלוסיה, כאשר השכיחויות מחולקות לכמה קטגוריות. באופן כללי יש תופעות מאוד שכיחות (שיכולות להתרחש אצל אחת מכל עשר מטופלות), יש תופעות שכיחות (בין אחת מתוך 10 לאחת מתוך 100) שאינן שכיחות (בין 1 מתוך 100 ל-1 מתוך 1,000) תופעות נדירות (בין 1 מתוך 1,000 לאחת מתוך 10,000), ותופעות לוואי נדירות מאוד (ב-1 מתוך 10,000 מטופלות ופחות).
ישנן גם תופעות לוואי שקשורות למנגנון הפעולה של התרופה או לאופן השימוש בה, למשל, רבים מתכשירי הפוריות מיועדים להזרקה, ותופעות הלוואי המזוהות איתם נובעות מעצם מתן התרופה בדרך זו.
כאשר מטופלת מכירה את תופעות הלוואי האפשריות של התכשיר, ואילו תסמינים יכולים להופיע במהלך השימוש, היא יודעת למה לצפות מהטיפול והידיעה עצמה יכולה להיות גורם מרגיע. חשוב, כמובן, לזכור את תופעות הלוואי החמורות, האזהרות ודגשים חשובים במסגרת המידע על תופעות הלוואי אשר מצריכים פנייה לגורם רפואי.
העלון כולל גם אינפורמציה על האופן שבו יש לאחסן את התרופה. פעמים רבות מטופלות לא בהכרח אחסנו נכון את התרופה ובעקבות כך התכשיר הפך ללא שמיש. מעבר לעובדה שדבר כזה יכול לפגוע ברצף הטיפולי ולהשפיע על תוצאות התהליך, מדובר גם בחוסר נוחות למטופלת הכרוך בשיקולים כלכליים ולוגיסטיים.
כאשר מטופלת מוטרדת מתופעת לוואי שמופיעה במהלך הטיפול, שאין אודותיה מידע בעלון, או מחומרתה של תופעה ידועה, מומלץ שתפנה לצוות הרפואי כדי לקבל איבחון והערכה לגבי המשך הטיפול.
מעבר לכך, חברות התרופות עוסקות באיסוף שוטף של דיווחי תופעות לוואי, בין אם מופיעות בעלון או לא. הדיווחים הללו מסייעים בשמירה ושיפור הבטיחות התרופתית של התכשירים הנמכרים בשוק. מסיבה זו העלון לצרכן מכיל פרטים על האופן שבו ניתן להעביר דיווחים מסוג זה.
אפשרות נוספת לאיסוף דיווחי תופעות לוואי היא דרך הצוותים הרפואיים, אם אחת מתופעות הלוואי הנזכרת בעלון לצרכן מופיעה, מחמירה, או אם המטופלת סובלת מתופעת לוואי שלא הוזכרה בעלון לצרכן, עליה להתייעץ עם רופא, רוקח או אחות.
שירות לציבור. בחסות חברת מרק (Merck).
פורסם לראשונה: 12:57, 22.08.21