בעיות פוריות יכולות להיות אצל נשים וגברים באותה המידה, אך תופעה פחות מדוברת נקראת אי פריון משני.
במקרים כאלו, למרות שהיה הריון אחד או יותר שנקלטו באופן טבעי, ולמרות שיש לאישה או לזוג ילד או ילדים, מסיבות שונות הוא לא מצליח להיכנס שוב להריון.
2 צפייה בגלריה
זוג הורים עם ילד
זוג הורים עם ילד
זוג הורים עם ילד
(צילום המחשה: shutterstock)
ד"ר חנה אדלר לזרוביץ', רופאה במחלקת הפוריות בהר הצופים, מסבירה כי באופן כללי, אי פריון מוגדר כהיעדר הריון לאחר 12 חודשים של קיום יחסים ללא אמצעי מניעה, או פחות מכך כתלות בגיל האישה.
אי פריון ראשוני מתאר מצב בו האישה לא הרתה מעולם, ואילו אי פריון משני מתרחש כאשר היו הריונות בעבר.
"אלו יכולים להיות הריונות תקינים שהובילו ללידה או הריונות שהסתיימו מוקדם מהצפוי בהפלה או לידה שקטה", מסבירה ד"ר אדלר לזרוביץ'.
היא מוסיפה כי באופן כללי קשה להעריך את שכיחות תופעת אי הפריון מכיוון שהיא תלויה בגורמים משתנים כגון גיל, אך ניתן לומר שמתוך כלל מקרי אי הפריון אי פריון משני שכיח יותר.
"זאת מכיוון שהסיבות שגורמות לאי פריון משני הן אותן סיבות שגורמות לאי פריון באופן כללי (הפרעת ביוץ, ספירת זרע לא תקינה, חסימת חצוצרות ועוד), ובנוסף לכך קיימות סיבות נוספות המופיעות עם התקדמות הגיל או לאחר הריונות".
2 צפייה בגלריה
ד"ר חנה אדלר לזרוביץ
ד"ר חנה אדלר לזרוביץ
ד"ר חנה אדלר לזרוביץ
(צילום: המרכז הרפואי הדסה)
ככל שהשנים מתקדמות, גיל האישה עולה וכידוע זהו פקטור משמעותי ביותר מבחינת הסיכוי להרות. הירידה הטבעית בסיכויים להרות מתקדמת בהדרגה עם הגיל אך בולטת יותר מעל גיל 35 ובעיקר מעל גיל 40.
"אישה שכבר הרתה ספונטנית מספר פעמים וכעת מתקשה להרות פעם נוספת היא בהכרח מבוגרת יותר, ולכן ייתכן שזו הסיבה", מסבירה ד"ר אדלר לזרוביץ'. "עם הגיל, איכות הביציות יורדת כך שהסיכוי שהן יופרו יורד.
"בנוסף, בגלל הירידה באיכות הביציות, מתקבלים יותר עוברים לא תקינים כך שההיריון מסתיים בהפלה. שינוי נוסף שקורה עם הגיל הוא ירידה במספר הביציות, מה שמכונה 'הרזרבה השחלתית'. כדי לבדוק אם זהו הגורם הנוכחי שגורם לאי פריון אפשר לבדוק זאת בבדיקת פרופיל הורמונלי, AMH או ספירת זקיקים (AFC)".

עניין של גיל וגם של הלכה

תהליך נוסף שמתרחש עם הגיל הוא קיצור המחזור החודשי והקדמת הביוץ. לנשים יהודיות שנוהגות לטבול במקווה השינוי עלול לגרום לאי פריון על רקע חוסר תזמון היחסים עם יום הביוץ, תופעה המכונה "אי פריון הלכתי".
כאשר מדברים על גיל כמובן שיש משמעות גם לצד הגברי. "לגברים עם ספירת זרע גבולית ייתכנו שינויים עם הגיל כך שיכולת ההפריה תרד, ולכן חשוב להשלים הערכה של בדיקת זרע גם כאשר היו הריונות ספונטניים בעבר", מסבירה ד"ר אדלר לזרוביץ'.
קראו עוד בערוץ הפוריות >>
סיבה נוספת ייחודית לאי פריון משני קשורה לעבר המיילדותי. "לעיתים פעולות תוך רחמיות עלולות לפגוע בשלמות רירית הרחם ולהקשות על השרשת העוברים בעתיד. לכן במידה והיו פעולות ברחם כגון גרידת חלל הרחם או פעולה להוצאת שליה לאחר ההריונות הקודמים, מומלץ לברר את הגורם הרחמי בהקשר של אי פריון משני.
יש לציין כי שכיחות סיבוכים אלה אינה גבוהה ולרוב כרוכה ברירית רחם דקה ומיעוט דימום ויסתי. הבדיקות הרלוונטיות הן מדידת עובי רירית באולטרסאונד ובדיקת היסטרוסקופיה במקרה הצורך. לניתוח קיסרי בלידה קודמת גם יכולות להיות השפעות על פוריות עתידית – בין אם בשל היווצרות הידבקויות באגן שחוסמות את מעבר הביצית לחצוצרה, ובין אם בשל הצלקת הרחמית ("נישה") המפריעה להשרשה תקינה".
סיבה אחרונה הקשורה ספציפית לנושא אי הפריון המשני היא שינויים במצבם הבריאותי של בני הזוג - בין אם מדובר במחלה הדורשת טיפול שפוגע בפוריות (כגון כימותרפיה), ניתוחים, או אפילו עליה במשקל.
עם זאת, מדגישה ד"ר אדלר לזרוביץ' כי על אף שהתוצאה דומה, חשוב להפריד בין אי פריון משני – שהוא מצב שבו אין הריון, לבין הפלות חוזרות.
"לפעמים מגיעות אלי נשים שמאד רוצות הריון נוסף, ובגלל ההפלה או ההפלות שהן חוו - הן מסיקות שיש להן בעיית פוריות, אבל מבחינה רפואית מדובר במצבים שונים עם סיבות שונות, אם כי לפעמים יש חפיפה בין המצבים. מצד אחד, לזוגות שכבר חוו הריונות ספונטניים מדובר במצב חדש ומבלבל.
"מצד שני, מכיוון שכבר היו הריונות לרוב מדובר בבעיה הניתנת לטיפול. טיפולי הפוריות בקשר של אי פריון משני דומים לטיפולי אי פריון באופן כללי. מבחינה כלכלית צריך לדעת שטיפולי הפריה חוץ גופית ממומנים ע"י סל הבריאות עד שני ילדים משותפים של בני הזוג, ולכן ייתכנו מצבים של אי פריון משני שלא יהיו זכאים למימון הטיפול".
שירות לציבור. בחסות חברת מרק (Merck).
פורסם לראשונה: 17:21, 11.04.22