כמו נשים, גם גברים חווים ירידה בפוריות לאחר גיל 40, כשפוריות הגבר מושפעת רבות מאורח חייו, ממצבו הבריאותי ומהשפעות סביבתיות שונות.
ד"ר גלעד קרואני, רופא ביחידת ההפריה החוץ-גופית במחלקת נשים ומיילדות בהדסה עין כרם מסביר כי יש דיון בספרות הרפואית על הנקודה שממנה ניתן לומר שהגבר חווה ירידה בפוריות, ולמרות שאין תשובה ברורה על הגיל המדויק בו הירידה מתרחשת, ניתן לומר כי זו מתחילה סביב גיל 40 ובאופן הדרגתי יותר מאשר אצל נשים.
3 צפייה בגלריה
בני זוג גבר אישה
בני זוג גבר אישה
גבר חווה ירידה בפוריות אחרי גיל 40 - אבל יש מה לעשות
(צילום המחשה: shutterstock)
"אנחנו יודעים למשל שבאופן כללי בעולם המערבי קיימת דחייה של גיל ההורות הממוצע אצל גברים", מסביר ד"ר קרואני. "ב-30 שנים האחרונות הגיל הממוצע של גברים בעת לידת ילדם הראשון עלה מגיל 27 לגיל 31. כמו כן, בארצות הברית ובריטניה קיימת ירידה משמעותית בשיעור ההורים מתחת לגיל 30. יש שינוי הדרגתי שמתחולל עם הגיל שמתבטא בדרכים רבות. ככל שהגיל עולה קיימת יותר חשיפה למחלות כרוניות כמו סכרת, יתר לחץ דם והשפעות נוספות לאורך שנים כמו עישון, צריכת אלכוהול ואף שינויים ברמה הגנטית של תאי הזרע".
ד"ר קרואני מסביר כי ככל שגיל הגבר עולה כך ניתן לראות שהזמן להשגת הריון עולה במקביל בממוצע של כמה חודשים. למשל, מחקרים שבחנו את ממוצע הזמן שלוקח לזוגות להיכנס להריון תוך ביטול גיל האישה (בחלקם מדובר על תורמות ביציות צעירות) הראו כי גילו של הגבר מהווה פקטור משמעותי בהצלחת ההליך. "למשל, מחקרים הראו כי כשהגבר בן 45 הסיכוי לכך שהריון יושג לאחר מעל שנה עולה פי 5,ומעל שנתיים – פי 12", אומר ד"ר קרואני.
תמיד אומרים שגברים פוריים גם בגיל 70, אז זה לא נכון?
"גברים פוריים גם בגיל 70 וגם ב-80, אבל כשמסתכלים על מדדי הזרע עם הגיל ישנה ירידה בכל הפרמטרים – נפח הזרע, התנועתיות שלו, שיעור התאים התקינים שבו, ובעוד שבעבר טענו שאין השפעה על ריכוז הזרע- ישנם מחקרים שמראים שגם הוא נפגע", עונה ד"ר קרואני. "ישנה ירידה בכל הפרמטרים אך עדיין יש סיכוי טוב להרות ספונטנית, הפוריות בירידה אך הסיכוי קיים גם בגיל 70 ו-80".
3 צפייה בגלריה
ד"ר גלעד קראוני
ד"ר גלעד קראוני
ד"ר גלעד קראוני
(צילום: באדיבות המרכז הרפואי הדסה)
יש יותר סיבוכים וסיכונים בהריונות כשהגבר מבוגר?
"ראשית, בטיפולי פוריות שיעור ההריונות יותר נמוך. לדוגמה, בהזרעה תוך רחמית בגיל צעיר יש 50% סיכוי להרות לאחר שישה ניסיונות וברגע שהגבר עובר את גיל 35 האחוזים צונחים ל-25%", מסביר ד"ר קרואני ומוסיף שבטיפולי IVF אף ישנה ירידה ביכולת להפרות את הביציות וביכולת העוברים להשתרש. כמו כן, ככל שעולה הגיל ישנם יותר סיכויים להפרעות גנטיות שונות.
"אצל נשים תאי הגזע עוברים מספר מועט של חלוקות לאורך תקופת הפוריות, אצל גברים החלוקה לייצור תאי זרע נמשכת עד גיל 70 ומעלה, כאשר התאים המתחלקים סטטיסטית יעברו עד 1300 חלוקות, כשבכל פעם שמתקיימת חלוקה יש סיכוי שיהיו טעויות. במקביל, עם הגיל היכולת של הגוף לתקן את הטעויות הללו פוחתת, לכן הסיכוי לבעיות גנטיות עולה", הוא מסביר וגם מרגיע: "נכון שישנה עליה אך היא מועטה, לכן לא צריך להיות מוטרדים ממנה, אלא פשוט לדעת שהיא קיימת ולהחליט עד כמה רוצים לברר זאת בהמשך".
ומה לגבי מחלות גנטיות או מומים?
"במחלות אוטוזומליות דומיננטיות כגון מחלות המערבות בעיות ברקמת חיבור ושלד רואים שיש עליה בשכיחות עם גיל האב, כשמדובר באב שאינו נשא אלא עקב מוטציות חדשות, בגלל אותו ריבוי חלוקת תאי זרע שיוצרת יותר טעויות". "מצאו שיש עליה סטטיסטית של מומים מולדים, אנחנו מדברים על פי 1.1, זו לא עליה גדולה אבל כדאי לדעת שישנה עליה במומים. עם זאת מסביר ד"ר קרואני שמצבים כמו תסמונת דאון על רקע זכרי נדירים יותר.
ישנם מחקרים שבדקו השפעות של גיל הגבר על היילוד בהמשך חייו, ואפשר לומר שככל שגיל האב עולה הסיכוי שלילד תהיה הפרעה על הספקטרום עולה, מדברים על מספרים קטנים אבל זה לא משהו שאפשר להתעלם ממנו". כמו כן ד"ר קרואני מוסיף שיש עליה קטנה בסיכוי לסכיזופרניה, לוקמיה וגידולים של מערכת העצבים המרכזית, "כולם בשכיחות נמוכה ונדירים אבל צריך להיות מודעים גם לכך".
3 צפייה בגלריה
הריון
הריון
עליה סטטיסטית של מומים מולדים
(צילום המחשה: shutterstock)
יש משהו שניתן לעשות?
"ההמלצה הינה לשפר את המצב הבריאותי – הורדה משמעותית של אלכוהול, ירידה במשקל והפסקת עישון. כמו כן, יש לבחון מצבים בהם גברים עובדים במקומות עם קרינה כדי לצמצם את החשיפה, וישנה מחלוקת גם על עבודה עם לפטופ על הברכיים. יש תוספי מזון שאמנם לא הוכחו בצורה מוחלטת אך ישנם תכשירים בשוק שעשויים לסייע בשיפור תנועתיות הזרע".
הוא מסביר כי רוב האיגודים מגדירים את הסיכויים לסיבוכים בעובר בגילאים מבוגרים כתוספת סיכון קטנה עד זניחה, וכששוקלים את הסיכונים בשאלה של שקילת הקפאת זרע ברצון להורות בגיל מבוגר - הם אינם ממליצים לבצע הקפאת זרע.
"עצם ההקפאה וההפשרה של הזרע גורמת לו לפגיעה שאינה מבוטלת, לאחר שמפשירים את הזרע התנועתיות שלו נפגעת ויש בזרע יותר שברים בדי אן איי שמקשים על היכולת להפרות וליצור עובר תקין גם אם היתה הפריה", מסביר ד"ר קרואני ומוסיף ש"הטכנולוגיה של הקפאת הזרע צריכה להשתפר כדי שיהיה מקום בעתיד לשקול להמליץ להקפיא זרע מגיל 40 ומעלה".
קראו עוד בערוץ הפוריות >>
לסיכום אומר ד"ר קרואני כי נושא איכות הזרע בגיל המבוגר צריך להיות במודעות גבוהה יותר בקרב גברים המתכננים להרות בגיל מבוגר, במיוחד כאשר מדובר על גברים עם מחלות כרוניות ומצבי סיכון כמו סכרת ויתר לחץ דם. "גבר ששואף להורות בגיל מבוגר צריך להיות מודע לשינויים בפוריות ולסיכונים השונים. בנוגע להקפאת זרע – אין כיום המלצה גורפת לכך אך כשמדובר באוכלוסיות סיכון מסוימות יש בהחלט מקום לקבל ייעוץ בנוגע לאפשרות זו".
שירות לציבור. בחסות חברת מרק (Merck).
פורסם לראשונה: 18:37, 14.07.21