ד"ר ענת הרשקו קלמנט, מנהלת יחידת הפוריות בהדסה הר הצופים, בשיתוף צוותים מהר הצופים ועין כרם, הובילה מחקר פורץ דרך שבדק את השפעת החיסון של "פייזר" על פוריות האישה ועל השחלות בפרט.
3 צפייה בגלריה
חיסון אישה. לא פוגע בפוריות
חיסון אישה. לא פוגע בפוריות
חיסון אישה. לא פוגע בפוריות
(צילום המחשה: shutterstock)
המחקר החדש הוא ראשון מסוגו בעולם, שדיווח כי חיסון נגד קורונה אינו פוגע בתפקוד השחלתי של נשים בטיפולי פוריות.
במחקר נבחנו תפקודי זקיקי השחלות בזמן טיפולי הפריה חוץ גופית ונמצא כי לא זוהתה השפעה מזיקה על תפקודם. יתרה מכך, זוהה כי נוגדנים הועברו לזקיקים.
במחקר השתתפו 32 מטופלות, בהן נשים שלא חלו ולא חוסנו, נשים מחוסנות ונשים שחלו והחלימו מקורונה. כל אותן נשים הגיעו לשאיבת ביציות במסגרת טיפולי הפריה חוץ גופית או הקפאה של ביציות. כחלק מפעולה שגרתית של שאיבת ביציות, נשאב גם נוזל זקיקי שסמוך לאזור בו הביצית מבשילה, ונבדק לנוכחות נוגדנים ומדדי איכות. לא נמצאו הבדלים משמעותיים בין הנשים הנבדקות.
3 צפייה בגלריה
ד"ר ענת הרשקו קלמנט
ד"ר ענת הרשקו קלמנט
ד"ר ענת הרשקו קלמנט
(צילום: באדיבות המרכז הרפואי הדסה)
"במהלך החודשיים האחרונים פנינו למטופלות שעוברות שאיבת ביציות ושאלנו אם הן מוכנות לקחת חלק במחקר שבוחן את השפעות החיסון והחשיפה למחלה על הפוריות", מסבירה ד"ר הרשקו.
"זהו ניסוי שנוצר מתוקף טבע התקופה. עד לניתוח הנתונים גוייסו למחקר 14 נשים שלא חלו ולא חוסנו, 9 נשים שחוסנו (חלק אחרי חיסון ראשון וחלק אחרי שתי מנות) ו-9 נשים מחלימות קורונה.
"כל הנשים עברו שאיבת ביציות, בערך חצי מהן ללא הפרעת פריון, אלא נשים שבאו כי רצו לשמר ביציות או נזקקו לטיפול על רקע בעיית זרע קשה אצל בן הזוג" , מסבירה ד"ר הרשקו. "אם כך, כחצי מהנשים הגיעו שלא על רקע הפרעת פוריות ידועה שלהן, וזו אבחנה חשובה כשמסתכלים על התמונה המלאה".
ד"ר הרשקו מסבירה כי הזקיק הוא למעשה יחידת התפקוד בשחלה. בזקיק קיים נוזל וכשהוא נשאב, נשאבת גם הביצית, המוקפת בתאים שתומכים בה ובתפקוד שלה.
"הביציות עברו את ההליך שלשמו הנשים הגיעו אלינו, אבל הנוזל שנשאב ומאפשר את השאיבה של הביצית אינו נוזל שיש לו שימוש בתהליך. אנו יודעים ממחקר בתחום שלנו שהנוזל הזקיקי מכיל הרבה אינפורמציה כי הוא משקף את סביבת השחלה: אפשר ללמוד ממנו על דרגת התגובה ההורמונלית ואפילו ללמוד ממנו על מדדי האיכות של הביצית".
3 צפייה בגלריה
אפשר להתחסן נגד קורונה בלי חשש
אפשר להתחסן נגד קורונה בלי חשש
אפשר להתחסן נגד קורונה בלי חשש
(צילום המחשה: shutterstock)
נושא נוסף שנבחן הוא היחס בין הרמה ההורמונלית לבין מספר הביציות שנשאב ומספר הביציות שנשאב. "אנו יודעים כמה ביציות עשויות להישאב ולהשוותו לביציות שנשאבו בפועל", מסבירה ד"ר הרשקו. "בדקנו אם כך את הפוטנציאל הביוצי, את התגובה לביוץ, את דרגת ההבשלה וכן את מדדי האיכות השונים ולא מצאנו הבדלים".
קראו עוד בערוץ הפוריות >>
בנוסף, אצל נשים שנמצאו אצלן נוגדנים בדם נמצאו גם נוגדנים בנוזל הזקיק, והמחקר למעשה תומך בהעדר נזק לשחלה ולתפקודה בעקבות החיסון לקורונה.
שירות לציבור. בחסות חברת מרק (Merck).
פורסם לראשונה: 17:21, 21.04.21