טיפולי פוריות יכולים להיות ארוכים ביותר ולכלול גם הוצאות כספיות לא מבוטלות. בין אם מדובר על משפחה עם ילדים, אישה יחידנית או זוג ללא ילדים, כדאי להכיר לעומק את כל הזכויות הכספיות וזכויות בכלל לנשים שנמצאות בטיפולי פוריות.

הנחה בארנונה

אנשים שיש להם הוצאות רפואיות גבוהות יכולים לבקש מהרשות המקומית הנחה בארנונה. לבקשה קוראים 'בקשה למחזיק שהוא נזקק' אותה ממלאים והיא מוגשת לוועדת ההנחות ברשות המקומית, שאם בוחרת לאשר את ההנחה יכולה לתת אותה עד לשיעור של 70%.
3 צפייה בגלריה
תשלום ארנונה
תשלום ארנונה
הנחה בתשלום הארנונה
(צילום: הרצל יוסף)
טיפולי פוריות אמנם מסובסדים, אך ישנן הוצאות נלוות רבות של תרופות, בדיקות וטיפולים מסוימים. כדאי לדעת שאין בתקנות שיעור הוצאות או מבחן הכנסות במצבים כאלו.
ההליך עצמו מבצע ברשות המקומית – מגישים את הבקשה בצירוף מסמכים ואישורים לגבי ההכנסות והמתגוררים בנכס, הטופס מועבר לגזבר הרשות ולמנהל מחלקת הרווחה שיחוו דעתם ויעבירו את הבקשה לוועדת ההנחות. בחלק מהרשויות ניתנת גם הנחה רטרואקטיבית והשגות או ערעורים על ההחלטה ניתן להפנות לגזבר הרשות המקומית. רגע לפני שרצים להגיש את הבקשה כדאי גם לדעת שאין כפל הנחות, זאת אומרת שתנאי הזכאות להנחה חלים רק פעם אחת על כל נכס.

זכויות סטודנטיות

סטודנטיות רבות נמצאות בטיפולי פוריות וכדאי מאוד שיכירו את זכויותיהן בכל הנוגע ללימודים. ראשית, סטודנטיות שנמצאות בטיפולי פוריות זכאיות להיעדר מ-30% מכלל השיעורים בקורס בו חלה חובת נוכחות, במידה וההיעדרות נובעת כתוצאה מטיפולי הפוריות. במידה והסטודנטית נעדרת בשל סיבות אחרות, הדבר לא פוגע בזכותה להיעדר 30% מכלל השיעורים בשל טיפולי הפוריות.
3 צפייה בגלריה
סטודנטים
סטודנטים
הקלות לסטודנטים
(צילום המחשה: shutterstock)
דבר נוסף שכדאי מאוד לדעת אם את סטודנטית בטיפולי פוריות הוא שסטודנטית שנעדרת מהלימודים 21 ימים לפחות בסמסטר אחד בשל טיפולי הפוריות יכולה להאריך את לימודיה בעוד שני סמסטרים, וזאת מבלי שתצטרך לשלם שכר לימוד. דבר נוסף שכדאי לדעת הוא שמוסד להשכלה גבוהה לא יכול לשלול מסטודנטית שנעדרה 21 ימים בסמסטר לצורך טיפולי פוריות את קבלת המלגה שלה למשך תקופת הלימודים.
לגבי עבודות ומטלות כדאי לדעת שסטודנטית שנעדרה מהלימודים בעת הגשת מטלה או בסמוך לה זכאית להגישה בתוך שבעה שבועות מרגע שהסתיימה ההיעדרות, וזאת אם נעדרה 21 ימים באותו סמסטר. כמו כן, סטודנטית שנעדרה ממבחן יכולה להיבחן במועד אחר במידה וההיעדרות הייתה לצורך טיפולי הפוריות.
סטודנטיות שנעדרות מסמינריון, סדנה, קורס מעבדה, סיור או הדרכה מעשית בשל טיפולי פוריות זכאית לפטור, להשלים את החסר או להשתתף בהם במועדים אחרים. סטודנטיות שלא ניגשו לבחינה או לא הגישו עבודה בקורס אשר מהווה דרישה לקורס מתקדם זכאית ללמוד בקורס על תנאי במידה וההיעדרות היא בשל טיפולי פוריות. דבר נוסף שכדאי לדעת הוא שסטודנטית שנעדרה מלימודיה 21 ימים לפחות בגלל הטיפולים זכאית להדפסה או צילום של חומר הלימוד אותו הפסידה באותה התקופה.

שירות במילואים

גם לחיילים וחיילות המשרתים במילואים יש זכאויות שונות אותן כדאי להכיר, למשל, חיילי מילואים שעוברים טיפולי פוריות זכאים להשתחרר מכל קריאה לשירות לפרק הזמן של הטיפול (למעט צו חירום, הלא הוא צו 8).
חיילות שמשרתות במילואים שעוברות טיפולים זכאיות להגיש בקשה לפטור מהשירות, או לשחרור משירות מילואים פעיל בעקבות הטיפולים. גם חיילים שבנות זוגם עוברות טיפולי פוריות זכאים להשתחרר מקריאה לשירות, וגם אסור לפטר חיילת בקבע אשר עוברת טיפולי הפריה חוץ גופית בימי ההיעדרות עקב הטיפולים, או במשך 150 ימים לאחר ההיעדרות ובתנאי שימציאו אישור רפואי ועוד לא חלפו שנתיים מהיום הראשון להיעדרות.
קראו עוד בערוץ בפוריות >>
בדומה לדיני העבודה, אין לפטר חיילת או חייל שנמצאים בשירות קבע אשר עוברים טיפולי פוריות וזאת למשך 150 ימים מתחילת טיפולי הפוריות, גם אם הם לא נעדרו מהשירות ובתנאי שהם הודיעו למפקד שלהם על הטיפולים בתוך 7 ימים ממועד מתן הודעת הפיטורים ובמעמד זה מסרו לו גם אישור רפואי.
3 צפייה בגלריה
(שחרור לחיילי מילואים בשירות פעיל | צילום אילוסטרציה: shutterstock)
הסתייגות אחת יש בחוק הזה והיא שהאיסור חל על חיילים שעוברים טיפולי פוריות לקראת שתי לידות או עד שתי לידות מבני הזוג הנוכחיים. עם זאת, הפיטורים אפשריים אם ניתן היתר משר הביטחון לפיטורים או ממישהו מטעמו.

זכויות אסירים

ישנם גם אסירים שנמצאים בקשר זוגי והם עוברים טיפולי פוריות. אסירים ועצורים יכולים לקבל חופשות לצורך התייחדות או טיפולי פוריות או לקבל אישור להתייחדות או להוצאת זרע מבין כותלי בית הכלא במידה והם אינם זכאים לחופשה.
במקרים כאלו הטיפולים ממומנים על ידי האסיר בעצמו, והם ניתנים רק לאסירים או עצורים שתפקידם תקין. זוהי פריבילגיה שמסייעת לאסירים לממש את זכותם להביא ילדים לעולם, והדבר גם מעודד התנהגות תקינה בין כותלי בית הכלא. למפקד המחוז תהיה הסמכות לאשר יציאה לחופשה שלא מן המניין לתורך התייחדות או טיפול בהתאם לפניית מפקד הכלא.
הזכאות לבקש סיוע לפריון היא במקרים בהם האסיר נישא במהלך המאסר אך לא התייחד עם אשתו, אם הוא נשוי או ידוע בציבור ואין לו ילדים ואשתו מתקרבת לגיל היעדר פוריות, אם הוא נשוי בנישואים שניים ואין לבני הזוג ילדים משותפים ואשתו מתקרבת לגיל היעדר פוריות, ואם האסיר לפני מאסרו החל עם רעייתו או הידועה שלו בציבור תהליכים של טיפול בפוריות.
גם אם לא מתקיימים התנאים, ישנם מקרים חריגים בהם נציב שירות בתי הסוהר ממליץ למקד המחוז לסייע לאסיר בטיפולי פוריות, זאת כאשר יתרת המאסר היא 15 שנים לפחות. האסיר צריך להגיש בקשה למפקד האגף, הוא מעביר את הבקשה למפקד הכלא, ואם האסיר עומד בתנאים הבקשה מועברת למפקד המחוז בצירוף חוות דעת של רופא וגניקולוג. אם הבקשה נדחית האסיר יכול להגיש ערעור עליה לבית המשפט המחוזי.
שירות לציבור. בחסות חברת מרק (Merck).
פורסם לראשונה: 11:05, 04.08.21