דיכאון אחרי לידה יכול להופיע במהלך ההריון או מספר שבועות לאחר הלידה, והוא מתאפיין במצב רוח ירוד, בבכי ללא סיבה, אובדן הנאה ועניין. לעיתים נשים מספרות על קושי להיקשר לתינוק עם תחושה של "מטפלת" שמאכילה ומחתלת, אך לא מצליחה להתחבר רגשית.
3 צפייה בגלריה
דיכאון לאחר לידה
דיכאון לאחר לידה
דיכאון לאחר לידה
(צילום המחשה: shutterstock)
(צילום המחשה: shutterstock)
"דיכאון לאחר לידה בא לידי ביטוי גם בקשיי שינה, למשל כשהתינוק נרדם, קשה להירדם או כשמתעוררים בלילה להאכיל את התינוק אז קשה לחזור לישון. בנוסף, יכולים להיות גם שינויים בתיאבון, כמו קושי לאכול או חיפוש אחר אוכל מנחם ואכילה לא מסודרת", מסבירה ד"ר ענבל ראובני, מנהלת המרפאה לבריאות הנפש של האישה בהדסה עין כרם.
"יכולות להיות תחושות נוספות של עייפות והעדר אנרגיה או להיפך – אי שקט וקושי לשבת במקום אחד ולהירגע, ישנן לעיתים מחשבות שליליות על עצמי, מחשבות של אשמה, תחושה שאני אמא לא טובה ובקיצון יכולות להיות מחשבות שעדיף לתינוק שלא אהיה כאן, ממש עד כדי פגיעה עצמית", מסבירה ד"ר ראובני.
יש דברים ייחודיים לדיכאון אחרי לידה לעומת דיכאון מסוג אחר?
"בדיכאון אחרי לידה אנחנו רואים הרבה פעמים מחשבות של אשמה, ישנה גם השוואה לאימהות אחרות, תחושה שכולן עוברות את זה בקלות, שמחות ומסתובבות עם התינוק בחוץ, ורק לי אין כוח ואני מתקשה להתארגן על עצמי. בנוסף, יכולות להיות גם תחושות של אובדן, שלא אחזור להיות מה שהייתי. ישנן הרבה חרדות הקשורות בעיקר לתינוק, למשל, סביב השינה והאכלה. . הרבה פעמים אנחנו רואים שנשים עם דיכאון אחרי לידה דווקא ממשיכות לתפקד ומטפלות בתינוק, אבל מבחינתן התחושה היא של מצוקה, שהן לא מכירות את עצמן והן לא מבינות מה עובר עליהן", מסבירה ד"ר ראובני.
ד"ר ראובני מוסיפה שההבנה כי מדובר בדיכאון אחרי לידה תלויה במידה רבה במשך הסימפטומים, מידת החומרה שלהם ועד כמה הם גורמים מצוקה לאמא.
3 צפייה בגלריה
ד"ר ענבל ראובני
ד"ר ענבל ראובני
ד"ר ענבל ראובני
(צילום: המרכז הרפואי הדסה)
איך דיכאון אחרי לידה בא לידי ביטוי אצל מטופלות פוריות?
"במטופלות פוריות יש הרבה פעמים את התחושה הזו שכל כך ציפינו וחיכינו לילד, אז איך אני לא שמחה בו ומאושרת כמו שציפיתי שאהיה? יש גם אשמה ותחושה שזה לא מה שאני אמורה להרגיש. מסביב אומרים לך: 'איך את לא שמחה ומאושרת?' ואת מרגישה פער בין מה שאומרים לך ולבין מה שאת מרגישה", מסבירה ד"ר ראובני.
ד"ר ראובני מוסיפה כי בתוך טיפולי הפוריות יכולים להיות מצבים שיעלו את הסיכון לחוות דיכאון אחרי לידה, כמו למשל אובדן הריון אחד או יותר, הריונות בסיכון או הריונות שמלווים בסיבוכים, "וגם הטיפולים עצמם לעיתים ארוכים ומתישים והם גובים את המחיר שלהם מהאישה ומבן הזוג, ודווקא לאחר הלידה יש פתאום תחושה של ירידת מתח ועולות תחושות של חרדה ודיכאון".
כיצד מטפלים ואיך בכלל ניגשים כשמבינים שמשהו לא בסדר?
"כשיש חשש או חשד יש לפנות מיד לעזרה, אפשר לפנות לאחיות בטיפת חלב, לעובדת סוציאלית, רופא או רופאת המשפחה או לפנות למרפאות ייחודיות כמו שלנו בהדסה לטיפול בנשים בהריון ואחרי לידה. כיום בטיפות החלב מועבר במפגש של בין 4-9 שבועות לאחר הלידה שאלון לאיתור מוקדם של נשים בסיכון לחוות דיכאון אחרי לידה. מדובר בשאלון קצר שמתייחס למצב הרוח, לשינה ולעוד סימפטומים של דיכאון אחרי לידה. אם יש מענה חיובי על חלק ניכר מהשאלות מפנים את האישה לטיפול.
"אני חושבת שחשוב להיות קשובים למה שהאישה אומרת ומספרת לגבי מצב הרוח שלה, מידת החרדה, האם היא ישנה ואוכלת כרגיל וכמובן אם היא מבקשת עזרה או שהיא אומרת שהיא נמצאת במצוקה. במקרים אלו חשוב להביא אותה לאבחון וטיפול כמה שיותר מהר.
"ניתן לפנות תחילה לרופא או לרופאת המשפחה. ואם יש אמירות כמו: 'אין לי כוח לחיות', זו דוגמה לנורה אדומה בולטת מאוד, ובמקרה שאין מענה מידי ניתן גם לפנות למיון", מסבירה ד"ר ראובני.
3 צפייה בגלריה
דיכאון לאחר לידה
דיכאון לאחר לידה
דיכאון לאחר לידה
(צילום המחשה: shutterstock)
"הטיפול בדיכאון אחרי לידה הינו משולב וכולל שלוש זרועות – מערכות תמיכה, טיפול פסיכולוגי וטיפול תרופתי. מבחינת מערכות תמיכה אנחנו מדברים עם האישה על גיוס מקורות לתמיכה פיזית ונפשית, אלה יכולים להיות הורים, בני הזוג, אחים, ואחיות או חברות.
"מבחינת הטיפול הפסיכולוגי אנחנו מציעים טיפול פרטני לאמא או טיפול דיאדי לאם ולתינוק יחד, והחלק השלישי כולל את הטיפול התרופתי, בדרך כלל אלו תרופות נוגדות דיכאון וחרדה. מדובר בתרופות בטוחות בהריון ובהנקה, אלו תרופות שאינן ממכרות והטיפול הרבה פעמים יכול להיות נקודתי סביב הדיכאון כשבהמשך ניתן יהיה להפסיקו".
קראו עוד בערוץ הפוריות >>
יש נשים שיחוו דיכאון אחרי לידה אחרי טיפולי פוריות ולא יספרו מתוך חשש שישפטו אותן?
"כיום רוב הנשים עם דיכאון אחרי לידה עדיין לא מאותרות ומטופלות".
ד"ר ראובני מוסיפה, שאחת מכל חמש נשים חווה קושי רגשי ונפשי סביב הריון ואחרי לידה, ורק מיעוט של 5 עד 10 אחוזים מהנשים מקבלות טיפול הולם.
שירות לציבור. בחסות חברת מרק (Merck).
פורסם לראשונה: 18:19, 27.06.21