השאלה האם לחץ וסטרס מקשים על טיפולי פוריות עולה לא אחת בקרב מטופלות שתוהות כיצד ואם בכלל ניתן לווסת את הלחץ בו הן נמצאות לפני ובמהלך טיפולי הפוריות.
"אנחנו יודעים שבעיות פריון משפיעות באופן כללי על נשים שנמצאות בטיפולים וכמובן גם על בני הזוג שלהן", מסבירה ד"ר ענבל ראובני, מנהלת מרפאת הילה לבריאות הנפש של האישה במרכז הרפואי הדסה. "ואנחנו יודעים שיש לטיפולים השפעה על הבריאות הנפשית שלהן, החל מהרגע שהן מגיעות לטיפולים ועד שהן מסיימות אותם.
3 צפייה בגלריה
אישה לחץ מתח
אישה לחץ מתח
טיפולי הפוריות יוצרים לחץ ומתח
(צילום המחשה: shutterstock)
לדברי ד"ר ראובני אין מחקרים שמראים האם לחץ וסטרס נגרמים ישירות מהטיפולים או בעקבותיהם ("הביצה והתרנגולת"), אך בהחלט רואים נשים שסבלו מחרדה ודיכאון שהחמירו במהלך טיפולי הפוריות, וישנן נשים שחוות לראשונה בחייהן בתקופת הטיפולים התקף חרדה, תסמינים של דיכאון או קושי בזוגיות.
"ככל הנראה מדובר על שילוב של סטרס מההטיפולים עצמם, של הקשיים הטכניים שקשורים לטיפולים, כמו התארגנות סביב ההגעה לטיפולים, ההתמודדות עם העול הכלכלי, ההשפעה של התרופות וכמובן ההתמודדות עם אכזבות ואובדנים", מסבירה ד"ר ראובני.
"לפעמים אנחנו רואים קשיי הסתגלות, גם חברתיים וגם זוגיים, הדבר יהיה תלוי גם במאפיינים האישיותיים של האישה והזוג, עד כמה האישה רגישה להורמונים שהיא מקבלת וגם מאפיינים של מהלך הטיפול עצמו – כמה סבבים היא עשתה, האם היו לה הריונות בעבר, אובדנים שהיא חוותה וגם כמה תמיכה יש לה מסביב, כל אלו רלוונטיים מאוד למצב הנפשי".
3 צפייה בגלריה
ד"ר ענבל ראובני
ד"ר ענבל ראובני
ד"ר ענבל ראובני
(צילום: המרכז הרפואי הדסה)
יש נשים שממש מוותרות כי הלחץ והסטרס כבד עליהן?
"אני מניחה שיש נשים שמוותרות, אנחנו בעיקר רואים נשים שעושות הפסקה אחרי אובדן הריון או סבב טיפולים קשה, הן לוקחות הפסקה כדי להתאושש ולאגור כוחות. אני פחות רואה את אלה שהפסיקו ויכול להיות גם כשמגיעים לטיפול נפשי ומקבלים תמיכה הדבר עוזר להישאר במסגרת של הטיפולים".
יש קשר בין המצב הנפשי ותוצאות הטיפולים?
"המחקר אינו מראה הקשר חד משמעי, יש מחקרים לכאן ולכאן בנוגע לקשר בין מצב נפשי, תסמינים של חרדה ודיכאון ובין תוצאות הטיפול, אז קשה לי להגיד. חשוב להגיד שבשביל איכות החיים של האישה עצמה אנחנו רוצים להפחית תסמינים של חרדה ודיכאון, לשפר את הקשר עם בן הזוג ולהגביר את התמיכה החברתית".
קראו עוד בערוץ הפוריות:
יש איזה שהם סימנים שניתן לפיהם לדעת מתי הזמן לדבר עם איש מקצוע?
"אני חושבת שצריך לדעת שזה תהליך שיש לו השפעה על המצב הנפשי והקשר הזוגי ואיכות החיים, שיש הרבה תחושות של בדידות וניכור, ושאם האישה מרגישה שהיא במצוקה – אז לבקש עזרה, לא להגיד זה יעבור או זה יסתדר, אלא לפנות לעזרה. קשה לי לומר איזה נורות אדומות ישנן, אבל חשוב לשים לב כמה היא סובלת, האם יש תסמיני חרדה, האם יש קושי לתפקד ביום יום שלה, מה מצב הרוח, והאם בני הזוג חווים קשיים בזוגיות. כל הדברים הדברים האלו מצדיקים לפנות לטיפול ולקבל עזרה.
"חשוב לציין שמחקרים מראים שהטיפולים הפסיכולוגיים עוזרים ונותנים כלים להתמודדות, אז תמיד שווה לנסות לפני שמגיעים לקצה".
3 צפייה בגלריה
אישה לחץ מתח
אישה לחץ מתח
מנסים להפחית את הלחץ
(צילום המחשה: shutterstock)
התנהלות מול הסביבה מעלה את הסטרס?
"הקושי מול הסביבה יכול להיות מאוד משמעותי, בטח אם זו סביבה עם הרבה ילדים, הריונות ולידות. לפעמים יכולה להיות תחושות כישלון, אכזבה או השוואה למה היה יכול להיות. יש גם תחושה של בדידות, שלא מבינים אותי, אני לבד בתוך החוויה הזו, שהקשיים שאני עוברת הם רק שלי ולאחרות הכול הולך נורא בקלות, וזה יוצר ריחוק מהסביבה שלה ומהאפשרות להיעזר בה ולהיתמך על ידה".
טיפול במצב כזה עוזר?
"טיפול כן עוזר והייעוץ יכול להתקבל מעובדת סוציאלית מתוך המרפאה של טיפולי הפוריות או ממרפאה לבריאות הנפש שמטפלת בנשים סביב טיפולי פוריות. גם גורמי מקצוע אחרים שהאישה נעזרה בהם בעבר יכולים לעזור. הטיפול מתמקד במתן כלים להתמודדות עם הסטרס שמלווה את הטיפולים, לנסות לנתק את הקשר בין המצב הנפשי של האישה ובין ההצלחה של הטיפולים, שלא ימדדו אחד מול השני כל הזמן, לשפר את התקשורת בין בני הזוג ולהפחית את המתחים, ולתת להם כלים לשפר את התקשורת שלהם מול הצוות במרפאת הפוריות כדי להסביר מה הן רוצות ומה הצרכים שלהן".
שירות לציבור. בחסות חברת מרק (Merck).
פורסם לראשונה: 11:20, 15.06.21