מיכל (שם בדוי), צעירה בשנות השלושים לחייה, נכנסה פעמיים להריון באופן טבעי ועברה שתי הפלות רצופות. היא מודאגת מאוד לגבי הסיכויים שלה להיכנס שוב להריון והפעם ללדת תינוק בריא אחרי תשעה חודשים.
פרופ' אמריטוס פסח (פול) קליימן, מנהל מרפאת הפלות חוזרות בהדסה הר הצופים, עונה על כל השאלות ומסביר שיש תקווה ולא צריך להיכנס לייאוש.
3 צפייה בגלריה
אישה צעירה הפלה
אישה צעירה הפלה
לא להתייאש. אפשר ללדת ילד בריא גם אחרי הפלות חוזרות
(צילום המחשה: shutterstock)
מתברר כי ב-50% ממקרי ההפלות החוזרות אין אבחנה ברורה מדוע הן מתרחשות, ועם נתון זה צריכים אנשי רפואה להתמודד חדשות לבקרים.
"יש הרבה דברים שמסבירים את הסיכון להפלות חוזרות, למשל עישון אצל הבעל שמגביר את הסיכון לירידה באיכות הזרע ועישון אצל האישה שמגביר את הסיכון להריון לא תקין שמסתיים בהפלה", מסביר פרופ' קליימן.
"גם מינון מוגזם של קפאין יכול להגביר את הסיכון להפלות חוזרות, יש נתונים גם על נשים עם ויטמין D נמוך בדם שסובלות מיותר הפלות לעומת נשים עם ויטמין D תקין".
נשים בנות פחות מ-35 שהיו להן 2 הפלות מוגדרות כנשים עם הפלות חוזרות, וכ-1-2%מהנשים בישראל סובלות מהפלות חוזרות.
3 צפייה בגלריה
פרופ' פול קליימן
פרופ' פול קליימן
פרופ' פול קליימן
(צילום: המרכז הרפואי הדסה)
על פי הנתונים הקיימים כיום, 10% מההפלות החוזרות נגרמות בשל בעיות הורמונליות, 10% בגלל חריגות ברחם, 8% בגלל חשיפה לרעלנים, 20% בגלל נטייה לקרישיות בדם, 2% בגלל כרומוזום אב או אם שאינו תקין וב-50% מהמקרים לא ידוע מדוע ישנן הפלות חוזרות.
כשאין אבחנה להפלות החוזרות מה אפשר לעשות?
"למרות שאנחנו לא מבינים במאה אחוז מה המנגנון כי אין לנו אבחנה ברורה, יש טיפולים שיכולים לסייע להריון בריא לנשים שסובלות מהפלות חוזרות", מסביר פרופ' קליימן.
"למשל מתן הורמון פרוגסטרון, אם נשים מקבלות את ההורמון לחצי השני של המחזור לפני התחלת ההיריון וממשיכות לקחת אותו בתחילת ההיריון עד 10 שבועות, ישנם נתונים שזה יכול להועיל. דבר חדש שיצא לפני חודשיים הוא מינון קטן של אספירין, פחות ממאה מיליגרם בכל יום חודש לפני ההיריון יכול לסייע לאפשרות להריון בריא. גם מתן ויטמין D להתאמת הריכוזי דם גדושים מעלה את הסיכוי להריון בריא".
לעומת זאת, פרופ' קליימן אומר שהוא רואה כי רופאים בישראל רושמים ללא אבחנה ברורה שימוש בתרופה בשם קלקסין לקרישיות יתר. "אם אין אבחנה, מבחינתי אין מקום לתת את התרופה הזו, צריך לאזן כל החלטה לתת תרופה ומבחינתי אין לתת מרשם לתרופה שיכולה להזיק חלילה אם אין נתונים שהיא יכולה לעזור.
"ההפלות החוזרות הן בעיה עצובה לנשים ולזוגות שסובלים מאי פריון. נשים מרגישות שזו האשמה שלהן כי זה הגוף שלהן שדוחה את התינוק, זה מאוד מסובך רגשית וכשאין אבחנה זה גם מאוד מסובך".
3 צפייה בגלריה
אישה צעירה הפלה
אישה צעירה הפלה
אפשר למנוע הפלות חוזרות
(צילום המחשה: shutterstock)
חלק מההפלות מתרחשות בגלל הריון חוץ רחמי. כאשר מתרחש הביוץ הביצית יוצאת מהשחלה והזרע שוחה לתוך חלל הרחם, הביצית עולה אל החצוצרה ונתפסת על ידה, לשם מגיע גם הזרע ונכנס לתוכה, ושם, באתר הכי קרוב לשחלה, ההפריה מתרחשת והעובר עובר צמיחה במשך חמישה ימים.
"התאים מתחלקים ובאופן קסום העובר זז מסוף החצוצרה לחלל הרחם וההשרשה צריכה להתבצע שם. בדרך כלל הריון חוץ רחמי (95% מהמקרים) מתרחש בחצוצרה, נדיר יותר לראות הריון חוץ רחמי בשחלה, ועוד יותר נדיר לראות אותו בחלל הבטן", מסביר פרופ' קליימן ומוסיף כי הריון חוץ רחמי יכול להתרחש בגלל דלקת שגרמה להידבקויות או בגלל בעיות אנטומיות של החצוצרה.
קראו עוד בערוץ הפוריות >>
מצב של הריון חוץ רחמי הוא מצב מסוכן לבריאותה של האישה, אם האבחנה מוקדמת מבצעים כימותרפיה כדי להפסיק את ההיריון, אם דרך זו לא אפשרית יש לבצע ניתוח.
"בדרך כלל ההיריון החוץ רחמי הוא בחצוצרה, ולפעמים הוא גם בחלל הבטן. זהו מצב מסכן חיים כי החצוצרה יכולה להתפוצץ ויכול להיגרם דימום קשה. יש מקרים שניתן לחתוך חתיכה מהחצוצרה עצמה ולהוציא את העובר, במצב כזה עלולה להיות פגיעה או צלקת שתגביר את הסיכון להריון חוץ רחמי בעתיד".
יש לאישה דרך לדעת שיש לה הריון חוץ רחמי?
"אם אין היסטוריה ולא יודעים אם יש בעיה של הידבקויות קשה לדעת. פה בארץ מבצעים בדיקות בשלב מוקדם של ההיריון ובמקרים כאלו הגילוי המוקדם יוביל לכך שאפשר יהיה לסייע בעזרת טיפול לא פולשני, ואם לא, האישה תגיע לחדר מיון עם כאבי בטן כשהחצוצרה קרובה להתפוצץ ויש צורך בחדר ניתוח, זהו שלב מאוד מסוכן".
אז אם היו לאישה יותר משתי הפלות, מה היא צריכה לעשות?
"אנחנו ממליצים שנשים יגיעו אלינו אחרי חלילה שתי הפלות. האיגודים של פעם אמרו שצריך לחכות עד אחרי שלוש הפלות, אבל זה ברור שיש לבצע בדיקות אחרי שתי הפלות. הדבר החשוב שנשים שעברו הפלות חוזרות צריכות לדעת הוא שיש הרבה תקווה ואין מקום לשקוע בייאוש. רוב המקרים של הפלות חוזרות מסתיימים עם אם שמחבקת בזרועותיה תינוק בריא".
שירות לציבור. בחסות חברת מרק (Merck).
פורסם לראשונה: 18:25, 21.04.21