התיישבנו לשיחה עם פרופ' חננאל הולצר והצגנו בפניו מיתוסים שונים בתחום הפוריות שעולים לעיתים בשיח מול מטופלים ומטופלות, בין אם בינם לבין עצמם ובין אם למול הרופאים המטפלים.
המיתוס: הבעיה בדרך כלל אצל האישה
"כמובן שזו עובדה לא נכונה. איני יודע אם יש לקרוא לכך מיתוס או משהו תרבותי, אנחנו עדיין נתקלים בזה שאישה מגיעה לבד למרפאת פוריות גם כשיש לה בן זוג, כי 'אצלו הכול בסדר', או 'פוריות זה העניין של בת הזוג', גם בלי שזה נבדק. האמת היא שפוריות היא שטח חריג יחסית ברפואה שמעורבים בו שני אינדיבידואלים עם דרגת פוריות משתנה, לשניהם יש השפעה על התוצר הסופי, על הפוריות. חייבים להדגיש: פוריות זו לא אשמה של אף אחד, זהו אתגר ששותפים בו שלושה – בן הזוג, בת הזוג והרופא".
3 צפייה בגלריה
יחסי מין גבר אישה בני זוג
יחסי מין גבר אישה בני זוג
מומלץ להתנזר מיחסי מין?
(צילום המחשה: shutterstock)
המיתוס: יש בעיית פוריות אם לא נכנסים אחרי שלושה חודשים להריון?
"סטטיסטית 85% מהזוגות הצעירים יכנסו להריון בתוך כשנה ולכן ההגדרה של אי פוריות היא של שנה בהם מקיימים יחסים לא מוגנים. אנחנו בדרך כלל מתחילים בירור פוריות לאחר שנה של אי הצלחה, אולם יש מקרים בהם אנו מציעים להתחיל בירור אפילו לפני כן, למשל במקרים בהם האישה מעל גיל 35 או למשל אם ידוע לנו שלאחד מבני הזוג היה קשר קודם וכבר הייתה בעיית פוריות. עוד דוגמה היא שכשאנחנו יודעים שאחד מבני הזוג נחשף לגורמים שיכולים לפגוע בפוריות, כמו טיפולים במחלת הסרטן, דלקת של האשכים, דלקת של החצוצרות או כשיש מחזור לא סדיר".
המיתוס: יש קשר בין סטרס ובין פוריות
"יש בזה הרבה מיתוסים אבל יש גם דברים נכונים. אנחנו יודעים בוודאי שאי פוריות גורמת לסטרס, השאלה מה גורם הסטרס לפוריות. בעשרות השנים האחרונות פורסמו מחקרים רבים בנושא. רובם מראים שלחץ יכול לגרום לאי פוריות, אבל חלקם מראים שזה לא כך.  
"יש לזכור כי הרבה מהמחקרים על סטרס ופוריות נעשים על אוכלוסייה  המגיעה למרפאות הפוריות, אז מלכתחילה אנחנו מבודדים אותם מהאוכלוסייה הכללית היות וכבר "הוגדרו, כסובלים מבעיית פוריות.
"יש גם עבודות שמראות שתוצאות הטיפול אצל אנשים שנמצאים בסטרס פחות טובות, ומצד שני יש משתנה מתערב שאומר שלאנשים שהטיפול שלהם פחות מצליח נכנסים ליותר סטרס. יש מחקרים לכאן ולכאן, ואני מתאר את זה כמערכת של גלגלי שיניים, של פוריות, של סטרס ושל מצוקה, והאחד מניע את השני".
3 צפייה בגלריה
פרופ' חננאל הולצר
פרופ' חננאל הולצר
פרופ' חננאל הולצר
(צילום: באדיבות המרכז הרפואי הדסה)
המיתוס: אישה שנקלטה פעם אחת יכולה מיד אחרי כן להיקלט בהריון טבעי?
"הפוריות יורדת בכל שנה שעוברת, אז בוודאי שיש הגיון שאם הצלחת פעם אחת כדאי לנסות שוב במהירות האפשרית ולו רק בגלל הזמן. השאלה האם להריון עצמו יש השפעה חיובית על הריונות בעתיד? זו שאלה שעוד אין עליה תשובה".
המיתוס: צריך לנקות את הגוף מגלולות לפני טיפולי פוריות?
"גלולות מדכאות את הביוץ, בדרך כלל עד כחודשיים לאחר שמפסיקים אותן מתחיל הביוץ מחדש, אבל יש נשים שייקח להן יותר זמן עד שהציר משתחרר מהדיכוי שלו, אז זה לא שצריך לנקות את הגוף אבל לפעמים לוקח זמן עד שחוזרת מערכת הביוץ לעצמה. יש להדגיש כי אין חשש לבריאות העובר בהריון מיד אחרי הפסקת גלולות".
המיתוס: יחסי מין קבועים מדי יום יפגעו בכניסה להריון בטיפולי פוריות
"יחסי מין שיובילו להריון צריכים להיות סביב הביוץ, אנחנו יודעים שהזרע חי עד 96 שעות במערכת והביצית חיה 24 שעות. כדאי לקיים יחסים סביב הביוץ אך יש לקחת בחשבון כי אם יש פליטת זרע כל יום לפרק זמן ממושך ספירת הזרע תרד, לכן אנו ממליצים לקיים יחסים יום כן ויום לא סביב הביוץ".
המיתוס: התנזרות מיחסי מין משבחת את הזרע ומסייעת לכניסה להריון בטיפולי פוריות
"התשובה היא לא, לפעמים התנזרות ממושכת יוצרת זרע פחות איכותי, במקרים מסוימים אנחנו אומרים לקיים יחסים יומיים לפני טיפול פוריות, ולא לחכות למשל שבועיים כי אז יכול להתקבל זרע באיכות פחות טובה".
3 צפייה בגלריה
סקס אהבה בני זוג נשיקה
סקס אהבה בני זוג נשיקה
מתי לקיים יחסי מין?
(צילום המחשה: shutterstock)
המיתוס: ספורט ומאמץ גופני עלולים לגרום לאי הצלחת הטיפולים
"פעילות גופנית וספורט הינם רצויים ומבורכים אולם יש לזכור כי פעילות גופנית קיצונית יכולה לפגוע בפוריות כי האנדורפינים המופרשים יכולים להשפיע על מערכת הביוץ, ידוע לנו על נשים שעוסקות באימון גופני קיצוני שמשבש להן את הביוץ ופוגע בפוריות".
המיתוס: מאמץ גורם לעוברים להיפלט החוצה מהרחם
"מחקרים מראים לנו שלא. כשאני התחלתי את דרכי בעולם הפוריות בטיפולי הפריה חוץ גופית היו משאירים את הנשים אחרי החזרת העוברים בשכיבה במחלקה עם כ 24 שעות בשכיבה, לאחר מכן זה הזמן ירד לשש שעות, לשעתיים, לחצי שעה ובשנים האחרונות אנחנו מקימים את הנשים לאחר הטיפול ואין לכך כל השפעה. אנחנו יודעים שפעילות גופנית שאינה קיצונית לא פוגעת בסיכויי ההשרשה של העובר ברחם".
המיתוס: טיפולי פריון משמינים
"אנחנו יודעים שחלק מהתרופות בתחום הפוריות יכולות לגרום לצבירת נוזלים ולכן יש רושם של עלייה במשקל. בנוסף, השינויים באורח החיים בטיפולי פוריות עלולים לגרום לפחות פעילות גופנית ולאכילה שונה שיגרמו לעלייה במשקל".
קראו עוד בערוץ הפוריות:
המיתוס: אורח חיים בריא מאריך תקופת הפוריות
"הפקטור הכי חשוב להצלחה של טיפולי פוריות הוא גיל בת הזוג. לעיתים אני פוגש בנשים שאומרות שהן מנהלות אורח חיים בקיר והן בכושר מצוין, ולכן הן גם חושבות שהפוריות שלהן דומה לפוריות של אישה צעירה. יש קשר בין אורח חיים בריא ופוריות אבל אורח חיים בריא לא מאריך את תקופת הפוריות".
המיתוס: להפסיק לעשן לכמה ימים יגרמו לשיפור הפוריות לפני טיפולי פוריות
"עישון פוגע בפוריות, יש אנשים שחושבים שהפסקה של כמה ימים תגרום לשיפור הפוריות אבל אין זה נכון, נזקי העישון הם לטווח הרחוק".
המיתוס: עישון מריחואנה פוגע בפוריות
"היה מקובל לומר לאנשים להפסיק לעשן מריחואנה כי העישון פוגע בפוריות, אני אומר בזהירות כי מחקרים שיש כיום מראים שזה לא נכון, ויכול להיות אפילו שההיפך הוא הנכון".
שירות לציבור. בחסות חברת מרק (Merck).
פורסם לראשונה: 13:23, 11.05.21