נשים רבות חוות דימומים במהלך טיפולי הפוריות ולא תמיד ברור להן האם מדובר על דימום רגיל, חריג או חלילה מסוכן.
אך לפני שמדברים על טיפולי פוריות ודימומים, כדאי להכיר גם דימומים חריגים ביום יום, לפני ואחרי טיפולי פוריות.
3 צפייה בגלריה
טיפולי פוריות
טיפולי פוריות
טיפולי פוריות עלולים לגרום לדימומים
(צילום המחשה: shutterstock)
אישה עם מחזור רגיל שלא נמצאת בטיפול יכולה לסבול מדימום מעט ממושך, דימומים קלים לפני הופעת הווסת, ודימום חזק למספר ימים ולאחר מכן שאריות וטפטופים. בכל המצבים הללו יתכן שמדובר בדימומים תקינים ללא פתולוגיה, אך אם מופיע פתאום דימום בין הווסתות הוא מחייב בירור.
"לפעמים הדימום תקין, לפעמים הוא בגלל ביוץ או מסיבה הורמונלית, ולעיתים מדובר בבעיה רפואית כמו שרירנים, פוליפים או חלילה סרטן", מסבירה ד"ר גודין.
ד"ר גודין מספרת על בעיה ידועה ומוכרת שנקראת עקרות הלכתית, של פלג אוכלוסייה שומר נידה.
"אם יש לאישה דימום וסתי רגיל ולאחר מכן ישנן "הכתמות" מספר ימים, היא תגיע למקווה לאחר הביוץ שלה", מסבירה ד"ר גודין.
3 צפייה בגלריה
ד"ר מירי גודין
ד"ר מירי גודין
ד"ר מירי גודין
(צילום: באדיבות המרכז הרפואי הדסה)
אז איך עוזרים לה?
"במצבים הללו, אם אנחנו מתרשמים שהדימום תקין אנחנו דואגים לדחות את הביוץ בעזרת תרופות, כך שיופיע לאחר הטבילה שלה, בצורה כזו תוכל לקיים יחסים עם בעלה או לבצע תהליך של הזרעה או הפריה".
מה יכול לגרום לדימומים בטיפולי פוריות?
"ישנם מצבים לא שכיחים בהם תרופות במסגרת טיפולי פוריות גורמות לדימומים. אם אנחנו מתרשמים שהתרופה לא מתאימה אנחנו נחליף אותה לתרופה אחרת שתעשה את אותה הפעולה", מסבירה ד"ר גודין ומציינת כי כאשר העובר מגיע לרירית הרחם חשוב שהרירית תהיה יציבה וטובה ולכן חשוב לדאוג לכך שלא יהיה דימום סביב זמן זה.
ובזמן טיפולי פוריות? מתי הדימומים יכולים להפריע או להיות סימן פחות טוב?
"אותם הכללים חלים על טיפולי ה-IVF. למשל, אישה שנמצאת לקראת החזרת עוברים מוקפאים, אם היא מדממת קרוב להחזרה הדבר לא רצוי. אם מדובר בדימום קל מבצעים בדיקות דם ואולטרסאונד, ממתינים מספר ימים ואם התנאים מאפשרים מתבצעת החזרת העוברים. אם הנתונים המתקבלים כתוצאה מבדיקות האולטרסאונד והדם אינם אופטימליים, מבטלים את החזרת העוברים ומתכננים מחזור טיפולים חדש".
3 צפייה בגלריה
הפריה חוץ גופית IVF הריון טיפולי פוריות
הפריה חוץ גופית IVF הריון טיפולי פוריות
הדרך להריון עוברת לעיתים בדימומים
(צילום המחשה: shutterstock)
קורה שיש דימומים אחרי החזרת עוברים?
"בשבועיים הראשונים עד שמקבלים תשובה מאוד לא רצוי שיהיה דימום, אם יש מעט דימום לפעמים מבקשים מהאישה לבדוק רמות פרוגסטרון, אם הוא נמוך נותנים תוספת. אם תוספת הפרוגסטרון עזרה, אנחנו יודעים מהמחזור הזה לבא אחריו שהתמיכה שהאישה קיבלה פחות מתאימה ואז אנחנו ניתן תמיכה מסוג אחר", עונה ד"ר גודין ומוסיפה שרוב הנשים מקבלות תמיכה הורמונלית ולכן כמעט ולא קורה שאישה מדממת תוך כדי מתן התמיכה.
ומה לגבי דימומים אחרי הקליטה?
"בטרימסטר הראשון להריון יתכנו דימומים. זו תופעה שכיחה ומלחיצה ולכן מומלץ ללכת ולהיבדק ובחלק גדול מהמקרים הכול מסתדר בסופו של דבר".
קראו עוד בערוץ הפוריות >>
ד"ר גודין מסבירה שאם רואים שהבטא מכפילה את עצמה כמו שצריך, לאחר שבועיים בודקים אותה שוב, אם היא לא עולה במידה הרצויה יש שתי אפשרויות - או שההיריון לקראת סופו או שהוא חשוד כהריון מחוץ לרחם. "גם במצבים הללו אנחנו בודקים רמות פרוגסטרון, ואם הוא לא מספיק גבוה ניתן תוספת".
קורים מצבים שיש דימומים והכול בסדר?
"כן, יכול להיות דימום כבד שאחריו הכול מסתדר. בדרך כלל אלה יהיו התפרצויות של הקרומים", אומרת ד"ר גודין ומסתייגת באומרה כי אם עוד לא התפתח עובר וישנו דימום כבד, בדרך כלל מדובר על סוף ההיריון.
דבר נוסף אותו מציינת ד"ר גודין הוא שכשאישה מדממת היא צריכה לבדוק את סוג הדם שלה. "אישה בהריון עם סוג דם מינוס חייבת לקבל חיסון שימנע ממנה בעיות בהריונות העתידיים. אם יש לאישה סוג דם מינוס ולבעל סוג דם פלוס, אז יש מצב שהעובר יהיה פלוס, אם העובר פלוס והאם מינוס, היא תפתח נוגדנים ובהריון הבא הגוף יתקוף את העובר".
שירות לציבור. בחסות חברת מרק (Merck).
פורסם לראשונה: 15:45, 01.09.21