נשים וגברים שנמצאים בטיפולי פוריות מקווים לעיתים קרובות להריון עם תאומים או אפילו שלישייה, כיוון שבהריון אחד ישיגו מטרה כפולה - שני ילדים.
למרות התוצאה הסופית הרצויה, הדרך אליה עלולה לטמון בחובה סיכונים עליהם שוחחנו עם פרופ' שמחה יגל, מנהל אגף נשים ויולדות במרכז הרפואי הדסה.
3 צפייה בגלריה
תאומים
תאומים
תאומים. קיים סיכון לסיבוכים ומומים
(צילום המחשה: shutterstock)
"בהריונות מרובי עוברים הסיכון הגדול ביותר הן הלידות המוקדמות, סיכון גבוה באופן משמעותי בהריונות של שלישיות ותאומים לעומת הריון יחיד", מסביר פרופ' יגל.
הנטייה היא לחשוב שפשוט אין לעוברים מקום, אך לא כך הוא הדבר – הרחם מתרחב ולעוברים יש מקום, אך יש גבול לתפוקת הלב של האישה ההרה.
"האישה ההרה צריכה לספק את החמצן ואת שאר החומרים שבונים את העוברים המתפתחים, הדבר נעשה דרך השלייה ויש גבול כמה האם יכולה לספק את מה שהעוברים צריכים. היא צריכה לספק שתי שליות במקום אחת וזה עובד עד גבול מסוים", הוא מסביר.
פרופ' יגל מסביר שבהריונות תאומים רואים כי הערכת המשקל נמוכה יותר מאשר בהריונות של עובר בודד.
בהריונות כאלו הצוותים מקפידים לעקוב אחרי העוברים ועל הסיכון ללידה מוקדמת, שהינו הסיכון העיקרי. לרוב על ידי מעקב אחר צוואר הרחם ובאופן תכוף יותר מאשר בהריונות עם עובר יחיד. "בלידת תאומים שבוע הלידה הממוצע הוא 37 ", מסביר פרופ' יגל.
"הלידה היא אירוע דרמטי ובטח כאשר מדובר על לידת תאומים. בלידה עצמה אנחנו עוקבים אחרי העוברים - שהמוניטור יהיה תקין ושירגישו טוב. בשנים האחרונות השתפרנו מאוד ביכולת המעקב אחרי התאומים במהלך הלידה כשכיום ברוב המרכזים הרפואיים מאפשרים לידה רגילה כשהתינוק הראשון יוולד במצג ראש והשני במצג עכוז".
סיבוכים נוספים שעלולים להתפתח בהריונות מרובי עוברים הם כאשר העוברים חולקים שלייה. "כאשר אנחנו מדברים על עוברים שחולקים שליה אחת יש להם מעבר דם אחד מהשני ברמות שונות.
3 צפייה בגלריה
פרופ' שמחה יגל
פרופ' שמחה יגל
פרופ' שמחה יגל
(צילום: המרכז הרפואי הדסה)
"ב-90 אחוז מהמקרים אין בעיה, בעשרת האחוזים הנוספים עובר נפח דם מעובר אחד לשני והחלוקה לא שווה, עובר אחד עלול יכול להיות קטן והשני גדול יותר, כך שלעיתים, החיבור ביניהם מביא להפרעה בתפקוד וגדילת העוברים", מסביר פרופ' יגל. "במקרים מסוימים, ישנה חלוקה לא שווה בין חלקי השלייה המזינים את העוברים, כאשר לעובר אחד יש שטח שלייתי קטן יותר מאשר לתאום השני".
גם לסוגיה זו יש כיום פתרון עם הצלחות לא מבוטלות בניתוחים תוך רחמיים הנעזרים בלייזר לצריבה של כלי דם משותפים. "ועדיין מדובר על מצב מורכב. לעיתים, מספיק מעקב אבל כשאנחנו מרגישים שהמצב חמור אנחנו נאלצים להפריד בין העוברים על ידי הפרדה בלייזר בצריבת כלי הדם שמחברים בין העוברים".
עד כמה המצב מורכב בהרבה כשמדובר על שלישייה?
"ממוצע שבוע הלידה של שלישייה הוא 34 שבועות, מה שחושף את השלישייה לסיכוני פגות עם כל המשמעויות שלהם. לעיתים הלידה מאוד מאוד מוקדמת והנזקים הם נוירו-קוגניטיביים קשים. בשל כך מפחיתים משלושה לשניים, אך יש לדון כל מקרה לגופו".
קראו עוד בערוץ הפוריות >>
הנתונים הסטטיסטיים מראים כי מגמת ההריונות מרובי העוברים בישראל בירידה. זאת עקב ההקפדה היתרה בה נוקטים היחידות להפריה חוץ גופית והפריון בהחזרת עובר אחד לרחם בדרך כלל, ובהשראה מתונה של ביוץ. על פי הנתונים בשנת 2017 היו 91 לידות שלישייה, בשנת 2018 היו 95 לידות שלישייה ובשנת 2019 היו 66 לידות שלישייה.
כמו כן, יש לזכור שמלבד טיפולי הפוריות ישנם גם הריונות ספונטניים בהם יש תאומים ושלישיות. לדוגמה, הסיכוי להרות ספונטנית בשלישייה הוא 1 ל-700, והסיכוי להרות ספונטנית בתאומים הוא 1 ל-80.
3 צפייה בגלריה
תאומים
תאומים
תאומים
(צילום המחשה: shutterstock)
למרות החששות, לפרופ' יגל יש מסר מרגיע: "אמנם יש יותר סיבוכים ומומים בהריונות מרובי עוברים, אך המעקב ויכולות האבחון השתפרו מאד וגם האפשרות לפתור חלק מהסיבוכים. אפשר לעשות דיקור גנטי לשני התאומים, סקירת מערכות משוכללת ומפורטת וניתן לאתר מומים אנטומיים ותקלות כרומוזומליות".
"לאחרונה היה מקרה בהדסה בו שני עוברים ביו עם מומים בלבם - לעובר אחד היה מום קשה ולשני מום קל, ועשינו הפחתה של העובר עם המום הקשה. שוב, כל אירוע בפני עצמו.
שירות לציבור. בחסות חברת מרק (Merck).
פורסם לראשונה: 17:58, 09.08.21