ההגנה על עובדות ועובדים שעוברים טיפולי פוריות קבועה בחוק עבודת נשים, "חוק שחוקק בשנת 1954 ועבר עשרות תיקוני חקיקה לאורך השנים", מסבירה עו"ד הילה אראל - שמש, עורכת דין, נוטריונית ומרצה, מומחית בדיני עבודה ועוסקת בתחום מזה 18 שנים.
3 צפייה בגלריה
אישה בהריון
אישה בהריון
אישה בהריון
(צילום המחשה: shutterstock)
עו"ד אראל-שמש מסבירה שהחוק מעניק לעובדות ועובדים הגנות שונות בשל טיפולי הפוריות כגון איסור פיטורין או פגיעה בהכנסה או בהיקף המשרה. "אסור לפטר, אסור לפגוע בהיקף המשרה ואסור לפגוע בהכנסה, אלא אם יש היתר של הממונה ממשרד העבודה".
עו"ד אראל-שמש מסבירה שישנם שני מסלולי הגנה עיקריים הקבועים בחוק: עובדים ועובדות שנעדרים מעבודתם לצורך טיפולי הפוריות, ועובדים ועובדות שלא נעדרים בשל הטיפולים. במקרים מסוימים המעסיק אף אינו יודע שהעובד או העובדת מצויים בטיפולי פוריות.
במצב של היעדרות ממקום העבודה לצורך טיפולי פוריות אף אין תלות בוותק לצורך קבלת ההגנה מכוח חוק עבודת נשים, להבדיל מאישה בהריון שצריכה ותק של חצי שנה לפחות.
המגבלה שכן חלה על העובד/ת לצורך ההגנה היא שהטיפולים הם לקראת 2 לידות בתקופת העסקה אצל אותו מעסיק או באותו מקום עבודה או שתי לידות מבן/ת הזוג הנוכחי/ת. "כלומר אם עברתי טיפולי פוריות אצל מעסיק א', עכשיו אני מתחילה בעצם מאפס אצל מעסיק ב'", מסבירה עו"ד אראל שמש ומוסיפה שיש צורך לתת הודעה מראש עם אישור רפואי למעסיק על התחלת טיפולי הפוריות.
3 צפייה בגלריה
עו"ד הילה אראל שמש
עו"ד הילה אראל שמש
עו"ד הילה אראל-שמש
(צילום: ינאי יחיאל)
משלב זה אסור לפטר את העובד/ת כל עוד הם נעדרים לצורך הטיפולים ועד 150 ימים מתום תקופת ההיעדרות. "כלומר, אם סיימתי את הטיפולים ואני כבר לא נעדרת יותר מהעבודה, אסור לפטר אותי מעתה מאה חמישים ימים".
יש הגבלת זמן להגנה הזו?
"כן, של שנתיים מהיום הראשון להיעדרות. זה חלון הזמן של ההגנה".
האם עובד/ת מחויבים להודיע למעסיק על טיפולי הפוריות?
"לא. בהקשר זה, בג"צ 554/05 רס"ר שרה אשכנזי נגד מפכ"ל המשטרה, שניתן לפני למעלה מ-10 שנים התווה את הדרך לתיקון החקיקה בנוגע למתן הגנה לעובדות ועובדים שלא נעדרים בזמן הטיפולים, ולמעשה, תאורטית איש לא אמור לדעת על הימצאותם בטיפולי פוריות. במקרה זה דובר על שוטרת שהודיעה למפקדיה כי היא עוברת טיפולי פוריות ובאישור הרפואי שהגישה נאמר, כי אף שמדובר בטיפול תרופתי בלבד, הרי מומלץ לשחררה ממשמרות לילה בתקופת הטיפול. נשאלה השאלה האם מדובר ב"העדרות"? השופטים נחלקו בדעותיהם. בדעת רוב נקבע שלא דובר בהיעדרות אבל, וזה החידוש - ניתנה פרשנות לפיה "אין הכרח בהיעדרות של ממש ממקום העבודה, די כי יוכח שטיפולי הפוריות גרמו לפגיעה בכושרו/ה המקצועי של העובד/ת, עד כי מעבידו לא יכֹל עוד להפיק ממנו/ה את התועלת אותה הפיק קודם למתן הטיפולים".
"בעקבות פסק הדין נעשה תיקון בחוק בשנת 2010 לפיו עובדת או עובד שלא נעדרים מהעבודה לצורך טיפולים, ובתוך כך גם לא מחויבים להודיע, נהנים מהגנה למשך 3 תקופות: תקופת הטיפולים, 150 ימים מתחילת הטיפולים ו-150 ימים מתחילת טיפולי הפריה חוץ גופית אם העובדת מצויה בהם, לפי המאוחר".
ברוכים הבאים לערוץ "פוריות בקהילה" של מיינט ירושלים בשיתוף המרכז הרפואי הדסה. המטרה שלנו היא להנגיש עבורכם את נושא הפוריות בשפה ברורה ופשוטה תוך הכרת המומחים הבכירים מהדסה שעוסקים בנושא.
המומחים שלנו יתנו גם מענה לשאלות מעניינות וחשיפה לחוויות אישיות שיעזרו לגולשים לקבל ידע חשוב בתחום.
אישה מזומנת לשימוע ולא יודעים שהיא בטיפולים כי היא לא נעדרת מהעבודה, מה היא צריכה לעשות?
"עליה להודיע למעסיק תוך 3 ימים על טיפולי הפוריות ותוך 14 יום להציג אישור רפואי. בכך למעשה מנוע המעסיק מלפטר, גם אם לא ידע כאמור על הטיפולים, אלא בכפוף להיתר.
כמה שעות או ימים מותר להיעדר מהעבודה לצורך טיפולי פוריות?
"עובד או עובדת רשאים להעדר עד למקסימום של 40 שעות בשנה במצטבר במשרה מלאה וכנגד אישור רפואי. ההיעדרות יכולה להיות ימים שלמים או כחלק מיום העבודה.
"אם מדובר על ימי היעדרות, ישולמו דמי מחלה על חשבון ימי המחלה, כך שעבור היום הראשון אין זכאות לתשלום, עבור היום השני והשלישי 50 אחוז ועבור היום הרביעי ואילך 100 אחוז מהשכר. לעומת זאת, אם מדובר על שעות בודדות בתוך יום העבודה ישנה זכאות לשכר מלא. שעות ההיעדרות מנוכות מהמכסה של ה-40 שעות".
עו"ד אראל-שמש מספרת שלאחרונה ניתנו שני פסקי דין משמעותיים בתחום הפוריות. האחד, פס"ד ליזי צפריר שלא נעדרה מהעבודה עקב הטיפולים וזומנה לשיחת שימוע. "העובדת הייתה בחל"ת קורונה, וכשהיא זומנה לשיחת השימוע היא אמרה למעסיק שלה שבאותו בוקר ממש היא הייתה בפגישת ייעוץ לצורך טיפולי פוריות".
"המעסיק אמר שמדובר בפגישת ייעוץ בלבד ולכן ההגנה לא חלה. בית הדין לא קיבל טענה זו וקבע שפגישת ייעוץ יכולה להיחשב תחילת טיפולים, בוודאי לגבי עובדת שכבר עברה בשנה שעברה טיפולי פוריות כמו במקרה שלה כך שההגנה חלה. מדובר על הגנה מאוד מאוד רחבה שלפיה לכאורה מרגע שרופא, ואף רופא משפחה, ייתן ייעוץ בנוגע לפוריות תקום ההגנה.
3 צפייה בגלריה
פיטורים פיטורין
פיטורים פיטורין
פיטורים. הרבה מקרים בזמן הקורונה
(צילום המחשה: shutterstock)
פסק הדין השני הוא פס"ד נטלי גוטמן, בו דובר על מאמנת התעמלות קרקע שלא נעדרה מעבודתה לצורך הטיפולים וכאשר ביקש המעסיק לפטר אותה עדכנה שהיא בטיפולים מחודש ספטמבר 2018. לטענת המעסיק והממונה על חוק עבודת נשים, הואיל ועברו 150 ימים מתחילת הטיפולים אין הגנה. בערעור שהגישה העובדת לבית הדין לעבודה, ביטל בית הדין את החלטת הממונה וקבע כי ההגנה חלה כל עוד נמשכים הטיפולים. קרי הגנה רחבה מאד, ללא מגבלת זמן, אף לא חלון זמן של השנתיים שחל במקרה של עובדות ועובדים שכן נעדרים עקב הטיפולים.
עו"ד אראל-שמש מסבירה שבכל מקרה, כשמעסיק מגיש בקשה לממונה במשרד העבודה, הוא חייב להראות שאין קשר בין הפיטורים/פגיעה בהכנסה או פגיעה בהיקף משרה לבין טיפולי הפוריות. "צריך להסביר ולהוכיח מדוע דווקא העובד או העובדת הספציפיים האלה מועמדים לפיטורים, כמו למשל שהם גורמים נזקים לחברה או שהחברה בקשיים כלכליים או צמצומי כוח אדם".
את רואה מקרים שמאשרים פיטורים בזמן טיפולי פוריות?
"כן, בהחלט ובתקופת הקורונה ניתנו הרבה יותר היתרים משום שמעסיקים רבים נאלצו לצמצם פעילות באופן משמעותי. בכל מקרה, גם במהלך תקופה זו על המעסיק להראות שאין קשר לטיפולים כגון הצגת מצבת העובדים, רשימת המפוטרים וכו'".
שירות לציבור. בחסות חברת מרק (Merck).
פורסם לראשונה: 11:50, 25.02.21