אמנם המלחמה באירופה רחוקה מאתנו, אך יש לה השפעות רבות על חיינו גם כאן בישראל, וגם על תחום הפוריות שכן מרבית בתי החולים עובדים מול מרפאות באוקראינה בכל הנוגע לתרומות ביציות.
2 צפייה בגלריה
מלחמה רוסיה אוקראינה
מלחמה רוסיה אוקראינה
המלחמה הקפיאה את תרומות הביציות מאוקראינה
(צילום: shutterstock)
"במובנים רבים המטופלות הישראליות חוות דרמה של ממש", מסבירה לובה שנקמן, מתאמת תוכנית תרומת ביציות במרכז הרפואי הדסה. "מטופלות קיבלו ביציות מאוקראינה ובגלל המצב כרגע יש איזו פאניקה כי הפעילות של תרומות הביציות נפסקה.
"לשמחתנו יש לנו איך לסייע כי קיים עוד קשר אותו התחלנו אפילו לפני הקשר עם אוקראינה, וזהו הקשר עם צ'כיה, כאשר היינו בין הראשונים בארץ שהתחילו להביא ביציות מחו"ל בכלל, וביציות מצ'כיה בפרט", היא מספרת. ראוי לציין שהקשר בין הדסה ובין צ'כיה ארוך שנים ומבוסס על הצלחות רבות. מרכז הפרויקט הינו פרופ' אלכסנדר סימון.
החוקים באוקראינה ובצ'כיה מקלים לעומת מדינות אחרות באירופה ובכלל בעולם, אך גם בהם יש הגבלות. לדוגמה, מצ'כיה ניתן לקבל תרומת ביצית רק עבור זוגות הטרוסקסואליים, באוקראינה למשל גם נשים יחידניות יכולות לקבל תרומת ביצית. "כרגע, לפחות יש לנו פתרון לזוגות", מסבירה שנקמן על המצב הזמני שנכפה בישראל בעקבות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה.
תוכנית תרומת הביצית ביחידות ההפריה החוץ גופית במרכז הרפואי הדסה מיועדת לנשים שרוצות להביא ילד לעולם אך הביציות שלהן לא מאפשרות זאת. אצל רוב המטופלות מדובר על בעיות פוריות על רקע גילן, או על רקע רפואי שאינו מאפשר להן להשתמש בביציות שלהן עצמן.
2 צפייה בגלריה
לובה שנקמן
לובה שנקמן
לובה שנקמן
(צילום: דוברות המרכז הרפואי הדסה)
"במקרים כאלו יש צורך בביצית של אישה תורמת צעירה", מסבירה שנקמן. "גם בישראל יש תרומות ביצית אך קיים מחסור בתורמות וגם ההגבלות בחוק תרומת הביציות מקשה על ההליך. בחו"ל ההליכים פשוטים יותר בהשוואה לישראל, לא בכל המדינות, אך למשל בצ'כיה ובאוקראינה בחוק ישנן הקלות מסוימות שמאפשרות את ההליך".
באוקראינה מערכת משומנת היטב שפועלת כבר שנים רבות ולכן בתי חולים רבים עובדים עם המדינה, שכעת נמצאת תחת מלחמה ותחום זה נמצא אצלה בהקפאה מוחלטת. עם זאת בהדסה קיים הפתרון של צ'כיה לזוגות, ולכן רבים פונים כעת לאפשרות זו, בעיקר כי אין לדעת מתי אוקראינה תתאושש ותחזור לפעילות סדירה בתחומים רבים, ובפרט בתחום זה.

גיל, משקל וצבע שיער

הליך תרומת הביצית אורך בין שלושה לארבעה חודשים.
"המטופלת שצריכה תרומת ביצית מגיעה לפתיחת תיק בהדסה הר הצופים או עין כרם, קובעת תור ומגיעה אליו עם כל הבדיקות שלה. גם בן הזוג צריך להביא עמו את תוצאות הבדיקות ואז מבצעים להם בדיקות נוספות שעורכים לכל זוג שמתכנן להיכנס להריון", מסבירה שנקמן.
לאחר ביצוע כל הבדיקות הרופא מסביר על ההליך, בן הזוג קובע תור לבנק הזרע בהדסה, מתבצעת הקפאת זרע ולאחר מכן הזרע הקפוא נשלח לצ'כיה וניתן להתחיל בחיפוש אחר התורמת המתאימה.
קראו עוד בערוץ הפוריות >>
מה יודעים על התורמת?
"אנחנו יודעים איך היא נראית – צבע שיער, משקל, גובה, סוג דם, גיל, צבע עיניים, השכלה, והאם יש לה ילדים או שעוד לא. התורמת אנונימית ולכן לא ניתן לקבל את תמונתה", מסבירה שנקמן.
היא מוסיפה שלאחר בחירת התורמת היא מקבלת הורמונים ומתכוננת לשאיבת הביציות, כשמבצעים את השאיבה מפשירים את הזרע ומבצעים את ההפריה בצ'כיה במעבדת פוריות מתקדמת. לאחר מכן מגדלים את העוברים מספר ימים, בוחרים את הטובים ביותר מביניהם ולאחר כמה ימים שליח מביא אותם להדסה שם מתבצעת ההחזרה לרחם.
בכל שאלה ניתן לפנות ללובה שנקמן, מתאמת תכנית תרומת ביצית בהדסה.
טל. 0504048623
Lubash@hadassah.org.il
שירות לציבור. בחסות חברת מרק (Merck).
פורסם לראשונה: 12:29, 20.03.22