לא מעט זוגות מסורתיים, דתיים וחרדיים מתמודדים עם בעיות פוריות ועושים כל שביכולתם על מנת לקיים את מצוות פרו ורבו, תוך קיום המצווה כהלכתה. זוגות אלה מחוייבים לעבור את ההליך על פי פסיקות ההלכה היהודית בנושא, כאשר גדולי פוסקי הדור עסקו בסוגיות הלכתיות אלה ופסקו על כללי השגחה לפיקוח על התהליך הנלווה, ממש משלב שאיבת הביצית ועד השבת העובר לרחם.
המטרה היא אחת - להעניק לזוגות פיקוח הלכתי צמוד. מי שמבצעות את ההשגחה הן משגיחות פריון הפועלות מתוך עמותות שונות למתן שירותי דת, וההשגחה עצמה מבוצעת בתוך בתי החולים ובהסכמתם. השירות הנו בתשלום, בכל עמותה מחיר אחר ולכל קופה הסדר אחר מול העמותות השונות ומול המבוטחים, והדבר גם תלוי בסוג הביטוח בקופה.
2 צפייה בגלריה
מעבדה לבורנטית
מעבדה לבורנטית
מעבדה לבורנטית
(צילום המחשה: shutterstock)
"יש אנשים שחרדים לדבר השם ולכן הם דורשים שתהליך שהם עוברים ילווה במשגיחה", מסביר הרב משה קליין, הרב של המרכזים הרפואיים הדסה, ומוסיף כי ההשגחה הצמודה הנה בכל שלבי ההליך. "בוודאי שהרופאים והאמבריולוגיות במעבדה עושים עבודה מצוינת, אלא שהזוגות רוצים עוד זוג עיניים בתהליך שהוא מאוד אישי ואנושי. בכל בית חולים שרוצה שציבור דתי וחרדי יבצע בו טיפולים מקובל שתהיה הסכמה להשגחה זו ולשבחם של בתי החולים אני אומר שהדבר נעשה כדבר של קבע ושגרה".
לדברי הרב קליין, המשגיחות מוכשרות לתהליך באופן מעמיק. "הן יודעות בדיוק מה הן בודקות, הן מודרכות לנושא וחתומות על מסמכים רלוונטיים", מסביר הרב קליין. "יש ניואנסים שונים בין העמותות, יש למשל עמותות שפועלות על פי פסוקיו של מר"ן הרב עובדיה יוסף שהיה מקל, ואילו יש עמותות אחרות שדבקות בעקרונות אחרים, ואנחנו? אנחנו פלורליסטיים אל מול כל העמותות, הדרישות שלנו שוות לכולן והתנהלותנו שווה לכולן".
2 צפייה בגלריה
הרב משה קליין
הרב משה קליין
הרב משה קליין
(צילום: המרכז הרפואי הדסה)
קראו עוד בערוץ הפוריות >>
הרב קליין מספר שמאז שהוא זוכר את עצמו השירות היה מקובל ואין זוג דתי או חרדי שייכנס להליך ללא השגחה זו. "עוד זוג עיניים נותנות לזוג רוגע נפשי, ומי כמונו יודעים שרוגע נפשי של האישה ושל הגבר הם דבר אלמנטרי להצלחת טיפולי הפוריות. אין הדבר נובע חס ושלום מתוך זלזול בעיניים הקיימות, יש פה תוספת של עיניים הא ותו לא. יש גם הרבה נשים שאני קורא להן נשים מסורתיות, והן בוחרות מיוזמתן ומרצונן לעבור את הראייה הנוספת הזו וכבודן במקומן מונח".
שירות לציבור. בחסות חברת מרק (Merck).