באיזה שלב אחרי גיל 40 הרופא מפנה את המטופלת לתרומת ביצית?
"המטופלת מופנית לתרומת ביצית כאשר הרופא מגיע למסקנה כי סיכויי ההיריון בטיפול הפריה רגילה הוא אפסי. כמו במקרים בהם אין תגובה לטיפול תרופתי, או קיימת עדות לכישלון תפקודי של השחלה או לעיתים לאחר כישלונות טיפול חוזרים שלא מניבים ביציות או הריון".
3 צפייה בגלריה
הריון
הריון
מה סיכויי ההזרעה אחרי גיל 40?
(צילום המחשה: shutterstock)
האם מעל גיל 40 ניתן ומומלץ לבצע הליך של הקפאת ביציות?
"יעילות תהליך שימור ביציות יורדת עם הגיל. היעילות הנמוכה נובעת הן מפאת מיעוט הביציות שניתן להשיג והן מפאת איכותן שיורדת עם הגיל. הנחיות משרד הבריאות היא שלא לבצע שימור ביציות מעבר לגיל 41 מפאת סיבות אלו. ההמלצה היא שעדיף לבצע את השימור לפני גיל 35. מעבר לגיל זה ניתן לבצע אולם כאמור יעילות התהליך להשגת הריון נמוכה. מצד שני, גם אם נמוכה היא הרי שזה עדיף מלא כלום. היות והתהליך קשור בהוצאה כספית לא מבוטלת, על האישה לשקול יחד עם הרופא את נושא העלות לעומת התועלת ולהחליט באם לבצע את השימור".
האם אחרי גיל 40 עם חצוצרה בצד שמאל סתומה יש סיכוי להיכנס להריון?
"היות וחצוצרה מצד שני תקינה ומתפקדת, ניתן בהחלט להשיג הריון. ההמלצה היא להתייעץ עם רופא פוריות על מנת לשפר את סיכויי ההיריון כשקיימת חצוצרה אחת".
אחרי גיל 40 ללא רקע משפחתי האם הכרחי לעבור ממוגרפיה לפני טיפול IVF?
"בדיקת שד ידנית על ידי מומחה בתוספת בדיקת אולטרה סאונד מספיקה".
3 צפייה בגלריה
פרופ' אלכסנדר סימון
פרופ' אלכסנדר סימון
פרופ' אלכסנדר סימון
(צילום: באדיבות המרכז הרפואי הדסה)
האם בדיקת PGD חוסכת בדיקת מי שפיר או שבכל מקרה אחרי גיל 40 צריך לעשות אותה?
"הבדיקה נקראת PGT-SR בה דוגמים את העוברים לפני ההחזרה. בודקים את תבנית המטענים הגנטיים (כמו במי שפיר) ומחזירים את העוברים בני תבנית גנטית תקינה. הבדיקה אומנם יכולה להחליף את בדיקת מי השפיר אולם יעילותה בגיל 40 ומעלה נמוכה. הסיבה: מקבלים מעט מאוד עוברים הראויים לאבחון, חלקם יתגלה כלא תקין, לחלק אחר לא תתקבל תשובה מפאת כישלון הבדיקה באופן טכני כך שלמרות שהתהליך יבוצע לא בכל הנשים תתבצע החזרת עוברים. יתר על כן הבדיקה אינה בסל הבריאות והיא כרוכה בתשלום של המטופלים".
מה הסיכוי להצליח בטיפולי פוריות אם אני אחרי גיל 40 ופסק לי המחזור?
"אם פסק המחזור יש לברר את הסיבה לכך. בהתאם לסיבה ניתן להעריך את הסיכוי להשגת הריון. הפסקת המחזור לעיתים מעידה על רזרבה נמוכה של ביציות או אז הסיכוי להשגת הריון מביציות עצמיות נמוך. אם קיימת סיבה אחרת שאינה כרוכה לרזרבה נמוכה, יתכן ובטיפול מתאים ניתן להשיב את המחזור להיות סדיר ולהשיג הריון".
מה סיכויי ההזרעה אחרי גיל 40?
"סיכויי השגת הריון בהזרעה מעל גיל 40 עומדים על 8-10% לטיפול. היות וטיפול הפריה חוץ גופית יעיל יותר במקרים אלו, סיכויי הריון 15-20%, ניתן לאחר ייעוץ מתאים לעבור לטיפול מורכב יותר של הפריה חוץ גופית".
3 צפייה בגלריה
הריון
הריון
צריך לשמור על אופטימיות
(צילום המחשה: shutterstock)
הרופא שלי לא בעד להחזיר שני עוברים, אני בת 40, מדוע לא מומלץ?
"עם העלייה בגיל האישה איכות הביציות יורדת והסיכוי להשגת הריון אף הוא יורד. על כן ההמלצה להחזיר 2 עוברים ויש המחזירים אף שלושה בגיל מעל 40 על מנת להגדיל את הסיכוי שלפחות אחד מהם יהיה עובר תקין שיעבור השרשה. החשש של הרופא שלך הוא שמספר עוברים יעברו השרשה ואז יתקבל הריון מרובה עוברים. מצב שאינו רצוי לאור החשש מלידה מוקדמת ובעיות פגות העלולה להתרחש. אולם היות וסיכויי השרשה מרובת עוברים נמוכה בגיל מתקדם, התועלת בהשגת הריון עולה על הסיכון לקבלת הריון מרובה עוברים ולכן החזרה של 2-3 עוברים מותרת. מאידך לזכור שגם אם הסיכון נמוך הוא עדיין קיים. ההחלטה מתקבלת בהסכמת בני הזוג ובחתימתם".
קראו עוד בערוץ הפוריות >>
האם יש שוני בפרוטוקול לנשים מעל גיל 40 בגלל לחץ הזמן?
"הפרוטוקולים שונים לא בגלל לחץ הזמן אלא בגלל התגובה השחלתית הנמוכה יותר שצפויה להיות בגיל מתקדם יותר. על כן השוני הוא במינון וסוג התרופות שניתנים לגרימת הביוץ".
מה הסיכוי להוציא בסבב שאיבה מעל גיל 40 הרבה ביציות? האם מדובר תמיד בכמה ביציות בודדות?
"מספר הביציות שניתן לשאוב בסבב הוא אינדיבידואלי וקשור באופן הדוק לרזרבה של הביציות שיש בשחלה. את הרזרבה ניתן לבדוק על ידי בדיקת אולטרה סאונד ובדיקה הורמונאלית של חלבון הנקרא AMH. בנוכחות רזרבה גדולה יותר ניתן לגייס יותר ביציות להוצאה".
שירות לציבור. בחסות חברת מרק (Merck).
פורסם לראשונה: 14:21, 20.06.21