תהילה (שם בדוי), אישה חרדית, עדיין לא קיימה יחסי מין ומעוניינת לשמר את הפוריות שלה בגלל מחלה שהתגלתה בגופה. האם היא תוכל לעשות זאת ועדיין לשמור על קרום הבתולים?
המקרה של תהילה מייצג מקרים בהם נשים רוצות לעבור הליך של שימור פוריות, אך הן עוד לא קיימו יחסי מין וקיים בהן החשש שההליך יכאב. לעיתים, נשים רוצות אף לנסות ולשמור על קרום הבתולים שלהן.
3 צפייה בגלריה
אישה דתיה
אישה דתיה
נשים רבות חוששות מההליך מחשש לפגיעה בקרום הבתולים
(צילום המחשה: shutterstock)
שאלנו את ד"ר חננאל הולצר, מנהל מחלקת הפוריות בהדסה, ולדבריו קרום הבתולים שונה בין מטופלת למטופלת.
"לא מדובר על מעין מסך שקיים בכניסה לנרתיק, אלא על מבנה טבעתי שהמראה שלו שונה מאישה לאישה. לעיתים קוטר המעבר קטן מאוד ולעיתים הוא גדול יותר, אך לא מדובר על קרום אחיד בקרב נשים", אומר ד"ר הולצר.
חלק מהחשש של אותן נשים הוא מביצוע אולטרסאונד וגינלי, שאמנם נחשב ליותר מדוייק, אך יכול לפגוע בקרום הבתולים.
"היות שמדובר על נשים שלא קיימו יחסים הפעולה יכולה להיות לא נעימה. אצלנו בהדסה, במחזור הטיפול הראשון מתפשרים ומבצעים את המעקב באולטרסאונד דרך הבטן ואנחנו לוקחים בחשבון שיש פחות דיוק במידת הזקיקים", מסביר ד"ר הולצר ומוסיף שאת הפרוצדורה עצמה של שאיבת הביציות מבצעים דרך הנרתיק כאשר האישה בהרדמה מלאה או בסדציה (טשטוש) עמוקה.
"כשמבצעים את השאיבה עם מכשיר אולטרסאונד קרום הבתולים יכול להיפגע במקום אחד או בכמה מקומות".
אתה חושב שנשים חוששות להגיע לטיפול שימור בגלל החשש שקרום הבתולים יפגע?
"רוב הנשים שמגיעות לשימור פוריות מודעות לכך ויודעות שרוב הסיכוי שהקרום לא יהיה שלם אחרי הפרוצדורה", אומר ד"ר הולצר.
"כמובן שבמידה וקרום הבתולים נפגע מסיבה זו או אחרת ניתן לתקנו עם תפר, אבל רוב המטופלות שעוברות הליך שימור פוריות לא מדברות על תיקון".
3 צפייה בגלריה
פרופ' חננאל הולצר
פרופ' חננאל הולצר
פרופ' חננאל הולצר
(צילום: באדיבות המרכז הרפואי הדסה)
קורים מצבים בהם מבצעים את הפרוצדורה והקרום לא נפגע?
"לרוב יש פגיעה מסויימת כאשר מדובר על אולטרסאונד נרתיקי, לעומת בטני. מטופלת חרדית הגיעה אליי לשימור פוריות בגלל שהיה לה גידול בשחלה, היא לא קיימה יחסים בעבר, והיה חשוב לראות היכן הזקיקים והאם יש גישה אליהם", אומר ד"ר הולצר.
הוא מספר שהציע למטופלת לנסות לבצע אולטרסאונד דרך הנרתיק על מנת לזהות את הזקיקים מול הגידול. ההליך בוצע בעדינות ללא כל פגיעה בקרום הבתולים. "הדבר מאוד תלוי בפיזיולוגיה, לעיתים המעבר יותר צר או רחב".

עליה של 130% בטיפולי שימור פוריות

ד"ר הולצר מספר על הליך שימור הפוריות בהדסה: "בהתחלה אנו מקיימים פגישה ראשונה לייעוץ על שימור פוריות. ישנן שתי אפשרויות: לבצע מספר בדיקות שגרה לפני הפגישה שייתנו לנו מושג לגבי הרזרבה השחלתית, וניתן גם להגיע ללא הבדיקות לצורך ייעוץ בלבד".
באותה פגישה ראשונה, מספר ד"ר הולצר, מדברים באופן כללי על הרזרבה השחלתית שיורדת עם הגיל ועל האפשרויות שעומדות בפני המטופלת לשימור הפריון. משוחחים עמה על סיכויי ההצלחה של ביציות מוקפאות ואם המטופלת מעוניינת היא עוברת הדרכה חשובה ע"י האחיות ויוצאים לדרך.
קראו עוד בערוץ בפוריות >>
"אישה נולדת עם מספר מוגבל של ביציות. בכל חודש מתעוררת קבוצת זקיקים ומתחילה לגדול, מתוכן נותר זקיק אחד דומיננטי והיתר הולכים לאיבוד", מסביר ד"ר הולצר.
"מגיל ההתבגרות ישנה ירידה במספר הביציות וגם איכות הביציות יורדת עם השנים, אנחנו לא יודעים לעצור את ההליך הזה אבל יש לנו אפשרות לשמר את הביציות ובכך לשמר חלק מפוטנציאל הפוריות".
איך זה קורה בפועל?
"האישה מגיעה ביום השני של המחזור, ואז אנחנו נותנים לה הורמון FSH וכך במקום זקיק אחד מוביל יגדלו יותר זקיקים, אנחנו לא מנצלים את מאגר הזקיקים הרדומים אלא רק את אלה שהיו הולכים לאיבוד באותו החודש", מסביר ד"ר הולצר.
"לאחר בדיקות ואולטרסאונד האישה מתחילה להזריק לעצמה הורמונים למשך כמה ימים, ואז אנחנו חוזרים על בדיקות הדם והאולטרסאונד כדי לבחון את תגובת הגוף. בשלב מסוים לאחר חמישה או שישה ימי טיפול נוסיף זריקה נוספת למניעת ביוץ מוקדם כאשר בממוצע כל ההליך אורך 12 ימים.
3 צפייה בגלריה
אישה חזקה
אישה חזקה
הטיפול בהדסה מתבצע בעדינות וברגישות
(צילום המחשה: shutterstock)
"כשאנחנו מזהים בבדיקות שהביציות מוכנות אנו ניתן 36 שעות לפני שאיבת הביציות זריקה נוספת, שלישית ואחרונה, להבשלת הביציות", מסביר ד"ר הולצר. השלב האחרון הוא שאיבת הביציות בהרדמה כללית או סדציה עמוקה (טשטוש עמוק).
"ביום השאיבה האישה מגיעה כשהיא בצום ומבצעים לה את השאיבה כשהיא בהרדמה. לוקחים מכשיר אולטרסאונד באמצעותו דוקרים את השחלות דרך דופן הנרתיק שואבים את נוזל הזקיק ומזהים במעבדה את הביציות הבשלות והן יהיו אותן הביציות שניתן להקפיא".
מה המטרה? להשיג כמה שיותר ביציות?
"ככל שהאישה תהיה יותר צעירה ונקפיא יותר ביציות, הסיכוי עולה. משרד הבריאות בישראל מגביל את הפרוצדורות לשימור פוריות סוציאלי לארבעה סבבים או 20 ביציות – המוקדם ביניהם".
יכול לקרות מצב שאישה עושה את כל ההליך ואין לה ביציות?
"זה לא נפוץ, אבל במחזור טיפול יכול להיות שלא תהיה שום ביצית וחשוב לעשות תיאום ציפיות לפני השאיבה. צריך להסביר שנראו כך וכך זקיקים אבל לא בטוח שאלה יהיו מספר הביציות או שהן יהיו בשלות".
אתם רואים מצבים שזוגות בוחרים לשמר פוריות כיום כי הם רוצים משפחה גדולה?
"זה טרנד שהתחיל לאחרונה, זה לא נפוץ כמו שימור פוריות מסיבה סוציאלית אבל זה קיים. אתמול היו אצלי זוג שעושים טיפול פוריות והם רוצים להקפיא לפני כן עוברים כדי שיהיו להם לעתיד".
ד"ר הולצר מזכיר ששימור פוריות לא מכוסה בסל הבריאות. עם זאת, כל תחום שימור הפוריות נמצא בעלייה מתמדת. "הנתונים האחרונים מראים שיש עליה של 130% בטיפולי שימור פוריות.
שירות לציבור. בחסות חברת מרק (Merck).
פורסם לראשונה: 19:36, 13.10.21