ישנם גורמים רבים שיכולים להשפיע על הפוריות והנפוץ והידוע מכולם הוא הגיל. נשים בשנות העשרים שלהן פוריות יותר מנשים בשנות השלושים שלהן שמפתחות אט אט ירידה בפוריות. נשים מעל גיל 40 נוטות לסבול יותר מבעיות פוריות ולכן גם טיפולי הפוריות מוגבלים בזמן ומתאפשרים עד גיל 45.
2 צפייה בגלריה
בני זוג
בני זוג
הפוריות יורדת ככל שהגיל עולה
(צילום המחשה: shutterstock)
טיפולי פוריות עם תרומת ביצית מתאפשרים עד לגיל 54 ולנשים שמלאו 39 שנים לעיתים ניתן לבצע טיפולי IVF כאפשרות ראשונה לטיפול בשל הזמן הדוחק.

שיבושים בביוץ

תופעה נפוצה שגורמת לבעיות פוריות הינה שיבושים בהליך הביוץ. הביוץ עצמו הוא ההליך בו הביצית מבשילה בזקיקי השחלה, ביום הביוץ היא משתחררת מהזקיק אל השחלה ומשם היא עושה את דרכה אל הרחם וברחם הביצית תמתין לזרע הגברי. נשים ללא הפרעות בביוץ יכולות לחשב את זמן הביוץ באמצעות מחשבון, מדידת חום הגוף, מדידה של הורמונים בדם ואף באמצעות אולטרסאונד.
ליקויים הורמונליים שונים יכולים לגרום להפרעות בביוץ, לדוגמה כמויות חריגות של הורמוני בלוטת יותרת המוח או הפרשות יתר של פרולקטין. לעיתים הביצית משתחררת בשל הפרשות הורמונים אלה רק בחלק מהמחזורים ולעיתים לא מתקיים ביוץ כלל. גורמים נוספים שעלולים לגרום לשיבושים בביוץ הם ירידה בתפקוד השחלות, תסמונת השחלות הפוליציסטיות, מחלות כרוניות שונות או בעיה בתפקוד בלוטת התריס.

עקרות חסימתית על רקע מחסור בביציות ועקרות שאינה מוסברת

ישנם סוגים שונים של עקרות שבגינן יהיה קושי משמעותי להיכנס להריון. עקרות אחת נקראת עקרות חסימתית או עקרות מבנית, שנגרמת בשל דלקות חוזרות בחצוצרות. דלקות אלו יכולות במקרים קיצוניים לגרום להידבקויות או לחסימה של החצוצרות, ולעיתים להידבקויות של החצוצרות לאיברים אחרים סמוכים.
קראו עוד בערוץ הפוריות >>
עקרות על רקע מחסור בביציות מתרחשת כאשר אישה לא מייצרת ביציות להבשלה והפריה, ובמקרים כאלו יהיה צורך בתרומת ביצית כדי להרות. עוד סיבה לעקרות יכולה להיות בשל אי ספיקה שחלתית שנובעת ממצב גנטי, מטיפול כימותרפי, מניתוח או מטיפולי הקרנות.
2 צפייה בגלריה
הריון
הריון
בחלק מהמקרים יומלץ לזוג להתחיל בטיפולי הפריה חוץ גופית
(צילום המחשה: shutterstock)
ישנם גם מקרים בהם העקרות אינה מוסברת, ולמרות בדיקות מקיפות לא נמצאת הסיבה לאי הפוריות. ברוב המקרים הללו מומלץ לזוג להתחיל בטיפולי הפריה חוץ גופית, ולעיתים במהלך הטיפולים הסיבה לאי הפריון מתבררת.

נזק לרחם ולחצוצרות

אצל חלק מהנשים הסיבה לאי הפריון היא נזק לרחם או לחצוצרות. הגורמים לנזק יכולים להיות ניתוחים שונים באזור הירכיים שגרמו להצטלקויות, ניתוחים בצוואר הרחם, שרירנים ברחם, אנדומטריוזיס, שימוש בתרופות שמקשות על הכניסה להריון, שימוש בסמים, בעיות משקל גבוה או נמוך מידי וטיפולים כימותרפיים.
שירות לציבור. בחסות חברת מרק (Merck).
פורסם לראשונה: 17:52, 27.10.21