לא מעט מטופלות חשות את נטל המחירים הגבוהים של טיפולי שימור הפוריות ואכן מדובר על סכומים לא מבוטלים. שימור הפוריות מתחלק לשני מצבים – כאשר ישנה בעיה רפואית שעלולה לגרום לפגיעה בפוריות, לעומת שימור פוריות סוציאלי – כאשר האישה בוחרת לשמר את פוטנציאל הפריון העתידי ללא רקע רפואי.
2 צפייה בגלריה
בני זוג טיפולי פוריות - תמונת פייסבוק
בני זוג טיפולי פוריות - תמונת פייסבוק
שימור פוריות מסובסד על ידי משרד הבריאות
(צילום המחשה: shutterstock)
"יש מצבים רפואיים בהם אנחנו ממליצים על שימור פריון: נשים שחולות במחלה מסויימת שפוגעת בפוריות או טיפולים בעלי פוטנציאל לפגיעה בפוריות או ניתוח שכתוצאה ממנו הפוריות עשויה להיפגע, לדוגמה ציסטה שחלתית מורכבת שמצריכה ניתוח", מסבירה ד"ר אילנה ויזל מהיחידה החוץ גופית בהדסה הר הצופים על האפשרות הראשונה, הרפואית.
"השימור הסוציאלי הוא מעין עצירה של פוטנציאל הפריון של האישה באותו רגע נתון, וכך בעצם למנוע מהזמן לפגוע בפוטנציאל העתידי להביא ילדים. התהליך מתאפשר בזכות שיטת הקפאה שמשתמשים בה בעשור האחרון ובישראל. נשים רבות עושות שימוש בהליך הסוציאלי, אך עד לאחרונה כלל הנשים בישראל היו צריכות לשלם על ההליך מכיסן וכעת התרחש שינוי".
החידוש המשמעותי בסל הבריאות החדש נובע מכך שלראשונה, נשים שמתגלות עם רזרבה שחלתית נמוכה יוכלו ליהנות מסבסוד הליך השימור ע"י סל הבריאות (עד גיל 39). "בתחילת כל טיפול האישה עוברת הערכה של הרזרבה השחלתית שלה", מסבירה ד"ר ויזל.
"אנחנו בודקים מספר מדדים שמעריכים את סיכויי הגירוי השחלתי של אותו טיפול ספציפי ונותנים אומדן של הרזרבה השחלתית, את הצפי שנקבל על פי הנתונים וגם מינוני הורמונים שיתאימו לאותה מטופלת. המטרה היא להגיע למספר ביציות אופטימלי, בטווח הבטוח, מבלי להגיע למצבים של גירוי יתר שחלתי שעלול לסכן אותה".
2 צפייה בגלריה
ד"ר אילנה ויזל
ד"ר אילנה ויזל
ד"ר אילנה ויזל
(צילום: באדיבות המרכז הרפואי הדסה)
לדברי ד"ר ויזל, לצורך כך נערכות לאישה שלוש בדיקות – הראשונה היא בדיקת דם ל-AMH, המופרש מתאי גרנולוזה, תאי המעטפת של הביצית בזקיקים המתפתחים בשחלה: "AMH הוא מדד רגיש מאד למספר הזקיקים שנותרו בשחלה, ונמצא בקורלציה גם לתגובה של אותה אישה לגירוי השחלתי שניתן לה בטיפול", מסבירה ד"ר ויזל ומדגישה שמ-AMH נמוך לא נגזר כי לא ניתן להיכנס להריון ולהביא ילדים באופן טבעי: "זהו מדד כמותי, שכאשר הוא נמוך יותר, כמות ביציות שתישאב תהיה נמוכה יחסית".
"בנוסף אנחנו מבצעים גם שתי בדיקות נוספות: AFC, זוהי ספירת הזקיקים האנטראליים באולטרסאונד בתחילת הווסת, ובדיקה של הורמון שנקרא FSH, גם הוא בתחילת מחזור הווסת , שניהם משלימים את המדדים לרזרבה השחלתית".
לפני תחילת טיפול ולפני גירוי שחלתי, מבצעים את הבדיקות הנ"ל, לא רק לנשים שעוברות שימור פוריות, אלא גם לנשים שעוברות הליך של שאיבת ביציות והפרייתן. "לפעמים כאשר מתחילים לבדוק גם מגלים דברים, כך שלדוגמא אישה בת 35 שרוצה לשמר את הפריון העתידי שלה מגיעה ליחידה ועורכת את הבירור, מגלה שהנתונים לא לטובתה, ושהרזרבה השחלתית נמוכה יותר ממה שחשבה".
לדברי ד"ר ויזל המידע קשה לעיכול עבור המטופלות ובוודאי עבור נשים שהחליטו להגיע ליחידה כדי לבצע הליך רפואי אלקטיבי להבטחת הורות עתידית. "עבור נשים כאלה סל הבריאות בשנת 2022 מרחיב את הזכאות ומאפשר להן לקבל את הטיפול ללא תשלום", מסבירה ד"ר ויזל.
ד"ר ויזל מסבירה שנשים ללא בעיית רזרבה שחלתית עוברות את ההליך פעם או פעמיים ומצליחות לשמר כמות ביציות גדולה, אך אותה אישה עם רזרבה שחלתית נמוכה ככל הנראה תזדקק למספר סבבי טיפול, ובשל הנתונים שלה כמות הביציות אותה תצליח לשאוב עשויה להיות נמוכה משמעותית בהשוואה למי שהרזרבה השחלתית שלה תקינה.
ד"ר ויזל מציינת ששימור הפוריות לא בהכרח מבטיח ילד או לידה, "הטיפול משמר את הביציות שלה בגיל הנוכחי מבלי לתת לזמן לפגוע בהן, אך אין לנו מידע על יכולת ההפריה העתידית". היא מספרת שלאחרונה, לא מעט נשים שהתחתנו לקראת גיל 40 גם הן מבצעות את השימור, מתוך מחשבה עתידית על יותר מילד אחד, כך שלקראת הגיל המבוגר יאפשר שימוש בביציות עצמיות.
בדיקת דם תעזור להתאים ולתאם ציפיות עבור כל סבב טיפולי לכשעצמו לצורך הגעה למקסימום ביציות בשאיבה.
ד"ר ויזל מובילה מחקר שהחל בחודש האחרון שמתמקד באותן נשים שמגיעות לשימור הפוריות ביחידה החוץ גופית בהדסה הר הצופים ונמצאו בבדיקות השגרתיות כבעלות רזרבה שחלתית נמוכה. לדבריה מטרת המחקר לבחון האם קיימות תנודות באותה האישה ועד כמה איתור השינוי יכול לסייע לנבא את הצלחת הסבב ולמעשה את הצלחת הטיפול.
"חשוב מאוד לשקף למטופלות גם את הצפי, לחלוק המידע, לומר מה פרוטוקול הטיפול שאנחנו רוצים להתאים להן, לכמה ביציות אנחנו רוצים להגיע, והאם אנו צופים שיהיה עוד סבב טיפולים".
קראו עוד בערוץ הפוריות >>
לדברי ד"ר ויזל הזמן והגיל הם פקטור משמעותי בפריון האישה ולכן חשוב להעלות את המודעות בנושא שימור פוריות בקהילה: "אני כרופאה שעובדת גם במרפאת נשים של כללית בפסגת זאב, מעלה את הנושא בשיחה עם מטופלות שהנושא רלוונטי עבורן.
"חשוב שגם רופאי נשים וגם רופאי משפחה יכירו את נושא השימור הסוציאלי ואת עניין השימור בסל הבריאות ויעלו אותו בשיחה מול מטופלות. את הזמן לא ניתן לעצור, אבל אם יש טכנולוגיה שיכולה לסייע וסל בריאות שתומך לאלו שיש להן ירידה ברזרבה, אנו בהחלט יכולים לשנות הרבה מאוד".
שירות לציבור. בחסות חברת מרק (Merck).
פורסם לראשונה: 11:22, 14.08.22