הריון מולארי הוא הריון לא תקין שלא יכול להתפתח להריון רגיל. בהריון זה או שלא מתפתח עובר כלל או שמתפתח ברחם עובר פגום.
הריון מולארי נובע מהפריה לא תקינה עם גדילה לא תקינה של השלייה, בשלבים מתקדמים יותר אותו גידול שפיר של השלייה יכול להתפתח לגידול ממאיר עם חדירה מקומית ואפילו עם גרורות מרוחקות.
3 צפייה בגלריה
הריון
הריון
הריון מולארי. מצב מדאיג
(צילום המחשה: shutterstock)
ד"ר צבי אריה שמעונוביץ, רופא במחלקת נשים ויולדות בהדסה הר הצופים, מסביר שקיימים שני סוגים של הריון מולארי – הריון מולארי שלם והריון מולארי חלקי, ויש ביניהם כמה הבדלים בבסיס הגנטי שלהם, בתסמינים, בממצאי האולטרסאונד ובמידת הסיכון להתפתח לגידול סרטני.
הריון מולארי מתחיל בהליך הפריה לא תקין של הביצית. "ברוב המקרים אנחנו נתקלים במקרה בדיעבד", מסביר ד"ר שמעונוביץ. "במקרים רבים יש הריון לא תקין, האישה עוברת גרידה ואנחנו שולחים את החומר לבדיקה פתולוגית ולעיתים מגלים שמדובר על הריון מולארי ומיידעים את האישה ומכניסים אותה למעקב".
לאחר הגרידה, מסביר ד"ר שמעונוביץ, יכול להיות שלב שני במסגרתו התפתחו תאים שחדרו לשריר הרחם ואף התפזרו לאתרים מרוחקים יותר בגוף, "היו לנו מקרים נדירים שראינו תאים בריאות ובמוח אבל הם נדירים כי ברגע שאנחנו מזהים את ההיריון המולארי אנחנו מונעים את התפתחות המקרים הללו".
3 צפייה בגלריה
ד"ר צבי אריה שמעונוביץ
ד"ר צבי אריה שמעונוביץ
ד"ר צבי אריה שמעונוביץ
(צילום המחשה: shutterstock)
איך נראה מעקב אחרי גילוי של הריון מולארי?
"אם אישה עברה אצלנו גרידה וקיבלנו תשובה שמדובר על הריון מולארי אנחנו מבקשים ממנה לבצע מעקב אחר הבטא אחת לשבוע עד שהיא מתאפסת, ואז עוד שלוש פעמים נוספות ובמהלך חצי שנה אחת לחודש. אנחנו מדריכים את האישה להשתמש באמצעי מניעה ולא להיכנס להריון כדי שנוכל לבצע את המעקב באופן מדויק", מסביר ד"ר שמעונוביץ.
יכול להיות להריון כזה סימן מקדים?
"הרבה פעמים האישה תפנה למיון או לרופא בתלונה של דימום לדני, כאשר בחלק מהמקרים הממצאים הסונוגרפיים והמעבדתיים יחשידו לכך שמדובר בהריון מולארי שמחייב ריקון של הרחם על ידי גרידה, אבל גם בהרבה מהמקרים אנחנו נגלה שמדובר בהריון מולארי רק בדיעבד, לאחר שתחזור התשובה הפתולוגית מהפרוצדורה, בעיקר כשמדובר בהריון מולארי חלקי שאז ישנו הד עוברי לעומת הריון מולארי שלם ששם אין", מסביר ד"ר שמעונוביץ.
הוא מסביר שההשערה כי מדובר על הריון מולארי מלא יכולה לנבוע מרחם מוגדל לשבוע ההיריון ובטא גבוהה מאוד, וכשמדובר על הריון מולארי חלקי, שנחשב גם נפוץ יותר, יראו הד עוברי אבל העובר יהיה ללא דופק.
כמו כן, ישנם גם מצבים רפואיים אחרים שיכולים להחשיד שמדובר על הריון מולארי, הם אמנם נדירים אך גם רעלת הריון, לחץ דם גבוה וחלבון בשתן בשלב מוקדם בהריון יכולים להצביע על הריון מולארי.
3 צפייה בגלריה
סקירת מערכות בדיקת הריון
סקירת מערכות בדיקת הריון
כיצד מזהים הריון מולארי?
(צילום המחשה: shutterstock)
ואחרי שההריון המולארי מסתיים? האם האישה נמצאת בסיכון כל שהוא?
"לא אמורה להיות בעיית פוריות או בקושי להיכנס להריון ולא סיבוכי הריון אחרים. עם זאת האישה נמצאת בסיכון מוגבר להריון מולארי חוזר".
ד"ר שמעונוביץ מסביר ששכיחות התופעה הרפואית גבוהה יותר במזרח אסיה לעומת אירופה המערבית וצפון אמריקה וכי ידוע שיש קשר בין מצב סוציו אקונומי ותזונה ובין שכיחות הריונות מולאריים.
"תזונה מערבית מורידה סיכון להריון מולארי וגורם סיכון נוסף הוא גיל - ככל שהאישה תהיה מבוגרת יותר כך גדל הסיכוי להריון מולארי".
קראו עוד בערוץ הפוריות >>
קורים מצבים שאישה לא ביצעה מעקב וחזרה עם הריון מולארי חדש?
"ישנה חשיבות להישמע להוראות הרופא, ואנחנו ממליצים לא להיכנס להריון חצי שנה ולבצע את המעקב. קורים אצלנו גם מקרים שנשים חזרו לאחר שלא השלימו את החצי שנה עם בטא שהחלה לעלות ואנחנו לא יודעים אם מדובר על הריון חדש תקין או הריון מולארי קודם".
שירות לציבור. בחסות חברת מרק (Merck).
פורסם לראשונה: 18:00, 18.08.21