"צריך להבין שפוריות היא שיקוף של המצב הבריאותי וככל שהוא טוב יותר, גם הפוריות משתפרת", אומר בפתח דבריו ד"ר יעקב בן טוב, רופא בכיר ביחידה לפריון והפריה חוץ גופית בהדסה הר הצופים.
3 צפייה בגלריה
אישה מעשנת
אישה מעשנת
רוצה להיכנס להריון? תפסיקי לעשן מייד
(צילום המחשה: shutterstock)
"כל הדברים שאנחנו עושים משפיעים על הפוריות: עישון ואלכוהול, צורת חיים, ואיך שאנחנו מתייחסים לגוף שלנו. צריך להתייחס לגוף מתוך הבנה שיש לנו רק אחד כזה ובצורה כזו ניתן למזער חלק מהנזקים".
ד"ר יעקב בן טוב מסביר שעישון פוגע בזרע ופוגע באיכות הביציות, וגם כשלכאורה הכול נראה בסדר, בדיקות פורמליות מראות שאיכות הזרע והביציות אצל אנשים מעשנים מופחתת.
"צריך להפסיק לעשן נקודה, על אחת כמה וכמה כשרוצים להיכנס להריון". ד"ר בן טוב מוסיף כי לנשים יש פוטנציאל גנטי להרות עד גיל מסוים, והוא נותן דוגמה של שתי נשים תאומות זהות. "אם בודקים את שתיהן, למעשנת משך גיל הפוריות יפחת בשנה וחצי".
3 צפייה בגלריה
ד"ר יעקב בן טוב
ד"ר יעקב בן טוב
ד"ר יעקב בן טוב
(צילום: המרכז הרפואי הדסה)
עוד הוא מתייחס להשמנת יתר כגורם מכריע בתחום הפוריות. "ברגע שנשים שמבייצות בכל חודש עולות במשקל, הן יכולות להפסיק לבייץ רק כתוצאה מכך. לפעמים הפחתה של צריכת פחמימות והורדה של אפילו 5% ממשקל הגוף משפרת את המצב ומחזירה את הביוץ".
ד"ר בן טוב מוסיף שמשקל ככלל הוא גורם סיכון גם להריון עצמו. "נשים במשקל גבוה נוטות למרבית סיכוי ההריון, כמו סכרת הריונית ורעלת הריונית ואף לסיכון לניתוח קיסרי וסיבוכיו. אנחנו רואים שבמקומות בעולם שהיה מעבר לתזונה מבוססת פחמימות ושומנים יש יותר סיבוכים של קושי להיכנס להריון ויותר נשים שסובלות מתסמונת השחלות הפוליציסטיות.
"הדברים קשורים אחד בשני. צריכה של פחמימות פשוטות וחופיות מעמיסה על הכבד שלנו וגורמת להפרעות מטבוליות".
איזו תזונה היא הטובה ביותר לפוריות?
"התזונה הטובה ביותר היא הים תיכונית, ככל שאנחנו מתרחקים ממנה אנחנו מזיקים גם לבריאות וגם לפוריות. צריך להקפיד על פעילות גופנית, גם כאן מצאנו בעבודות שונות שעשינו שפעילות גופנית מתונה משפרת את הפוריות".
ד"ר בן טוב מספר, שבמהלך עבודות שנערכו במודל של עכבר וחולדה, נצפה כי פעילות גופנית מתונה שיפרה את הפוריות ואת היכולת להרות עד גיל מבוגר יותר.
3 צפייה בגלריה
אישה צעירה מעשנת
אישה צעירה מעשנת
אישה צעירה מעשנת
(צילום המחשה: shutterstock)
ומה לגבי נשים ספורטאיות?
"דוגמה הפוכה היא של נשים שמתעמלות ורצות למרחקים ארוכים ולעיתים קרובות מפסיקות למחזר בכלל. זה בגלל השילוב של סטרס עם תכולת שומן נמוכה מדי. הגוף הנשי צריך שיהיה בו אחוז מסוים של שומן. כיוון כשהן נכנסות להריון הן צריכות לתמוך תזונתית בהתפתחות של גוף נוסף - העובר. כשהגוף יורד מרמה מסוימת של שומן המוח מפסיק את המחזור כיוון שהגוף לא יכול לתמוך בהריון מבחינה תזונתית". לדבריו, גם מחסור בוויטמין D שמגיע מהמזון אך מצריך חשיפה לשמש יכול לפגוע בפוריות.
"למרות שאנחנו מדינה של שמש, ויטמין D מגיע מהמזון והצורה הפעילה שלו נוצרת בחשיפה לשמש. כיוון שאנחנו זהירים בחשיפה לשמש, מבלים במקומות סגורים ובשהיה בחוץ משתמשים בקרם הגנה אין לנו מספיק ויטמין D ומחקרים מראים שבמצבים כאלו לקיחת ויטמין D משפרת את הפוריות".
בנוסף, הפרעות אכילה כמו אנורקסיה ובולימיה לדברי ד"ר בן טוב משליכות על הבריאות וגורמות גם כן לבעיות פוריות.
קראו עוד בערוץ הפוריות:
ד"ר בן טוב עבד במרפאה מסונפת לאוניברסיטת טורונטו, שם ערך עבודות רבות על שימוש באנטיאוקסידנטים ומצא שנשים מעל גיל 35 שנטלו CoEnzyme Q10 לפני טיפול IVF הראו תוצאה טובה יותר. ממצא זה חזר על עצמו בעבודות אחרות שנעשו ע"י חוקרים אחרים.
זה טיפול שמתאים לכל מי שסובלת מבעיות פוריות מעל גיל 35?
"נתנו את זה לנשים מעל גיל 35, חודשיים לפני שעשו טיפול IVF, והמודל הזה די השתרש. אותו אנטיאוקסידנט נמצא שהוא גם עוזר לגברים שיש להם תנועתיות ירודה של זרע, כשהוא ניתן ראינו שיפור באיכות הזרע".
עד כמה זה ישים לשנות את אורח החיים בשביל הפוריות?
"מידת ההצלחה תלויה במוטיבציה של המטפלים והמטופלים. זו התמודדות לא פשוטה, זה כמובן משהו שאנחנו שמים על השולחן ומסבירים לזוג את כל ההשלכות. אבל, בלי משמעת עצמית אי אפשר. אנחנו יכולים לספק ייעוץ והדרכה והכוונה אבל בסופו של דבר זה עניין של משמעת עצמית, יש סיפורי הצלחה ויש גם כישלון".
ד"ר בן טוב מספר על מקרה אחד שהיה אצלו, בו אישה עם השמנת יתר הגיעה וד"ר בן טוב התעקש לדחות את הטיפול ולהתרכז בבעיית ההשמנה. "היא הגיעה כל שבועיים, עשתה רישום של צריכת הקלוריות, הרכב המזון ופעילות גופנים ובכל שבועיים היא נשקלה. היא הצליחה לרדת למשקל המטרה וגם נכנסה להריון בלי שום סיוע שלנו. זה הצריך המון מאמץ מצידה ומצד המערכת. בסוף היא לא הייתה צריכה טיפולי פוריות, וההיריון הסתיים בצורה טובה".
ד"ר בן טוב מסכם ואומר שפעילות גופנית, תזונה נכונה יותר מבחינת ההרכב, הפסקת עישון, ולקיחת ויטמין D יכולים לשפר את הפוריות.
ומה לגבי עישון קנאביס?
"יש עבודה שעשינו ועוד עבודה שהתפרסמה ששם מצאו שלא היה שינוי לרעה בפוריות אצל נשים שמעשנות קנאביס. אצל רוב הזוגות שמנסים להרות השימוש לא כבד, קשה לומר באופן גורף שזה בטוח אבל אצל אלו שלא משתמשים באופן כבד במהלך הניסיונות להרות לא נמצאה השפעה על הפוריות".
שירות לציבור. בחסות חברת מרק (Merck).
פורסם לראשונה: 11:13, 20.04.21