מטופלות רוצות לדעת כמה שיותר, חלקן נעזרות בד"ר גוגל, שואלות ומתייעצות בפורומים, ופעמים רבות הן פועלות כך כי הן חשות שאין להן את כל המידע או שהרופא שלהן לא מספיק נגיש עבורן. ד"ר חננאל הולצר, מנהל מחלקת הפוריות וההפריה החוץ גופית במרכז הרפואי הדסה, מסביר שבעבר היה דור שייסד את תחום ההפריה החוץ גופית, מדובר היה בחידוש עולמי ומטופלים היו מוכנים לעשות הכול כדי לזכות לטיפול אצל אותם הרופאים.
3 צפייה בגלריה
אישה אפליקציה טלפון נייד
אישה אפליקציה טלפון נייד
האפליקציה מאפשרת לקבל מידע אמין מהמומחים של הדסה
(צילום המחשה: shutterstock)
"היום אנשים רוצים את הטיפול האישי, הם רוצים שהרופא יהיה נגיש, שיזכור אותם. מבחינתי הדבר החשוב הוא שאדם ידע יותר על העומד מאחורי הטיפול המוצע לו וגם על הבדיקות, הדבר יסייע לו לעבור יותר בקלות את הטיפול", מסביר ד"ר הולצר.
מה אנשים בעצם רוצים לשמוע?
"אני תמיד מנסה להסביר את ההיגיון הרפואי לבדיקות ולטיפולים, ברגע שיש יותר הבנה קל יותר לקבל את הטיפול, אני רואה את זה גם על עצמי, אני רוצה לדעת את ההיגיון בבסיס טיפול המוצע לי".
עד כמה משתפים ונותנים למטופלים מקום בטיפולי פוריות?
"אני מסביר את כל ההליך גם בבירור הרפואי וגם בטיפול עצמו. למשל, במקרים מסוימים אני משוחח עם המטופלים על מספר העוברים אותם מחזירים, אני מסביר מדוע לא מומלץ להחזיר שני עוברים, בגלל סיכון להריון מרובה עוברים, יש יותר סיבוכי לידות מוקדמות ופגות. יהיו כאלו שיאמרו שהם מבינים והם רוצים לקחת את הסיכון, לי חשוב שההחלטה תהיה מבוססת מידע ולא על סמך דברים שקראו בכל מיני מקומות".
3 צפייה בגלריה
רופאה אישה אפליקציה טלפון נייד
רופאה אישה אפליקציה טלפון נייד
הרופאים עונים לשאלות של מטופלים
(צילום המחשה: shutterstock)
אתה נתקל הרבה בתופעה של בירור בגוגל, מה שמכנים כיום "ד"ר גוגל"?
"זה עניין יום יומי, נכון שיש הרבה מידע במה שמכנים ד"ר גוגל וגם יש מידע נכון אבל צריך לזקק אותו, והתפקיד שלנו הוא לעזור למטופלים.
עד כמה רופא צריך להיות זמין לדעתך?
"זמינות היא דבר חשוב אבל היא גם צריכה להיות במידה, המטופלת רוצה הסבר מלא מהרופא אבל מובן רופא לא יכול לשבת ורק לענות כל היום למטופלות. לשאלות דחופות אנו משתדלים לענות באופן מיידי אבל לעיתים זה מדובר בנושא שיכול לחכות, מה גם שהתיק לא תמיד פתוח בפניך ואין תיעוד של ההוראה שלך", עונה ד"ר הולצר ומספר שכשהגיע להדסה שם את קשר הרופא מול המטופלות בראש סדר העדיפות.
"בליווי אישי חשוב שהרופא ייתן את התוכנית, את התשובות למטופלות ויבצע את השאיבה וההחזרה של העוברים. נכון שבתי החולים הפרטיים מציעים זאת אך הדסה מציעה את ההליך בשילוב עם ביקורת עמיתים. פרויקט הליווי האישי שלנו חוגג שנה וחצי, המטופלת צריכה להביא התחייבות, לבחור רופא וללא כל עלות נוספת אותו הרופא מלווה אותה", מספר ד"ר הולצר ומוסיף שלאחרונה בית החולים השיק את אפליקצית EvePro אליה יכולות המטופלות להיכנס, לראות את התיק הרפואי שלהן, את תוצאות הבדיקות שלהן, את שמו של הרופא המטפל ואת הוראות הטיפול.
3 צפייה בגלריה
פרופ' חננאל הולצר
פרופ' חננאל הולצר
ד"ר חננאל הולצר
(צילום: באדיבות המרכז הרפואי הדסה)
"בדרך כלל האחיות מתקשרות למטופלות ובמקרה זה המטופלות יכולות גם לראות באפליקציה את ההוראות, למקרה שלא זכרו אותן היטב. כרגע אנו נמצאים בשלבי פיתוח לאפליקציה דו צדדית, זאת אומרת שהמטופלות יוכלו לשאול את הצוות שאלות דרך האפליקציה, היתרונות עולים על החסרונות של שימוש דו צדדי, גם בזמינות של הרופא וגם בתיעוד התשובות בתיק".
קראו עוד בערוץ הפוריות >>
לדברי ד"ר הולצר השימוש באפליקציה תורם לקשר עם המטופלים, ומסייע להבנה טובה יותר של בדיקות ותהליכים ומעלה את איכות הטיפול ואת בטיחותו כיוון שיש מעקב הדוק יותר אחר הוראות הטיפול.
שירות לציבור. בחסות חברת מרק (Merck).