בעבר חשבו שעיקר בעיות הפוריות הן אצל נשים, אבל כבר כמה עשורים שכל הנתונים מראים שגברים ונשים חווים כמעט במספרים דומים קשיים בתחום הפוריות. אבל מדוע הן נגרמות?
2 צפייה בגלריה
בני זוג
בני זוג
ישנן סיבות רבות לפגיעה בפוריות, אך לעיתים לא תוכלו לדעת אותן
(צילום המחשה: shutterstock)
כבר בתחילה יש לסייג ולומר שבמקרים מסוימים לא ניתן למצוא את מקור בעיית הפוריות. אצל גברים, כמעט ב-50% מהמקרים לא ימצאו את הסיבה או הגורם לאי הפוריות. עם זאת, ישנן כבר לא מעט עדויות, הוכחות ומחקרים לגבי כמה סיבות, וננסה לשטוח כאן את רובם.
כשזוג מגיע לטיפולי פוריות מבצעים לגבר בדיקת זרע כחלק מהליך הבירור הראשוני. אם הבדיקה לא תקינה מבצעים אחת נוספת לאחר שבועיים או חודש. בבדיקה זו בוחנים את ריכוז תאי הזרע, את התנועתיות, אם המורפולוגיה תקינה, ובודקים גם את נפח נוזל הזרע.
אז מה יכולים להיות הגורמים לבעיית פוריות אצל הגבר? ישנם מצבים פיזיים שונים שאנשים נולדו אתם, כמו אשכים תמירים או תסביב אשך ויש בעיות רפואיות שמתפתחות עם השנים כמו ריקוצלה, ליקוי שסתומי ורידים מנקזי דם מהאשכים או דליות בשק האשכים.
קראו עוד בערוץ הפוריות >>
במקרים אחרים מדובר במחלות גנטיות, או בטיפולים רפואיים שמשפיעים על הפוריות כמו טיפולי הקרנות או כימותרפיה, ניתוחים שגברים עוברים באזור האגן או מחלות כמו סוכרת ואפילו מחלת חום כמו שפעת, שמשפיעה על הפוריות באופן זמני.
גם לקיחת תרופות מסויימות יכולה להשפיע לרעה על הפוריות, למשל תרופות לפיתוח גוף או סטרואידים. ישנן גם בעיות הורמונליות שיכולות להוביל לבעיות פוריות אצל גברים.
השמנת יתר אצל גברים יכולה לגרום לבעיית פוריות והיא מגבירה את הסיכון לפתח סוכרת, מחלת לב או מחלת כלי דם. עודף המשקל יכול להשפיע על ספירת הזרע ועל תנועתו, אך גם תת-משקל יכול לגרום לכך.
2 צפייה בגלריה
בני זוג גבר אישה
בני זוג גבר אישה
הבעיה לעיתים היא אצל הגבר
(צילום המחשה: shutterstock)
סיבה נוספת שעליה לא מדברים מספיק היא חימום יתר של האשכים שיכול לפגוע בזרעונים. לכן ההמלצה היא להשתמש בתחתונים נוחים ורפויים, לא לשבת עם מחשב נייד על אזור האשכים ולא לשהות יותר מידי זמן בסאונה או ג'קוזי.
עישון סיגריות, אלכוהול ושתייה מרובה של קפה יכולים גם כן לגרום לפגיעה בפוריות, אך גם לחץ נפשי, ישיבה מרובה ורכיבות ארוכות מאוד על אופניים.
עוד סיבה לפגיעה בפוריות היא חומרים כימיקליים ורעלנים, כמו למשל חומרי הדברה, מתכות או ממיסים שונים ולכן יש לנקוט בזהירות רבה בשימוש בהם, ובמידה ומדובר על מקום עבודה יש להתמגן היטב כנגדם.
שירות לציבור. בחסות חברת מרק (Merck).
פורסם לראשונה: 11:41, 07.10.21