המעבדה להפריה חוץ גופית בהדסה עין כרם בהנהלתה של ד"ר טליה מרדכי דניאל היא לא מה שבדרך כלל חושבים על מעבדה. יחד עם שבע אמבריולוגיות הן בוררות, מפרות, מקפיאות ובעיקר חותרות למטרה אחת - שכל זוג תחת ידן יצא עם ילד בסוף הליך.
ד"ר דניאל נולדה וגדלה במושב תעוז בו היא מתגוררת עד היום עם בעלה ושלושת ילדיהם. היא התחנכה במועצה האזורית מטה יהודה ואת התואר הראשון שלה למדה במכללת הדסה, ואת התואר השני והשלישי על תאי גזע עובריים למדה באוניברסיטה העברית עם PHD בגנטיקה.
3 צפייה בגלריה
המעבדה להפריה חוץ גופית הדסה עין כרם
המעבדה להפריה חוץ גופית הדסה עין כרם
המעבדה להפריה חוץ גופית הדסה עין כרם
(צילום: באדיבות המרכז הרפואי הדסה)
מה משך אותך לתחום?
"כשלמדתי לתואר השני כל התחום היה חדשני ובתחילת דרכו, הייתה איזו משיכה לחקור משהו שלא יודעים הרבה לגביו ולכן הגעתי לכאן", מספרת ד"ר דניאל על תחילת דרכה. "הגעתי לפרופ' ראובינהוף שחיפש אנשים צעירים אחרי תואר ראשון והצטרפתי לקבוצה מאוד חזקה מבחינה מחקרית".
כיום היא כבר 19 שנים בהדסה עין כרם, ומספרת שהעבודה במעבדה שנעשית יחד עם ששת האמבריולוגיות האלופות שבמעבדה הינה עבודה עם אחריות גדולה. "תחת ידיי נמצאים תחומים רבים ועליי לשלב בין כולם, צוות הרופאים, האחיות והאמבריולוגיות. העבודה מאוד מעניינת ומאתגרת, וכמובן הרצון הראשוני שלנו הוא שכל זוג יחזור עם ילד הביתה".
עד כמה אתן מודעות לסיפורים שמאחורי המבחנות?
"אנחנו מכירות את המטופלות מישיבות הצוות ואנחנו ממש מעורבות בטיפול, זה לא עוד זוג שעובר לנו בידיים. אנחנו מכירות את הרקע, אנחנו יודעות מה הם עברו ומה הולכים לעבור, לא תמיד אנחנו מכירות את הפנים אבל אנחנו מכירות את הסיפור שעומד מאחורי השמות".
3 צפייה בגלריה
ד"ר טליה מרדכי דניאל
ד"ר טליה מרדכי דניאל
ד"ר טליה מרדכי דניאל
(צילום: באדיבות המרכז הרפואי הדסה)
ד"ר דניאל מספרת שיש להן תוכנה שמספרת על הזוג או האישה, הן קוראות מה עברו עד השלב בו הגיעו למעבדה, והן חושבות גם כן באיזה עוד דרכים ניתן לעזור להם. "אנחנו עובדות בשיתוף פעולה עם הרופאים וקורים מקרים בהם הרופא מתקשר ומספר על זוג עם עשרה מחזורים ושואל מה אנחנו חושבות שכדאי לשנות, אנחנו מסתכלות על איכות העוברים ולעיתים ממליצות להחליף מדיומים או לשנות את יום ההחזרה, כמובן שהרופא לא חייב לקבל את דעתנו אבל אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא".
כיצד נראית העבודה במעבדה ביום יום?
"אנחנו מגיעות בבוקר והמעבדה מתחילה בקול תרועה ומתחילות עם שאיבת ביציות, הכנת זרע, הסתכלות על הפריות ואיכות עוברים, לאחר מכן יש שיחות עם הרופאים אילו עוברים להחזיר ואילו להקפיא, אנחנו מבצעות הכנת ביציות וזרע להפריות של אותו היום ומבצעות אנליזות גנטיות כמו למשל PGT, ועורכות ביופסיות", מסבירה ד"ר דניאל. המעבדה בהדסה עין כרם חדשה וכוללת טכנולוגיות מתקדמות ביותר. ד"ר דניאל מספרת שתחושת האחריות בעבודה גדולה. "ואני חושבת שזה שווה את זה, אנחנו מחוברות ורואות אם יש בטא ואם יש שק הריון והעבודה המאתגרת שווה את החיוך על פני המטופלות".
קראו עוד בערוץ הפוריות >>
אתן פוגשות את המטופלות?
"אנחנו מלוות את הזוג מתהליך שאיבת הביציות שנעשה בהרדמה מלאה, עד הליך ההחזרה שנעשה בערנות מוחלטת. בהליך ההחזרה אנחנו מזדהות ומזהות את הזוג ולאחר מכן מביאות את העוברים להחזרה. הרבה פעמים אנחנו מזהות מולנו את הזוג שהיה קודם לכן רק על המחשב או הדף ועכשיו את רואה אותו מולך בהליך ההחזרה".
3 צפייה בגלריה
המעבדה להפריה חוץ גופית הדסה
המעבדה להפריה חוץ גופית הדסה
המעבדה להפריה חוץ גופית הדסה
(צילום: באדיבות המרכז הרפואי הדסה)
יש מקרה שזכור לך של החזרה אחרי הרבה מאוד זמן?
"אין סוף סיפורים שאחרי 14 או 15 או 20 מחזורים פתאום היא נכנסת להריון ולנו עולה החיוך הקטן הזה והתחושה היא של: 'יש! הצלחנו!", אומרת ד"ר דניאל ומוסיפה שהיא לא יודעת אם המטופלים מודעים לכמות האנרגיה שהן משקיעות בכל מקרה ומקרה.
"יש תהליך שלם שקורה במעבדה במשך שלושה או חמישה ימים. יש לי אחריות לדאוג שהביצים יופרו, שהעוברים יהיו באיכות מצוינת ויחזרו למטופלת הנכונה, יש לנו אחריות שהזוג או האישה לפעמים לא מודעים אליה, אם זה בבחירת הזרע ובהזרקתו לביצית ויש לנו היכולת להשפיע בדבר קטן שהוא גדול".
שירות לציבור. בחסות חברת מרק (Merck).
פורסם לראשונה: 11:44, 18.07.21