בבית החולים הדסה הר הצופים עושים שימוש בשיטות מתקדמות לטיפול בזרע, ובמקרים מסוימים מציעים לזוגות גם שיטות יחודיות שלא מבוצעות בכל מקום.
במעבדה, צוות האמבריולוגיות בניהולה של ד"ר מלי קצין-אל גלעד עושות שימוש בשיטות שונות להפרית הביציות שנשאבו.
3 צפייה בגלריה
איכות הזרע עשויה להשתפר
איכות הזרע עשויה להשתפר
איכות הזרע עשויה להשתפר
(צילום המחשה: shutterstock)
אחת השיטות להפריה היא IVF קונבנציונלי במסגרתה מקבלים דוגמת זרע אותה מעשירים בתאים הטובים יותר לאחר שקיבלו טיפול במעבדה, ומנקודה זו ואילך נותנים לטבע לעשות את שלו. "אנחנו מוסיפים את הביציות לתאי הזרע ולמחרת אנחנו בודקים האם היו הפריות או לא, בדיוק כמו בכל שיטה אחרת", מסבירה ד"ר קצין-אל גלעד ומדגישה שאיכות הזרע היא פקטור משמעותי כאשר מדברים על סיכויים להשגת הריון ולהצלחת הריון.
שיטה נוספת נקראת מיקרומניפולציה (איקסי) ובה מזריקים זרע בודד לתוך הביצית.
"לאיכות הזרע יש השפעה גם על אחוזי ההפריה, גם על איכות העוברים, וגם על סיכויי ההשרשה של העוברים ברחם. בשיטת האיקסי אנחנו בוחרים תחת המיקרוסקופ תאי זרע, כלומר אנחנו מסתכלים על התנועתיות שלהם, על המבנה שלהם ואנחנו בוחרים את התאים שנראים לנו הכי טובים ואותם אנחנו מזריקים לביציות, אחד לכל ביצית".
ומה ניתן לעשות כשלמרות כל המאמצים יש כישלונות חוזרים?
"לפעמים אנחנו רואים שזה לא מספיק. יש מקרים של כישלונות חוזרים של השרשה, אנחנו רואים מקרים של אחוזי הפריות נמוכים, של איכות עוברים נמוכה ובמקרים האלו אנחנו מנסים להציע שיטות נוספות שיעזרו לנו לבחור את תאי הזרע, ואת תאי הזרע האלה שאנחנו בוחרים אנחנו שוב נזריק בשיטת האיקסי".
אחת השיטות עליה מספרת ד"ר קצין-אל גלעד נקראת מקס. "בכל אוכלוסיית תאים יש תאים שלמים ויש תאים אפופטוטיים, מה הכוונה? אלה תאים פגועים שנמצאים בתהליך של מוות מתוכנן, תהליך שיכול להתרחש בכל אחד מתאי הגוף.
3 צפייה בגלריה
ד"ר מלי קצין-אל גלעד
ד"ר מלי קצין-אל גלעד
ד"ר מלי קצין-אל גלעד
(צילום: המרכז הרפואי הדסה)
"בשיטת המקס אנחנו מרחיקים תאים כאלו משאר תאי הזרע. לתאי הזרע האפופטוטיים יש סמן שבא לידי ביטוי על פני המעטפת החיצונית שלהם. סמן זה יכול להיקשר ביעילות לחלבון מסוים. השיטה מבוססת על לקיחת חלבון זה, קשירתו לחלקיקים מגנטיים שאותם מערבבים עם דגימת הזרע", היא מסבירה.
"לאחר מכן לוקחים מגנט ומעבירים את הדוגמה על גבי תווך מסוים וכך החלקיקים המגנטיים נשארים צמודים לדופן המבחנה עם התאים שנקשרו אליהם כמובן ושאר התאים לא יקשרו למגנט ויעברו הלאה, "מה זה בעצם אומר? שלתאים שעברו אין את הסמן והם תאים טובים. אנחנו ניקח אותם ונשתמש בהם לצורך ביצוע ההפריה באיקסי.
שיטה נוספת וחדשנית בה עושים שימוש במעבדה בהדסה הר הצופים נקראת פיקסי והיא מבוססת על בחירת תאי זרע בשלים. "לתאים הבשלים יש יכולת קשירה לחומצה היאלורונית שנמצאת במעטפת הביצית באופן טבעי", מסבירה ד"ר קצין-אל גלעד.
"אנחנו רוצים לבחור מראש תאי זרע שאנחנו יודעים שהם יכולים להיקשר לחומצה ההיאלורונית ואנחנו עושים זאת על ידי לקיחת צלחות מיוחדות שמצופות בחומצה היאלורונית, עליהן אנו שמים תאי זרע ואנחנו יודעים שרק תאי זרע בשלים יקשרו. לכן אנחנו מחפשים את התאים שנשארים "תפוסים" על הצלחת. אנחנו אוספים אותם ואחר כך עושים את ההפריה של הביציות, שוב הפריה בשיטה של איקסי".
שיטה ותיקה יותר נקראת אימסי. זוהי שיטה למיון תאי זרע המבוססת על מבנה התאים. במקרה זה המיון נעשה בהגדלה גבוהה ביותר של המיקרוסקופ, פי ששת אלפים לעומת פי 200 או פי 400 בשיטה הרגילה. את המיון מבצעות מעבדות שמתמחות בכך וגם בבית החולים הדסה, בבנק הזרע שבעין כרם, מבצעים מיון כזה.
קראו עוד בערוץ הפוריות >>
מתי מציעים את השיטות האלה לאנשים?
"כשתאי הזרע הם באיכות ירודה, כאשר יש כישלונות חוזרים לא מוסברים בתהליכי IVF. לא מעט אנשים בוחרים להשתמש בשיטות האלו למרות שהן לא בסל כי הן משפרות להם את הסיכויים", מסבירה ד"ר קצין-אל גלעד ומספרת שלפעמים יש מטופלים שמגיעים אליהם ולא מוצאים להם בכלל תאי זרע בזירמה, ובמקרים כאלו מפנים את הגברים לעבור הליך שבו נלקחת דגימה מרקמת האשך "ומהרקמה עצמה אנחנו מפיקים תאי זרע, אנחנו משתמשים בתאי הזרע שאנחנו מפיקים לעשות הפריה. לפעמים הליך הביופסיה מצומד לשאיבת הביציות ולפעמים לא. במקרה כזה מקפיאים את התאים שמוצאים לקראת הליך ההפריה בעתיד".
3 צפייה בגלריה
בני זוג טיפולי פוריות הפריה חוץ גופית
בני זוג טיפולי פוריות הפריה חוץ גופית
שיטות מתקדמות לטיפול באיכות הזרע
(צילום המחשה: shutterstock)
הליך החיפוש אחרי תאי זרע איכותיים ארוך?
"הרבה פעמים אנחנו יושבות פשוט שעות על גבי שעות, ולא אמבריולוגית אחת, לפעמים אפילו שתיים או שלוש – אנחנו יושבות ומחפשות את תאי הזרע כך שנוכל להפרות את כל הביציות שנשאבו, אנחנו לא מוותרות על אף ביצית".
מה הסיבות לכך שאין תאים בזירמה?
"הסיבות יכולות להיות שונות, לפעמים יש חסימה במערכת ההולכה של הזרע אך תאי הזרע הם טובים אז בהחלט יש הצלחות. לפעמים התאים הם פחות טובים אבל אנחנו יודעות לבחור מביניהם את התאים הטובים ויש הריונות ובהחלט יש ילדים. גם כשאנשים לא משתמשים באף אחת מהשיטות אנחנו מחפשות את התאים הטובים ביותר ורק בהם אנחנו משתמשות לביצוע ההפריה".
"שיטות המעבדה המגוונות והמתקדמות לבחירת הזרע והפרית הביציות מאפשרות פתרונות למקרים בהם בעבר הסכויים להריון היו קלושים " מסכמת ד"ר קצין –אל גלעד "כיום בעזרתן ישנו שיפור משמעותי באחוזי ההצלחה וההריון לכן על אף העבודה הקשה והמורכבת הסיפוק הוא גדול".
שירות לציבור. בחסות חברת מרק (Merck).
פורסם לראשונה: 13:56, 29.07.21