כשעינת (שם בדוי) ובן זוגה התקשו להיכנס להריון במשך תקופה ארוכה, הם פנו לסיוע רפואי ונדהמו לגלות כי מדובר במום רחמי שעינת לא ידעה על קיומו.
1 צפייה בגלריה
אי פריון אין פריון בדיקת הריון
אי פריון אין פריון בדיקת הריון
לא מעט נשים נולדות עם מום רחמי
(צילום המחשה: shutterstock)
לא מעט נשים נולדות עם מום רחמי שנעדר כל תסמינים והסיבה להופעת המומים לרוב אינה ידועה. לכן רבות הנשים שאינן מודעות אליו עד לשלב בו הן מנסות להיכנס להריון.
כאשר יש הפלות חוזרות, לידה מוקדמת או קושי בכניסה להריון, ניתן לבצע בדיקות שונות כדי לאתר את המום. האבחנה נעשית על ידי אולטרסאונד, צילום רחם או על ידי היסטרוסקופיה אבחנתית.
אילו מומים מולדים ישנם ברחם?
הרחם נוצר משני חלקים נפרדים שמתחברים זה לזה במהלך החיים העובריים, ולכן היווצרות המומים נובעת בדרך כלל מעובדה זו.
קראו עוד בערוץ הפוריות >>
אחד המומים השכיחים הוא רחם שנחצה לשניים על ידי מחיצה, אם היא עמוקה הרחם מחולק לשני קרניים ובכל קרן כזו יש פתח לחצוצרה, התופעה נקראת גם רחם דו קרני. במקרים בהם מחצית מהרחם אינה מתפתחת נוצר מצב שנקרא רחם חד קרני ובמקרים אלו הרחם יהיה מחובר רק לחצוצרה אחת.
כאשר ישנה מחיצה בחלל הרחם קיימת שכיחות גבוהה יותר להפלות בשליש הראשון של ההיריון, וברחם דו קרני כאשר חלל הרחם מוגבל בגודלו ניתן לראות סיכון מוגבר של סיבוכי הריון שונים כמו מצגי עובר שאינם תקינים המעלים את השכיחות של ניתוח קיסרי, לידות מוקדמות והפלות מאוחרות.
כיצד מטפלים במחיצה?
אם המחיצה עמודה ולאישה ישנה היסטוריה של סיבוכים בהריון בדרך כלל ההמלצה תהיה להסיר את המחיצה הרחמית בניתוח. הפעולה מתבצעת בהיסטרוסקופיה ניתוחית, במסגרת אשפוז יום והיא דורשת הדרמה כללית.
מומים נרחבים יותר כמו רחם כפול או רחם דו קרני או חד קרני מצריכים מעקב הריון קפדני במיוחד, ולעיתים ישנה המלצה על קשירת צוואר הרחם בהריון שכן אין כיום לרפואה טיפול בטוח שיכול להסיר את המומים הללו.
שירות לציבור. בחסות חברת מרק (Merck).