לרגל יום האחות הבינלאומי נפגשנו עם צורית מלמוד, אחות ותיקה ומוערכת במרפאת ההפריה החוץ גופית בהדסה עין כרם.
לפני כ-30 שנה הציעו לצורית תפקיד כאחות ביחידה להפרייה חוץ גופית בהדסה עין כרם. היא נענתה להצעה בהתלהבות ובשמחה ומאז התקדמה והפכה לאחות מנוסה ומצטיינת שנותנת את כל הלב והנשמה עבור המטופלות.
1 צפייה בגלריה
צורית מלמוד
צורית מלמוד
צורית מלמוד
(צילום: המרכז הרפואי הדסה)
"התחום היה חדשני ונשמע מרתק, ושמחתי להיות חלק מהצוות המקצועי שהוביל את היחידה קדימה", היא מספרת. "עם השנים התפתחה הטכנולוגיה, המקצועיות והיידע בתחום ה-IVF מה שנתן מענה ופיתרון לבעיות שונות בתחום הפוריות והביא הריונות ולידות לעולם. הטכנולוגיה התקדמה, אך הקושי הנפשי והתמודדות עם הצורך לעבור טיפולי פוריות נשאר בעינו".
איך נראה בדרך כלל המפגש הראשון של האחיות עם בני הזוג?
"בני הזוג שמגיעים לאחיות להדרכה לפני תחילת טיפול מעלים בפנינו את התסכולים והאכזבות שהם חשים בעקבות הצורך לעבור טיפול הפרייה. הם אומרים 'למה דווקא לי זה קורה', או 'למה מסביבי כולם בהריון ורק אני לא'. גם בני הזוג לעיתים מביאים את הקושי שהנה הבעיה היא אצלי ו'כואב לי שאשתי היא זו שצריכה לעבור טיפול קשה וכואב'".
מה האחות מסבירה למטופלים לפני תחילת הטיפולים?
"במפגש הראשון, כאשר אחות יושבת עם בני הזוג בהדרכה, היא מביאה איתה לא רק הסבר ויידע מקצועי בתחום אלא מקום רחב של תמיכה, הכלה, אוזן קשבת ואכפתיות. בסיום המפגש בני הזוג יוצאים כשהם מחוזקים יותר. גם ההבנה שלהם לגבי שלבי הטיפול, גם הידיעה שיש להם כתובת, גם בתחום המקצועי וגם הריגשי מורידים את רמת החרדה והלחץ".
איך נראה בדרך כלל תחילת הטיפול?
"כאשר מטופלת מתחילה את הטיפול ההורמונלי, היא מגיעה ליחידה מספר פעמים בשבוע באופן רציף. היא נפגשת עם צוות האחיות ומלווה על ידיהן בכל שלב ושלב. מקבלת הסברים, הוראות וכמובן תמיכה ריגשית, הנמשכת עד היום בו המטופלת מקבלת את תשובת הבדיקה האם היא בהריון אם לא, וזאת כשבועיים לאחר החזרת העוברים לרחם".
קראו עוד בערוץ הפוריות >>
מדובר בתהליך לא פשוט ורווי מתחים אצל המטופלות. איך אתן מסייעות להן?
"אנחנו תמיד מאחלות למטופלות שהקשר בינינו יהיה קצר ופורה, אך גם מדגישות שטיפולי ה-IVF הם תהליך ושאין הבטחה מתי זה יצליח. התהליך מצריך הרבה אורך רוח, אמונה ואופטימיות למרות האי ודאות. כאשר מטופלת לאחר טיפול ארוך של הזרקת הורמונים עם כל המתח והחרדה מקבלת תשובה שהטיפול לא צלח והיא איננה בהריון, אנחנו האחיות שם בשבילה מעודדות, תומכות ונותנות לה את התחושה שהיא לא לבד ברגעים הקשים ונותנות לה את הלגיטימציה לבכות ולהתאבל.
"עם זאת, אנחנו מכוונות אותה להמשיך מחזור נוסף של טיפול וזאת כדי שתהיה לה תקווה להמשך טוב יותר בניסיון הבא של הטיפול".
איך התחושה לסייע לזוגות להביא ילדים לעולם?
"אין לי ספק שהתחום הזה הוא אחד התחומים המרתקים ביותר בעולם הרפואה והסיעוד. השילוב של היידע והמקצועיות בהדרכת המטופלים, השילוב הבלתי נפרד של תמיכה רגשית, הקשר המיוחד עם המטופלות במשך תקופות ארוכות (ואפילו שנים), התהליך המרתק של ההפרייה, החזרת העוברים לרחם ולבסוף התוצאה הנפלאה של הבאת ילד לעולם לזוג שזה החלום שלו מזה שנים רבות.
"אנחנו, הצוות, יודעים שאנחנו שותפים לעשייה הכל כך משמעותית בהבאת חיים לעולם ואושר לזוגות רבים".
שירות לציבור. בחסות חברת מרק (Merck).
פורסם לראשונה: 11:55, 08.05.22