שרירני רחם נחשבים לגידולים הנפוצים ביותר אצל נשים ונקראים בלועזית מיומות.
הם מתפתחים מרקמת השריר, וכ-50% מהנשים בעולם המערבי סובלות מהן, כשרק 25% מהן יפתחו סימפטומים כל שהם.
נשים רבות אינן מודעות לכך שיש להן שרירנים, אך אלה מתגלים במהלך טיפולי פוריות. השרירנים יכולים להופיע במקום אחד ברחם או בכמה מקומות ולעיתים להיות גדולים במיוחד.
3 צפייה בגלריה
אישה צעירה בדיקה גניקולוגית רופא נשים גניקולוגיה
אישה צעירה בדיקה גניקולוגית רופא נשים גניקולוגיה
השרירנים. 25% מהנשים יפתחו סימפטומים
(צילום המחשה: shutterstock)
"ברוב המקרים מדובר על גוש שפיר של שריר הרחם והוא מאוד נפוץ", מסביר ד"ר טל סער, רופא במחלקת הנשים והיולדות בבית החולים הדסה עין כרם.
"אחת הבעיות הנפוצות של השרירנים היא הופעת דימומים בין ווסתיים כבדים וגם בזמן הווסת, תלונה נוספת נפוצה היא שהשרירן מאוד גדול, הבטן בולטת וקיים לחץ מקומי או על איברים קרובים כמו כיס השתן או מערכת העיכול".
האם שרירנים יכולים לגרום לבעיות פוריות?
"השרירן יכול להפריע לפוריות. השרירנים מחולקים על פי מיקומם ברחם, יש שרירן תת רירי ושרירן שדוחק את החלל, או כולו או בחלקו", מסביר ד"ר סער ומוסיף כי שרירנים שיותר משפיעים על הפוריות יהיו אלה שגורמים לדימום כי הם גורמים לעיוות החלל ברחם.
"שרירן תוך רירי יכול להיות בולט פנימה לתוך דופן הרחם ואלה הם שיכולים להפריע לפוריות על ידי עיוות רירית הרחם, כמו כן יש באזור כלי דם והימצאות השרירן באזור זה יכול לפגוע בהשרשה של העובר".
3 צפייה בגלריה
ד"ר טל סער
ד"ר טל סער
ד"ר טל סער
(צילום המחשה: shutterstock)
איך יודעים האם השרירן הוא כזה שגורם לבעיית פוריות?
"לפעמים ניתן לראות באולטרסאונד אם השרירן דוחק את הרירית, ואם לא ניתן לבצע היסטרוסקופיה בה אנו מכניסים מצלמה ורואים האם השרירן דוחק את החלל או לא, ואם כן עד כמה הוא דוחק".
לשאלה מהו הטיפול לשרירנים עונה ד"ר סער כי ישנם כמה טיפולים, ולאו דווקא לכל אישה יורידו את השרירן. "אם עיקר התלונות הן דימומים אפשר לטפל בעזרת התקן הורמונלי וגלולות או גלי אולטרסאונד. בתחום הפוריות אנחנו בעצם נוציא את השרירנים.
"אם השרירן ברובו בולט לחלל או לא גדול מידי אנחנו נכניס מצלמה לרחם ונבצע כריתה מבפנים באופן נקודתי ומבלי לגעת בשאר הקיר ברחם כדי להימנע מפגיעה, ולאחר מכן נבצע מעקב. הישנה חשיבות גדולה בשמירה על רירית הרחם ולכן אנו נבצע מעקב לראות שהיא מבריאה אחרי ההליך".
ואם מדובר על שרירן גדול?
"במקרים אחרים של שרירן מאוד גדול שהוא בתוך השריר ובולט מבחוץ ואין אפשרות להוציא אותו מבפנים, אנו נבצע ניתוח לפרוסקופי בבטן, נכרות את השרירן ונתפור את הרחם בחזרה", אומר ד"ר סער ומוסיף כי צריך לדעת ששרירנים יכולים לגדול גם במהלך ההיריון ויש המון נשים עם שרירנים ולרוב לא נוגעים בהם.
3 צפייה בגלריה
אישה צעירה בדיקה גניקולוגית רופא נשים גניקולוגיה
אישה צעירה בדיקה גניקולוגית רופא נשים גניקולוגיה
לעיתים ניתן לראות באולטרסאונד אם השרירן דוחק את הרירית
(צילום המחשה: shutterstock)
"בחלקם אנחנו לא נוגעים והם גדלים בהריון בגלל ההורמונים, זה גם תלוי במיקום שלהם, כאשר השרירנים נמצאים באזור צוואר הרחם הם יכולים להפריע במיקום שלהם ללידה רגילה והדבר יכול להוות שיקול להוצאת השרירן".
קראו עוד בערוץ הפוריות >>
יש סיבוכים להוצאת שרירנים?
"אנחנו משתדלים שלא לחדור לרחם ולרירית אם אנחנו כורתים את השרירן מהרחם כי בעת החדירה לרחם יכולות להיווצר הידבקויות. בדרך כלל אנחנו נחזור ונבצע היסטרוסקופיה לאחר ההליך כדי לבדוק אם נוצרות הידבקויות כי כשהן רק נוצרות ניתן להוריד אותן במרפאה", הוא מסביר.
ותוך כמה זמן ניתן להתחיל טיפולי פוריות לאחר כריתת שרירן?
"הכול תלוי בגודל הניתוח - אם מדובר על שרירן גדול או כזה שנמצא בדופן הרירית, נמליץ לחכות שלושה חודשים והדבר יעשה בדרך כלל בתיאום עם רופאי הפוריות ובהתאם לגודל הניתוח. לא מדובר חודשים רבים אבל ההמתנה היא דבר שצריך לקחת אותו בחשבון".
ד"ר סער מוסיף שלעיתים הצלקת הניתוחית גדולה ולכן הם ימליצו על ניתוח הקיסרי, "כי כשקיים הסיכוי אתה לא רוצה שבצירים הצלקת תיפתח והרחם יקרע בלידה וכל מקרה לגופו, כאשר רוב המטופלות לא יצטרכו זאת".
שירות לציבור. בחסות חברת מרק (Merck).
פורסם לראשונה: 11:01, 03.10.21