רבות נכתב ונאמר על הקשר שבין השמנת יתר ובין פוריות האישה ובריאות האישה ככלל, ובבית החולים הדסה לקחו את הנושא צעד אחד קדימה ובימים אלו מוקמת מרפאת 'בריאטריה ובריאות האישה'.
3 צפייה בגלריה
נשים רבות שואלות: כמה זמן אחרי ניתוח בריאטרי ניתן להיכנס להריון?
נשים רבות שואלות: כמה זמן אחרי ניתוח בריאטרי ניתן להיכנס להריון?
נשים רבות שואלות: כמה זמן אחרי ניתוח בריאטרי ניתן להיכנס להריון?
(צילום: shutterstock)
לדברי ד"ר עמיחי רוטנשטרייך, רופא במחלקת נשים ויולדות בבית החולים הדסה עין כרם, הניתוחים הבריאטריים הנעשים כיום בגישה לפרוסקופית הפכו להיות הטיפול המוכח להשמנה מורבידית בקרב מטופלים עם BMI (מדד מסת הגוף) מעל 40 או אלו עם BMI מעל 35 בעלי תחלואה נוספת כגון סוכרת, יתר לחץ דם, דום נשימה בשינה וכו'.
המרפאה הייחודית, הראשונה בישראל, תיתן מענה לנשים בגיל הפוריות העוברות ניתוחים בריאטריים ומהוות כמחצית מכלל אוכלוסיית המטופלים הבריאטריים. המרפאה תעסוק בשאלות רבות הקשורות להריון, לידה ושימוש באמצעי מניעה אחרי ניתוח בריאטרי.
"בסקר שנערך לאחרונה בקרב יותר מ900 נשים והוצג בכנס IFSO הבינלאומי, התברר נתון דרמטי ש20% מהנשים שעברו ניתוח בריאטרי ביצעו זאת בשל אי פוריות, וכן ישנו אחוז לא מבוטל של נשים שאי פוריות היוותה אצלן גורם משני לביצוע הניתוח", אומר ד"ר רוטנשטרייך.
3 צפייה בגלריה
ד"ר עמיחי רוטנשטרייך
ד"ר עמיחי רוטנשטרייך
ד"ר עמיחי רוטנשטרייך
(צילום: המרכז הרפואי הדסה)
המרפאה הרב צוותית שתיפתח בחודש דצמבר הקרוב תכלול את ד"ר רוטנשטרייך כרופא הנשים, דיאטנית בריאטרית וכירורג בריאטרי, במטרה לתת מענה לכל אותן נשים המתכננות ניתוח ומתלבטות האם הניתוח מתאים להן? מתי כדאי לעשותו? איזה סוג ניתוח לבחור? איזה אמצעי מניעה יעיל לאחר הניתוח? מהו הזמן המתאים להרות לאחר הניתוח? וכן מה אופי המעקב המתאים במהלך היריון זה.
''התקופה שלאחר הניתוח מתאפיינת בירידה דרמטית במשקל. בתקופה זו הגוף נמצא במצב של קטבוליזם, ומפרק את עצמו", מסביר ד"ר רוטנשטרייך.
'משך הזמן המומלץ להימנע מכניסה להיריון משתנה מאישה לאישה ותלוי בסוג הניתוח. ההמלצה המקובלת הינה להימנע מכניסה להריון לאחר ניתוח בריאטרי למשך כשנה. ואולם ישנן נשים שמשקלן מתייצב כבר חצי שנה לאחר הניתוח. כמו כן לאישה הנמצאת בתקופה שלקראת סיום גיל הפריון, שבה עיכוב של מספר חודשים יכול להיות קריטי, ניתן על בסיס שיקול פרטני לקצר את התקופה בה מומלץ להימנע מהיריון".
מהם הסיכונים הקיימים במהלך היריון לאחר ניתוח בריאטרי?
"מהנתונים שיש לנו מניתוחי שרוול קיבה, בדומה לניתוח מעקף קיבה, נצפה שיש סיכון גבוה יותר להפרעה בגדילת העובר. בחלק ממקרים אלו הדבר קשור לכניסה להיריון סמוך לזמן הניתוח", מפרט ד"ר רוטנשטרייך ''הטיפול בנשים אלו חייב להיות צמוד מאד תוך מעקב תזונתי הדוק במהלך היריון. כמו כן, לאור החשש הקיים מהשמנה חוזרת לאחר ההיריון רצוי שהנשים יקבלו מידע מהימן ותמיכה הולמת על מנת לשמר היריון תקין בצד שמירה על משקלן. מעקב רפואי מותאם אישית יועיל מאד''.
קראו עוד בערוץ הפוריות >>
ומה בנוגע לאמצעי מניעה שלאחר הניתוח?
"כתוצאה מהשינויים האנטומים במערכת העיכול יש חשש מתת ספיגה של טיפול בגלולות הניתנות דרך הפה, ולכן על נשים שעברו ניתוח מעקף קיבה או שרוול קיבה, להימנע מנטילת גלולות. האפשרויות העומדות בפני נשים אלו הן התקן תוך רחמי הורמונלי או לא הורמונלי. כמו כן, בחלוף זמן מספק מהניתוח ומהסיכון לקרישיות היתר סביב תקופה זו, קיימת האפשרות להשתמש בטבעת נרתיקית או מדבקות עוריות''.
כיצד נעשה מעקב הריון בקרב נשים לאחר ניתוח הבריאטרי?
''נשים לאחר ניתוח בריאטרי צריכות להיות במעקב היריון בסיכון הכולל מעקב גדילת העובר. כמו כן, בשל החוסרים התזונתיים השכיחים לאחר הניתוח מומלץ על מעקב של דיאטנית בריאטרית. אחת הדוגמאות לשינוי באופי מעקב ההיריון לעומת מעקב ההיריון השגרתי - הוא אופן ביצוע סקר לסכרת הריונית, כאשר העמסת סוכר בקרב נשים שעברו ניתוח בריאטרי עלולה לסכן אותן בהיפוגליקמיה (ירידה חדה בערכי הסוכר). לכן נושאים כדוגמת זה ראוי שיתבצעו במרפאה ייעודית בעלת מידע מעמיק וניסיון רחב בנושא''.
3 צפייה בגלריה
אישה השמנת יתר עודף משקל
אישה השמנת יתר עודף משקל
נשים לאחר ניתוח בריאטרי צריכות להיות במעקב היריון בסיכון
(צילום המחשה: shutterstock)
"אלו הם מקצת הנושאים שעולים על הפרק בטיפול בנשים בגיל הפוריות לאחר ניתוח בריאטרי. אנו מאמינים ששיתוף הפעולה הרב צוותי בין הגורמים המטפלים ייטיב את הטיפול וישפר את תוצאותיו בקרב נשים אלו. חיכינו זמן רב לפתיחת המרפאה ואנו שמחים להציע את השירות למטופלות''.
שירות לציבור. בחסות חברת מרק (Merck).