תקופת החגים כבר עוד רגע כאן, כאשר החג המרכזי והמשפחתי מכולם הוא פסח וליל הסדר.
עבור משפחות עם ילדים החג הוא אולי רגע מרכזי בשנה אליו מתכוננים בחגיגיות, אך עבור מטופלי ומטופלות הפוריות הערב מייצר אתגר שיכול להטריד אותם גם שבועות קודם לכן.
2 צפייה בגלריה
ליל הסדר פסח ארוחת חג
ליל הסדר פסח ארוחת חג
ארוחת החג היא אירוע רגיש עבור זוגות שעוברים טיפולי פוריות
(צילום המחשה: shutterstock)
בערב הזה, בו כולם מתאספים סביב השולחן, לעיתים קרובות נוצרות שלל אפשרויות לשיחה על נושא הפוריות, הילדים, הקמת המשפחה והרווקות. מסיבה זו בעיקר, רבים מהזוגות והיחידים שמתמודדים עם טיפולי פוריות חווים קושי סביב החג, אך הדברים לא תמיד חייבים להיות כך.
נגה מידן, עובדת סוציאלית ביחידת ההפריה החוץ גופית בהדסה עין כרם, מספרת שלאורך השנה הנושא כמעט ולא עולה מולה מצד מטופלים ומטופלות, כיוון שרוב המפגשים עמם סובבים סביב טיפול מסויים או תשובה שלילית, כך שנושא החג אינו נמצא בראש סדר העדיפויות.
"מצד שני, יש נשים שמגיעות באופן קבוע, לעיתים קרובות או במסגרת של קבוצה, ושם יש לנושא יותר מקום", מסבירה מידן ומוסיפה שלאחרונה, לקראת חג הפסח, הנושא עלה.
2 צפייה בגלריה
נוגה מידן
נוגה מידן
נוגה מידן
(צילום: המרכז הרפואי הדסה)
"יש מחשבות על החג, על המשפחתיות, על איפה הן רואות את עצמן והם משתפות בקשיים ובחששות וגם בכל מיני החלטות שקיבלו", מסבירה מידן ומספרת על זוג שהחליט לחגוג בשנים האחרונות פסח רק שניהם לבדם.
"הם החליטו את ההחלטה בשנה הראשונה והיה להם כל כך טוב שהם המשיכו עם החגיגות לבד וזה לא דבר מובן מאליו, לא במדינה כמו שלנו שקשה לקבל בה מישהו שלא מוכן להגיע לארוחת החג, זו החלטה אמיצה".

תעשי את מה שעושה לך טוב

רואים את זה קורה גם ביום כיפור, ואין ספק שלא מעט מטופלי פוריות עושים שימוש בשיטה הידועה של טיסה לחו"ל בתקופת החג.
"יש לי מספר מטופלות שתכננו מראש לטוס לחו"ל", מספרת מידן. "מבחינתן ערב חג זה לא כיף ואין סיבה לעשות משהו שהוא לא כיף להן. אני מעודדת כל אחת לחשוב על עצמה ולא לחשוב מה יחשבו עליה ואיך זה יתקבל בחברה, תעשי את מה שעושה לך טוב".
מה יש בערב החג שמציף את הרגשות האלו? אלה הנשים בהריון סביב השולחן?
"במדינת ישראל לא צריך לחכות לפסח כדי לראות אישה בהריון, אבל זה בעיקר משהו במעמד החגיגי, שהילדים עומדים על הכיסא ושרים את מה נשתנה, זה קצת משקף את החוסר וזה גם מה שמיוחד ספציפית בחג הזה לעומת החיים הרגילים, זה מאוד משפחתי וזה מדגיש את האין".
קראו עוד בערוץ הפוריות >>
מידן מסבירה שזה לא רק החג עצמו, אלא גם משהו בניקיון ובסדר של הבית. "זה מחזיר למקומות האלו של מי גר בבית ומי לא, איפה אני רוצה שהדברים יהיו, זה יכול להיות לפעמים חדר שהכנו בבית וקיווינו שהוא כבר יהיה בשימוש. יש משהו בפסח ובאביב שמסמל התחדשות ולפעמים זה קשה לזוגות שמחכים להתחדשות".
אז מה ההמלצה שלך לנשים ולזוגות לקראת החג?
"אני לא חושבת שיש תבנית אחת, ההמלצה שלי היא לעשות את מה שחושבים שכן יעזור ולהחליט החלטות טובות עבור עצמך כי החיים הם לא המתנה לילד, החיים הם חיים וכדאי לעשות החלטות חדשות, להתחדש, לחדש קשרים ולעשות לעצמי טוב.
"זה לא פשוט לצאת מהמיינסטרים הזה של חג גדול, אבל גם כמה זוגות שנמצאים בטיפולי פוריות יכולים לקבוע יחד את החג, ההמלצה היא פשוט לעשות את מה שעושה לכם טוב, בלי לנסות לרצות את הסביבה".
שירות לציבור. בחסות חברת מרק (Merck).
פורסם לראשונה: 15:22, 10.04.22