נשים נוטות יותר ויותר לדחות את גיל ההיריון והקמת המשפחה. לא מעט מהן מגיעות לפאתי גיל 40 ואז מגלות שלמרות שהמחזור החודשי נמשך עד גיל 50 בממוצע, הביציות שלהן מגיל 40 לרוב יהיו באיכות ירודה כל כך עד כי הסיכוי להיכנס מהן להריון גם בסיוע טיפולים נמוך במיוחד.
את הנושא חקרו ד"ר מיכאל קלוטשטיין, ראש המעבדה לחקר כרומטין והזדקנות בפקולטה לרפואת שיניים באוניברסיטה העברית, אשר יחד עם ד"ר חננאל הולצר מנהל מערך הפוריות הנחו את פארה וסרצוג-פש, דוקטורנטית תוכנית אריאן דה-רוטשילד. ממצאי המחקר שלהם עשויים לשנות את פני תחום הפוריות.
2 צפייה בגלריה
נשים אישה השעון הביולוגי שעון ביולוגי
נשים אישה השעון הביולוגי שעון ביולוגי
השעון הביולוגי. מחקר פורץ דרך
(צילום המחשה: shutterstock)
"הגיל הממוצע של הבאת הילדים לעולם עולה, זו תופעה כלל עולמית שקשורה לשינוי באורחות החיים שלנו כאשר הגיל הממוצע של הבאת ילדים עולה כבר מעל 50 שנה.
עם זאת, הגיל הסופי של הפוריות אצל נשים לא עולה במקביל ולמעשה הדבר מקצר את חלון ההזדמנויות של נשים להביא ילדים לעולם", אומר ד"ר קלוטשטיין.
למעשה ירידת הפוריות עם הגיל אצל נשים במיוחד, היא האתגר העיקרי העומד בפני קהילת הפוריות, מוסיף פרופ' הולצר.
"מגיל 40 ועד גיל 50 בכל חודש מתפתחים זקיקים עם ביציות אך רובן המכריע אינן פוריות", אומרים החוקרים ומסבירים שפתרון המוצע היום הוא הקפאת ביציות בגילאים צעירים יותר.
במחקר הם ביקשו לבדוק את הסיבות להזדקנות מערכת הרבייה הנשית בגיל מוקדם כל כך. "ב-DNA ישנם חלקים טובים וחלקים רעים, כאשר החלקים הרעים יכולים גם להזיק לגוף. יש הרבה סיבות להזדקנות ורב הנסתר על הגלוי, אחד הדברים שאנחנו כן יודעים הוא שמעבר לגיל 40 כאשר הביצית מתחלקת היא יוצרת מספר לא תקין של כרומוזומים והדבר גורם לחוסר התפתחות עובר תקין או לעלייה של סינדרומים כמו תסמונת דאון".
הנושא ידוע כבר למעלה מ-50 שנה והוא נחקר באינטנסיביות, אך בפעם הראשונה המחקר של ד"ר קלוטשטיין בחן מסלול נוסף של שינויים אפי גנטיים.
במילים הכי פשוטות - החוקרים גילו שישנה בעיה במנגנון המודיפיקציות הכימיות על גבי רצף ה-DNA. רוב המחקר נעשה בביציות עכברים, אך גם בביציות אדם עם האישורים הנדרשים, "וגילינו שיש הרבה מאוד מודיפיקציות כימיות של ה-DNA שתפקידם הוא למנוע את הביטוי של אזורים שלמים ב-DNA שלא צריכים לבוא לידי ביטוי".
ובמילים פשוטות עוד יותר - המחקר גילה שביציות מאבדות עם הזמן את היכולת שלהן לדכא אזורים שלמים ב-DNA. המחקר גילה גם כי אם אנו מאבדים עם הזמן את היכולת להשתיק או לדכא את אותם אזורים מזיקים ב-DNA, שהם למעשה וירוסים שנמצאים בתוך הגוף ויוצרים עוד ועוד עותקים של עצמם, שנכנסים לאזורים אחרים ב-DNA ומזיקים להם, ובסופו של דבר מונעים את הבשלת הביציות.
2 צפייה בגלריה
ד"ר מיכאל קלוטשטיין ופארה וסרצוג-פש
ד"ר מיכאל קלוטשטיין ופארה וסרצוג-פש
ד"ר מיכאל קלוטשטיין ופארה וסרצוג-פש
(צילום: פרטי)
אחרי שהנושא הוכח במחקר, החוקרים בדקו האם שימוש בתרופות שמונעות את ביטוי הווירוסים יכול להפסיק את תופעת הזדקנות הביציות ואכן כך הוכח.
"כלומר שימוש בתרופות אנטיוויראליות, שהמטרה שלהן היא מניעת כניסה של וירוסים לתוך ה-DNA או שימוש בתרופות אפי-גנטיות - שני הדברים הללו גורמים לביצית מבוגרת להתנהג כמו ביצית צעירה".
המחקר פורץ הדרך זכה לאחרונה להתעניינות בינלאומית וכעת החוקרים מחפשים אחר מימון לפתיחת חברת סטארט אפ שתפתח את התרופות לשוק. אמנם יש לא מעט מחסומים בתחום, אך כל החומרים בהם עשו שימוש החוקרים הנם טבעיים, או קיימים במזון או תרופות.
קראו עוד בערוץ הפוריות >>
"הרגולציה קצת פחות קשה במקרים האלו", מסביר ד"ר קלוטשטיין ומוסיף שהם נמצאים בשלבים אחרונים של הגשת הפטנט והם תקווה כי לאחר מספר שנים של פיתוח וניסויים קליניים התרופה תהיה בשוק ונשים יוכלו להאריך בעשור את הפוריות שלהן.
שירות לציבור. בחסות חברת מרק (Merck).
פורסם לראשונה: 13:37, 03.04.22