הספרות מראה כי 20% מהנשים מתמודדות עם קושי בכניסה לנרתיק.
בחלק מהמקרים מדובר בהופעת כאבים, בחלק כיווץ לא רצוני של שרירי רצפת האגן שמונעת את הכניסה, בחלק מהמקרים בחסימה מכנית (כגון קרום בתולין עבה או לא גמיש) ובחלק מהמקרים, פחד עז.
2 צפייה בגלריה
כואב כאב כאבים אישה צעירה כאבי בטן
כואב כאב כאבים אישה צעירה כאבי בטן
20% מהנשים מתמודדות עם קושי בכניסה לנרתיק
(צילום המחשה: shutterstock)
יש מספר אבחנות שיכולות להתאים למצבים אלו וזה תלוי בגורמים מהם התמונה מורכבת. חלק מהנשים מתמודדות עם כמה דברים בו זמנית. היום נדבר על בעיה בשם וגיניסמוס.
"ההגדרה הקלאסית של וגיניסמוס היא קושי או אי יכולת להיכנס לנרתיק על ידי אצבע או איבר מין, למרות שהאישה מעוניינת שייכנס", מסבירה ד"ר מיכל לוריא, יו"ר האגודה לטיפול מיני (איט"ם), מומחית במיילדות וגניקולוגיה ומטפלת מינית בהדסה הר הצופים.
ד"ר לוריא מרצה על הנושא כבר קרוב ל-20 שנה, ולדבריה בהמשך ההגדרה מתואר "כיווץ משתנה של שרירי רצפת האגן שאינם מאפשרים כניסה וגם פוביה, פחד עז והימנעות מחדירה, כך שהאישה תעשה כל שביכולתה כדי להימנע מכך (בגלל החשש)", מסבירה ד"ר לוריא.
2 צפייה בגלריה
אישה צעירה בדיקה גניקולוגית רופא נשים גניקולוגיה
אישה צעירה בדיקה גניקולוגית רופא נשים גניקולוגיה
במרפאה לתפקוד מיני בהדסה מסייעים למטופלות במגוון דרכים
(צילום המחשה: shutterstock)
"אנחנו מכירים את תופעת הפוביה במצבים שונים, למשל מאנשים שחשים פחד ממקומות סגורים. בווגיניסמוס הדבר מתבטא בכך שכאשר זוג מנסה לקיים יחסי מין קיימת תחושה של חסימה, לפעמים היא מלווה בכאב ולפעמים לא".
"כאשר בנוסף קיים פחד, לאישה קשה מאוד להגיע לרופאים/ות. היא חוששת מהבדיקה. כל המפגש עם רופא/ת הנשים מאתגר".
"אני פוגשת לא מעט נשים שחושבות שהן 'לחוצות', אבל בבדיקה מתגלה שיש להן קרום בתולין עבה או לא גמיש", מסבירה ד"ר לוריא. "לעיתים אירועים מוקדמים יכולים לסייע לתחושת הפחד, כמו למשל ניסיון להכניס טמפון כנערה, או ניסיון לבדוק טהרה עם האצבע ככלה, התחושה היא של חסימה ומשם מתפתח פחד. בדיקה גינקולוגית הינה חיונית לצורך אבחנה והתאמת הטיפול בצורה מדויקת, ואת הבדיקה צריך לעשות ברגישות גדולה - תמיד - במיוחד כאשר אישה מפחדת.

לפנות לרופאים המומחים בתחום

ד"ר לוריא אומרת שהעצה הטובה ביותר שיש לה עבור נשים היא קודם כל לפנות לרופאות ורופאים מומחים, "ולא ללכת ליועצים ולהניח הנחות".
אם האישה מתקשה להגיע לבדיקה כי היא חוששת מפניה, ניתן לפנות לטיפול שיסייע בהכנה לקראת הבדיקה.
"במרפאה לתפקוד מיני בהדסה הר הצופים אנחנו פוגשים את הנשים שמתמודדות עם וגיניסמוס ומלווים אותן סביב האבחנה והטיפול", מסבירה ד"ר לוריא ומסבירה שעל הקושי הפיזי מתלבשים קשיים רגשיים, אישיים וזוגיים ופעמים רבות תחושות אכזבה וייאוש.
קראו עוד בערוץ הפוריות >>
קורה שזוגות מגיעים לראשונה אחרי שנים רבות של קושי, רק כאשר הם מעוניינים להיכנס להריון?
"יש נשים שיסגלו לעצמן הרגלים מיניים מהנים ללא כניסה לנרתיק והן יבואו אלינו רק כאשר הם רוצות הריון, ואם לא הרצון להיכנס להריון הן היו ממשיכות את חייהן בכיף ללא כל אבחון או טיפול", מסבירה ד"ר לוריא ומציינת שלעיתים אף מגיעים זוגות שלא קיימו יחסי מין במשך שנים רבות".
לדבריה, במרפאה עושים את ההפרדה בין טיפול מיני שיאפשר כניסה לנרתיק לבין כניסה להריון.
"לעיתים מדובר על לחץ גדול, גם לקיים יחסי מין אחרי שנים רבות שהדבר לא קרה וגם להיכנס להריון. לפעמים קודם כל נלווה את האישה או את הזוג לנקודה שתאפשר טיפול פוריות, וברגע שיש הריון או תינוק ניתן להתחיל לטפל בעניין המיני. כל אחד ואחת על פי בקשתו. אנחנו תופרים חליפה מדוייקת לכל איש, אישה וזוג".
לשאלה האם נשים עם קושי בכניסה לנרתיק חוששות גם מהלידה עונה ד"ר לוריא כי יש נשים שחוששות מהבדיקות וגם לפעמים מהלידה. "חלקן ילדו לידה רגילה וזה בסדר, חלקן ירצו לבחור בניתוח קיסרי".
יש גם זוגות שמגיעים מוקדם יחסית לטיפול?
"יש הכל, אנשים שפונים אחרי שנים של קושי וכאלה שפונים אלינו בשלב מוקדם מאוד. לרוב זוגות שומרי מצוות, פונים לטיפול בסמוך לחתונה", מסבירה ד"ר לוריא. "כאשר זוג ששומר נגיעה לא מודע לקושי ופוגש אותו במפתיע מייד עם החתונה, לרוב פונים לבדיקה בשלב מוקדם. ככל שהפניה יותר מוקדמת, יותק קל לנו לעזור".
ואילו טיפולים אפשר להציע לאותם הזוגות?
"במרפאה לתפקוד מיני הטיפול לרוב משלב התייחסות להיבטים הגופניים והרגשיים כאחד. אנו מאבחנים, מפנים לפיזיותרפיה לפי הצורך, לפעמים מטפלים בתרופות נוגדות כאב, או באופן מקומי או דרך הפה.
"אם אנחנו מאבחנים מחיצה או קרום נוקשה ו/או עבה, לעיתים יש צורך התערבות ניתוחית. אם יש מרכיב של פחד או הימנעות או קושי רגשי (אישי או זוגי), אנחנו מלווים בהתמודדות הנפשית. בעצם מדובר בטיפול על ידי צוות רב תחומי, שמתייחס לאישה ולזוג בשלמותם. אנחנו מסתכלים על התמונה השלמה, לא על איבר כזה או אחר".
שירות לציבור. בחסות חברת מרק (Merck).
פורסם לראשונה: 12:41, 13.06.22