מהי המחלה עם השם הארוך "אנדומטריוזיס" ואיך היא קשורה אלייך? נשים רבות לא מכירות את המחלה הזו, אך לעיתים יש לה השפעה מהותית ביותר על איכות חייהן, ועל הפוריות שלהן. את המחלה הזו חשוב לאבחן מוקדם, ולכן כדאי מאוד להכיר אותה.
3 צפייה בגלריה
בדיקה גניקולוגית פוריות רופא נשים
בדיקה גניקולוגית פוריות רופא נשים
חשוב לאבחן מוקדם את המחלה כדי למנוע נזקים
(צילום המחשה: shutterstock)
על קצה המזלג – מהי אנדומטריוזיס?
"אנדומטריוזיס היא מחלה שבה תאים של רירית רחם נמצאים מחוץ לרחם ויוצרים נגעים או מוקדים באזורים מרובים, לרוב בבטן ובאגן", מסביר ד"ר אורי דיאור, מנהל המרכז לאנדומטריוזיס בהדסה ומוסיף: "קיימים מקרים שבהם נגעי האנדומטריוזיס יכולים לחדור לאברים רבים בבטן ובאגן, כולל שחלות, חצוצרות, מעי וכיס שתן ויכולים לגרום לכאבים קשים מאוד ופגיעה קשה באיכות החיים".
מה גורם לה?
"יש הרבה מאוד תיאוריות. החל מנדידה של תאים מהרחם לתוך הבטן, המשך לתאים בתוך חלל הבטן והאגן שעוברים שינוי, והופכים לתאים של רירית רחם, והמשך במעבר של תאים דרך זרם הדם. אנחנו יודעים שיש גורמי סיכון להתפתחות המחלה כגון היסטוריה משפחתית. למרות שאין גן ספציפי שאפשר להצביע עליו, אנחנו כבר יודעים שמי שיש לה קרובת משפחה בדרגה ראשונה עם אנדומטריוזיס, היא בסיכון מוגבר. יש גם קשר למצבים אוטואימוניים (מחלות של מערכת החיסון) וגורמי סיכון סביבתיים".
איך תדעי שאת סובלת מאנדומטריוזיס? ד"ר דיאור מסביר ששני הביטויים העיקריים למחלה הם כאבים קשים, "עד כדי פגיעה מאוד משמעותית בתפקוד, כאבי בטן קשים, כאבים חזקים בווסת, כאבים ביחסי מין, וכאבים קשים כרוניים באגן", והביטוי השני הוא אי פריון. מיעוט הנשים שסובלות מהמחלה הן א-סימפטומטיות. במקרים כאלו לפעמים האישה מגלה שהיא סובלת מאנדומטריוזיס בעקבות בדיקת אולטרא סאונד או MRI שנעשו מסיבה אחרת.
3 צפייה בגלריה
ד"ר אורי דיאור
ד"ר אורי דיאור
ד"ר אורי דיאור
(צילום: באדיבות המרכז הרפואי הדסה)
עד כמה המחלה שכיחה?
"1 מתוך 10 נשים בגיל הפוריות. כך שזה מאוד שכיח. מתוך הנשים שחולות באנדומטיריוזיס, בערך לשליש יש בעיות פוריות".
למרות שכיחות המחלה, מדובר במחלה שבמקרים רבים מתפספסת ולא מאובחנת בזמן. "הדרך הכי טובה לאבחן אותה היא פשוט להקשיב למטופלות", אומר ד"ר דיאור.
למה אתה מתכוון?
"את המחלה הזו יש כמה דרכים לאבחן. הראשונה היא קודם כל להקשיב לסימפטומים שמתארת המטופלת. הם כבר אמורים לעורר חשד משמעותי. לאחר מכן צריך להפנות אישה עם חשד לאנדומטריוזיס לאנשים שעוסקים בתחום. חלק מסוגי המחלה אפשר לאבחן על ידי בדיקה גניקולוגית, בדיקות הדמיה מתאימות, אולטרסאונד מיוחד או M.R.I. במקרים מסוימים צריך לבצע ניתוח בלפרוסקופיה כדי להגיע לאבחנה סופית".
ד"ר דיאור מצביע על קשר נפוץ בין אנדומטריוזיס לבעיות אי פוריות ומדגיש: "כל מי שנמצאת בבירור פוריות, חייבת לעבור איבחון והערכה אם מדובר באנדומטריוזיס, ולקחת בחשבון שיתכן וזו הסיבה לאי הפוריות".
עם זאת אחד הדברים המטרידים ביותר הוא, שהזמן הממוצע לאבחון המחלה הזו הוא כשבע שנים.
3 צפייה בגלריה
אישה בהריון
אישה בהריון
ככל שתקדימי להיבדק כך יעלה הסיכוי שתיכנסי להריון
(צילום המחשה: shutterstock)
למה זה קורה?
"בעיקר בגלל מודעות לא מספקת. יש סיבות רבות שגורמות לכך שהמודעות למחלה הזו נמוכה. גם כיום, למרות העלייה במודעות בעקבות פעילות של נשים שחולות באנדומטריוזיס יחד עם גורמים מטפלים רבים, עדיין האבחנה מתפספסת ומתעכבת".
מה הנזק שנגרם בדחייה הממושכת?
"דחייה ממושכת משמעה קודם כל המשך סבל ופגיעה קשה באיכות החיים. מעבר לכך, במקרים מסוימים עלולה להיגרם פגיעה בפוריות וברזרבה השחלתית שמשקפת את הכמות והאיכות של הביציות. ככל שמאבחנים מוקדם יותר כך האישה נכנסת למעקב וטיפול.
קראו עוד בערוץ הפוריות >>
עם זאת ד"ר דיאור מבהיר שיש שיטות לטפל במחלה הזו. "יש כמה וכמה סוגים של מענה טיפולי, והוא מורכב משילוב של טיפול תרופתי, טיפול ניתוחי בחלק מהמקרים, טיפול משלים וטיפול פוריותי. לכל אישה תופרים את החליפה המתאימה לה".
מה קורה אם האבחון מגיע מאוחר? זו מחלה מסכנת חיים?
הרוב המוחלט של המקרים לא מסכן חיים, אבל היא בהחלט עלולה לגרום לנזק משמעותי לשחלות, לביציות ולאברים אחרים. גם כאשר האבחון מאוחר יש מענה ויש טיפול, אבל צריך לזכור שזו מחלה כרונית – אין פה זבנג וגמרנו".
מניסיונך, עד כמה נפוץ הקשר בין אנדומטריוזיס למצב בו אישה לא מצליחה להיכנס להיריון?
"כ-15 אחוז ממקרי האי פוריות נגרמים כתוצאה מאנדומטריוזיס. נתח נכבד מאוד. יותר מזה, אם אישה אובחנה עם אי פוריות, לפני שקובעים שסיבת אי הפוריות היא על "רקע בלתי מוסבר", כדאי מאוד לבדוק אם זו לא סיבת אי הפוריות. לפעמים, ההסבר ל"בלתי מוסבר" הוא פשוט מאוד ומוסבר מאוד: אנדומטריוזיס".
שירות לציבור. בחסות חברת מרק (Merck).
פורסם לראשונה: 10:44, 10.06.21