פרופ' בני ראובינוף, מנהל מחלקת נשים, יולדות ופריון בהדסה עין כרם, השתחרר מהצבא והחל ללמוד רפואה בבית הספר לרפואה של הדסה באוניברסיטה העברית, "למעשה את כל חיי המקצועיים ביצעתי בבית החולים הדסה עין כרם בתפקידים שונים. משחר חיי המקצועיים נמשכתי והתעניינתי בתחום הפריון וטיפולי הפוריות, כי זה התחום של יצירת החיים ותחילתם של החיים וראיתי בתחום הרבה יופי, סיפוק ועניין מקצועי", הוא מספר.
3 צפייה בגלריה
כאב בטן אישה
כאב בטן אישה
כאב בטן ואי פריון יכולים להעיר על מחלה
(צילום המחשה: shutterstock)
במהלך חייו המקצועיים, תחום הפריון עבר תהפוכות של ממש ביכולת של רופאים לסייע לזוגות עם בעיות פריון ולהביא לעולם ילדים. "כמנהל המחלקה רציתי לפתח גישה כוללנית הוליסטית לתחום טיפולי הפריון במחלקה, לפתח פלטפורמה של מתן טיפול רפואי בכל ההיבטים הקשורים לאי פריון", הוא מסביר.
צעד ראשון היה קשור בהקמת מרכז לרפואת נערות ומתבגרות בראשות ד"ר דבורה באומן, "במרכז הזה עוסקים בין השאר בבעיות שקשורות בפריון כבר בגיל נערות ומתבגרות, אם בתחומים של הפרעות הורמונליות, הפרעות ביוץ או בתחום של מומים במערכת הפריון. מטרת הטיפול היא למנוע בעיות פריון בעתיד, במרכז גם מטפלים במחלה שנקראת אנדומטריוזיס שמתחילה כבר בנערות ומתבגרות".
3 צפייה בגלריה
פרופ' בני ראובינוף
פרופ' בני ראובינוף
פרופ' בני ראובינוף
(צילום: המרכז הרפואי הדסה)
פרופ' ראובינוף מסביר שכחלק בלתי נפרד מהקדמה והראייה השלמה של טיפולי הפוריות הוא טיפח את המרכז לשימור פוריות אותו מוביל כיום ד"ר טל עימבר. המרכז בהדסה הנו מהחלוצים ופורצי הדרך בתחום שימור והקפאת רקמת שחלה בנשים עם מחלות ממאירות. עד היום הוקפאו כבר למעלה מ-250 רקמות שחלה במרכז, חלקן הושתלו בחזרה והושגו מהן הריונות ולידות.
תחום שמתפתח מאוד בשנים האחרונות הוא התחום של הקפאת הביציות, הן בנשים שסובלות ממחלות ממאירות ושהטיפול בהן עשוי לפגוע בפריון והן בנשים שמקפיאות ביציות לצורך שימור הפריון מסיבה לא רפואית כגון תכנון קריירה או קשיים במציאת בן זוג.
"בנוסף אנחנו מהחלוצים בארץ בהקפאת רקמת אשך לשימור פריון בילדים קטנים שסובלים ממחלות ממאירות לפני גיל ההתבגרות. הילדים לא יכולים לתת זרע לשימור פריון. על כן אנחנו מקפיאים להם רקמת אשך כדי לשמר להם באופן פוטנציאלי את הפריון בעתיד", מסביר פרופ' ראובינוף.
3 צפייה בגלריה
כאב בטן אישה
כאב בטן אישה
"אנחנו מחלוצי התחום בארץ"
(צילום המחשה: shutterstock)
פרופ' ראובינוף עומד מאחורי הקמת היחידה לטיפול באנדומטריוזיס אותה מנהל ד"ר אורי דיאור, "כידוע, המחלה גורמת לשתי תופעות עיקריות: כאבים ואי פריון. במסגרת היחידה לטיפול באנדומטריוזיס אנו מקיימים שירות מיוחד לטיפול בבעיות הפריון של נשים שסובלות מהמחלה. ביחידה עורכים אבחון, נותנים טיפול הוליסטי כולל טיפול בכאב, תמיכה נפשית, פיזיותרפיה, טיפול תרופתי, כירורגי וכמובן שימור פריון וטיפולי פריון כולל הפריית מבחנה".
פרופ' ראובינוף אומר שבשנים האחרונות פותחה באופן משמעותי יחידת ההפריה החוץ גופית בעין כרם תוך הקמת מעבדה חדשה שבנויה על פי הסטנדרטים המובילים ביותר ברמה העולמית. יחד עם זאת לדעתו הדבר המשמעותי ביותר בשירות הרפואי הוא איכות הרופאים, "אני עם יד על הלב אומר שבהדסה עין כרם קיימת קבוצה של רופאים ביחידת ה-IVF מהמדרגה הראשונה במקצועיות, במסירות ובאנושיות שלהם. אנחנו גם רואים כחלק מהחזון שלנו את הכשרת דור העתיד ולכן אנחנו מהחלוצים בארץ בהפעלת תוכנית השתלמות עמיתים בתחום הפריון וההפריה החוץ גופית ביחידת ה-IVF בעין כרם".
פרופ' ראובינוף מוסיף ומסביר שפעל לפתח ביחידת ה-IVF את הקמתה של מעבדה מיוחדת לבחירת תאי זרע שיש להם יותר פוטנציאל להביא להריון בזוגות בהם הגבר סובל מבעיה באיכות הזרע. "במעבדה המיוחדת יש מערכת שיכולה לבחור באמצעות מיקרוסקופ בהגדלה גדולה תאי זרע בעלי מבנה תקין להפריית ביציות, והטיפול מוצע לגברים שבהם רוב מרביתם של תאי הזרע הנם בעלי צורה לא תקינה. כמו כן, במעבדה אנחנו מציעים שירות של בחירת תאי זרע שהנם חיוניים להפריית הביציות מתוך כלל תאי הזרע. במקרים רבים חלק גדול מתאי הזרע נמצאים בתהליך של תמותה ויש לנו שירות במעבדת הזרע שהקמתי שבו אנחנו בוחרים את התאים החיוניים שאינם בתוך תהליך של מוות", מסביר פרופ' ראובינוף.
קראו עוד בערוץ הפוריות:
תחום אחר ביחידה שהינו הוא בטיפוח מתמיד הנו אבחון גנטי בעוברים לפני השרשה שנערך בשיתוף עם המחלקה לגנטיקה. "השיטות הולכות ומתקדמות באבחון גנטי של עוברים בזוגות שהינם נשאי מחלות גנטיות, שבהם אנו בוחרים את העוברים התקינים גנטית להחזרה לרחם ומונעים החזרה והריון מעוברים לא תקינים. בהדסה אנחנו חנכנו לאחרונה אבחון על ידי ריצוף גנטי בתאים בודדים שנדגמים מהעוברים לצורך האבחון", מסביר פרופ' ראובינוף ואומר כי השיטות לאבחון גנטי משתכללות באופן מתמיד והתחום הנו בהתקדמות אדירה.
שירות לציבור. בחסות חברת מרק (Merck).
פורסם לראשונה: 16:17, 06.05.21