צילום רחם נחשב לבדיקה הידועה ביותר לשמצה בתחום הפוריות, זאת בשל הכאבים הנלווים לה. ניתן לראות ברשתות החברתיות ובאינטרנט אין ספור סיפורי זוועה על הבדיקה שגורמת פעמים רבות לנשים לוותר עליה, למרות שהיא הכרחית לבירור מצב הפוריות.
3 צפייה בגלריה
בדיקה אישה
בדיקה אישה
הבדיקה שתקל על הכאבים כבר כאן
(צילום המחשה: shutterstock)
"נוצר מצב שבארץ נמנעים מהבדיקה במצבים רבים, ורק כאשר יש חשש גדול לכך שיש בעיה בחצוצרות מבצעים אותה", מסביר ד"ר יעקב בן טוב, רופא בכיר ביחידה לפריון וההפריה החוץ גופית בהדסה הר הצופים. "הדרך הנכונה היא שכל אישה שמבצעת בירור פוריות תבצע הדגמה של אנטומיית הרחם".
ד"ר בן טוב מסביר שהבדיקה המבוצעת כיום כואבת מאוד כיוון שמזריקים חומר ניגוד מבוסס יוד תוך כדי צילום הרנטגן. "מדובר על חומר סמיך שגורם לרחם להתכווץ, וזה כואב, בעוד שבבדיקה שאנחנו מציעים מזריקים מים ומבצעים אולטרסאונד ואין כלל חשיפה לקרינה".
אז מדוע בעצם צילום רחם הוא עדיין הצילום הנפוץ?
"עניין של הרגל. בעולם הבדיקה קיימת כבר 15 שנים ובארץ יש כמה מקומות שעושים זאת, והחידוש בהדסה שהוא שאנחנו מציעים את הבדיקה כחלק מהסל, גם מטופלות ממקומות אחרים יכולות לקבל הפנייה מהרופא, ולקבוע תור דרך זימון תורים של הדסה. את הבדיקה אנחנו מבצעים מסוף הווסת ועד היום ה-11 או ה-12 לווסת כדי שנהיה בטוחים שהבדיקה לא מתבצעת בזמן הריון, ותוך מתן טיפול אנטיביוטי מונע", מסביר ד"ר בן טוב.
3 צפייה בגלריה
ד"ר יעקב בן טוב
ד"ר יעקב בן טוב
ד"ר יעקב בן טוב
(צילום: המרכז הרפואי הדסה)
יש מספר סיבות להפניית מטופלות לבדיקה, "הבדיקה נעשית כחלק מבירור אי פוריות וגם כאשר ישנן הפלות חוזרות כדי לבחון האם ישנם מומים ברחם שמגדילים את הסיכון להפלה חוזרת", מסביר ד"ר בן טוב. גם במקרים של רחם שרירני עם דימום מוגבר מומלץ לבצע את הבדיקה כדי לבחון האם קיים שרירן שמגדיל את שטח הפנים של הרחם, וגם במקרים בהם נשים ילדו תינוקות במצג לא תקין שיכול להעיד על מום ברחם. "אנחנו מפנים גם נשים שעברו ניתוח קיסרי לבדיקה כי כתוצאה מהניתוח יכולות להיווצר בעיות שונות במבנה חלל הרחם והידבקויות, או דבר שנקרא 'נישה' שיכול לגרום לדימום בלתי מוסבר".
אז מהם ההבדלים בעצם בין צילום רחם ובין בדיקת הידרוסונוגרפיה?
"בדיקת ההידרוסונוגרפיה מבוססת אולטרסאונד ובמהלכה מזריקים מים כדי להדגים את חלל הרחם. כאשר רוצים להגדיל את החצוצרות מזריקים חומר מקציף והבועות יוצרות קונטרסט שמאפשר לראות את החצוצרות באופן ברור", מסביר ד"ר בן טוב.
קראו עוד בערוץ הפוריות >>
"יש הבדל עצום בחוסר הנוחות, מדובר על בדיקה שנמשכת חמש דקות ובקרב המטופלות אין תלונות על כאב. כמו כן, בסוף הצילום אנחנו רואים גם את החלק הפנימי של הרחם וגם את החלק החיצוני, בעוד שבצילום רחם ניתן לראות רק את החלק הפנימי.
3 צפייה בגלריה
בדיקה אישה
בדיקה אישה
"שינוי משמעותי"
(צילום המחשה: shutterstock)
"מבחינת אבחנות מדובר על שינוי משמעותי, באולטרסאונד מיד ניתן להבדיל בין מקרים של רחם דו קרני ורחם עם מחיצה, כשלכל אחד מהם יש משמעות אחרת לגמרי, כמובן שככל שהמכשירים מתוחכמים וחדשים יותר כך הרזולוציה טובה יותר ואפשר לראות גם הידבקויות קטנות ופוליפים, גדילת יתר של רירית הרחם באזור מסוים שיכולה להפריע להשרשה או לדימום, את כל הדברים הללו קל לפספס בצילום רחם", מסביר ד"ר יעקב בן טוב ומסכם: "הבדיקה זמינה, אין בעיה של תורים, כל אחת יכולה לבצע אותה בהפניה של רופא והיא יותר קלה, נוחה ואינפורמטיבית, אני מקווה ומאמין שהבדיקה תחליף את צילומי הרחם".
שירות לציבור. בחסות חברת מרק (Merck).
פורסם לראשונה: 16:31, 04.07.21