בינה מלאכותית (Artificial Intelligence- AI) הנה כלי חדש שנכנס לתחום הרפואה בכלל ולתחום הפוריות בפרט.
הבינה המלאכותית היא היכולת של מחשבים לבצע פעולות שנחשבות לפעולות למידה ואינטליגנציה, המשמשת להתראה, אבחון או ניבוי.
2 צפייה בגלריה
זוג הריון
זוג הריון
זוג בהריון
(צילום המחשה: shutterstock)
עד היום יכולנו לראות אותה מיושמת בתחומים רבים, כמו בניתוח תמונות וסרטים, בזיהוי פנים וקול. בשנים האחרונות היא נכנסה גם לתחום הרפואה, במיוחד בתחומי האבחונים כגון רנטגן, הדמיה, רפואת עור, עיניים ועכשיו גם פוריות.
מי שמכיר את התחום מקרוב הוא ד"ר אסף בן-מאיר, מנהל היחידה להפריה חוץ גופית ובנק הזרע בהדסה עין כרם, שעוסק במחקר בתחום הבינה המלאכותית בטיפולי פוריות ואף הקים חברה בשם Fairtility במטרה לשפר את תהליך קבלת ההחלטות של הקליניאית על בסיס ניתוח AI ולשפר את התוצאות עבור המטופלות.
"בינה מלאכותית יכולה להשתלב בכל שלב של הבירור וטיפולי הפוריות", מסביר ד"ר בן-מאיר. "משלב אבחון הזוג ובחירת הטיפול שכדאי להציע להם, מעקב אחר הטיפול, סיוע באבחון ובחירת העובר להחזרה, ואף שימוש במחשבון שיכול לנבא מה יהיו סיכויי ההצלחה של הטיפול".
כיצד ניתן לנבא את הסיכויים?
"כשאנחנו מנסים לנבא מה יהיו סיכויי ההצלחה של זוג שמגיע לטיפולי פוריות, ניתן להתייחס לכמה פרמטרים, למשל גיל, כמה זמן ניסו להרות, מדדים לרזרבה שחלתית ומכאן הצפי לתגובה השחלתית בטיפולי הפריה חוץ גופית, איכות הזרע, תוצאות טיפולי הפוריות בעבר ואם היו הריונות קודמים ולידות.
"כיום אנחנו הרופאים מסתמכים לרוב על גיל האישה ותוצאות העבר. אומנם קיימים מחשבונים המנסים לסייע בהחלטה לגבי הטיפול המוצע, אבל הם מתייחסים לפרמטרים בודדים. במקרה של בינה מלאכותית, יש לה את היכולת לקחת מספר גדול מאוד של פרמטרים ולבצע על בסיסם את הניבוי".
הבינה המלאכותית בתחום הפוריות יכולה גם לסייע בבחירת הפרוטוקול הטיפולי הנכון לזוג. בחירת הזרע ובדיקת איכות הביציות, קריטי במקרה של שימור ביציות לעתיד.
"כיום אנחנו מקפיאים ביציות בשלות להפריה, אבל אנחנו לא יודעים מה הפוטנציאל שלהן. יכולות להיות שתי נשים בנות אותו הגיל כאשר לאישה עם 10 ביציות, ש-9 מהן יעברו הפריה בעתיד ויתפתחו 7 עוברים, ולעומתה יכולה להיות אישה שמתוך 10 הביציות רק 4 ביציות יעברו הפריה ומתוכן יתפתחו 2 עוברים ואז הסיכוי שלה להרות בעתיד נמוך יותר", מסביר ד"ר בן-מאיר ואומר שעם כניסת הבינה המלאכותית לתחום ניתן יהיה בעתיד לנתח את תמונת הביציות ולנסות לנבא את הפוטנציאל שלהן.
אז מהי לדוגמה אותה בינה מלאכותית וכיצד היא עובדת?
"אחד התחומים המתקדמים בבינה מלאכותית בהפריה חוץ גופית הינה בחירת העובר עם הפוטנציאל הגבוה ביותר להביא להריון. העוברים גדלים באינקובטור המצלם אותם בכל כמה דקות. בסוף ההליך מתקבל סרט שמתאר את התפתחות העובר מרגע ההפריה ועד רגע לפני ההחזרה מספר ימים לאחר מכן.
"כיום האמבריולוגים (אנשי מעבדה המתמחים בהפרייה חוץ גופית) בוחנים את העוברים תחת מיקרוסקופ או מסתכלים על הסרטים הללו ומנסים להעריך האם העובר טוב או לא. ההערכה הזו מאוד סוביקטיבית ודורשת זמן עבודה רב מצד האמבריולוגים.
הבינה המלאכותית לוקחת את הסרטים הללו ומאמנת את המחשב לזהות באופן אוטומטי ותחת עיבוד מספר גדול מאוד של פרמטרים ובצורה אוביקטיבית איזה עובר הוא בעל סיכויי הצלחה גבוה יותר להריון ולידה", מסביר ד"ר בן-מאיר.
2 צפייה בגלריה
ד"ר אסף בן מאיר
ד"ר אסף בן מאיר
ד"ר אסף בן מאיר
(צילום: באדיבות המרכז הרפואי הדסה)
עד היום נצברו בחברת Fairtility מאות אלפי סרטים מסוג זה, ויש מידע מאילו עוברים התפתח בסופו של דבר הריון תקין וילד, ומאיזה לא.
"אנחנו למעשה מאמנים את המחשב להסתכל על הסרטים, וללמוד באופן עצמאי אילו מהעוברים בעלי סיכוי רב יותר להפוך להריון תקין. המוצר הזה מאפשר להסתכל על הרבה יותר פרטים ממה שהאמבריולוג יכול, הוא אוטומטי, אינו מתעייף אחרי שעות עבודה ארוכות והינו לגמרי אובייקטיבי, וזה היתרון העצום שלו".
ד"ר בן-מאיר, שלאורך שנים רבות נמצא במחקר בתחום הבינה המלאכותית, מסביר: "אחד הדברים הקשים בפיתוח של כלי כזה הוא לאסוף מספיק מידע כדי שיהיה לך בסיס אמין ורחב ממנו המחשב יכול ללמוד. אחרי איסוף של מסה קריטית של מידע (סרטונים) ניתן לאמן את המחשב בשיטות שונות ובסופו של דבר אתה מקבל תוצאה של תוכנהשמחוברת בזמן אמת לאותו אינקובטור שמצלם את העוברים, תוך מתן מידע האם העובר תקין או לא".
קראו עוד בערוץ הפוריות >>
התכנה המבוססות בינה מלאכותית תורמת לאנשי המקצוע בכך שהיא מעלה על פני השטח נתונים שהעין האנושית אינה יכולה לראות ובכך תומכת בתהליך קבלת ההחלטות המקצועיות במטרה לשפר את סיכויי ההצלחה של המטופלות.
בימים אלו המוצר של חברת Fairtility נמצא בשלבי אישור אחרונים של הFDA ובקרוב יהיה נגיש למעבדות בתחום. "במצב של היום בו יש בין עשרות למאות עוברים במעבדה, תוכנה טובה תוכל לסייע לאמבריולוגים באופן משמעותי לשפר את אחוזי ההריונות ולקצר את הזמן עד להריון מוצלח ע"י בחירה נכונה של העובר עם הפוטנציאל הגבוה ביותר", מסביר ד"ר בן-מאיר.
שירות לציבור. בחסות חברת מרק (Merck).