ניסיתם תקופה ארוכה להיכנס להריון אבל הניסיונות פשוט לא צלחו? יכול להיות שטיפול פשוט יחסית יסייע לכניסה המיוחלת להריון.
בשלב ראשון יש לבצע בירור בסיסי לבני הזוג על פי הנחיות רופא פריון ובמידת הצורך משלבים בטיפול הפוריות הליך של הזרעה תוך רחמית.
4 צפייה בגלריה
בני זוג
בני זוג
לאחר בירור הרופא ימליץ לבני הזוג על הטיפול המתאים
(צילום המחשה: shutterstock)
ד"ר גלעד קרואני, רופא ביחידת ההפריה החוץ-גופית במחלקת נשים ומיילדות בהדסה עין כרם, מסביר על ההליך ועונה על שאלות נפוצות.
בהליך ההזרעה מבצעים הזרקה של דגימת הזרע, המכילה את נוזל הזרע ותאי הזרע, ישירות לתוך הרחם סביב מועד הביוץ ובכך מגדילים את הסיכוי לכניסה להריון.
כיצד ההליך מתבצע?
על מנת לבצע הזרעה על הגבר לתת דגימת זרע. הדגימה עוברת הליך מעבדתי שנקרא "השבחה", במהלכו מתומצתת הדגימה לנפח קטן שבו ריכוז גבוה של תאי זרע בתנועה.
בסיום תהליך זה דגימת הזרע מוכנסת למיכל ייעודי, ובאמצעות צינורית פלסטיק דקה המוכנסת לצוואר הרחם הדגימה מוזרקת ישירות לרחם האישה.
4 צפייה בגלריה
קונדום
קונדום
קונדום
(צילום המחשה: shutterstock)
מתי יש לבצע את ההזרעה?
מועד ההזרעה נקבע בסמוך למועד הביוץ המשוער של האישה, המתרחש לרוב 12 עד 15 ימים לאחר תחילת המחזור. במהלך מעקב במרפאת פוריות מתבצע מעקב זקיקים תחת אולטרסאונד או באמצעות בדיקות ביוץ אותן ניתן לרכוש בבית המרקחת. כאשר מזהים שמועד הביוץ עומד להתרחש מבצעים את ההזרעה התוך רחמית, במרפאה או בבית החולים.
ברוב המקרים מבצעים בין שלושה לחמישה מחזורי הזרעה לפני שמתקדמים הלאה לטיפולים מתקדמים יותר של הפריה חוץ גופית.
4 צפייה בגלריה
ד"ר גלעד קראוני
ד"ר גלעד קראוני
ד"ר גלעד קראוני
(צילום: באדיבות המרכז הרפואי הדסה)
האם את הזרע נותנים במשגל נסוג או באוננות?
את דגימת הזרע יש לתת במיכל סטרילי, ולהעבירה למעבדת הזרע בתוך שעה, תוך שמירתה בטמפרטורה הדומה לחום הגוף.
לאור איסור הלכתי בדת היהודית להוציא זרע באוננות, גברים יהודים דתיים משתמשים ב"קונדום הלכתי" לצורך הזרעה. קונדום זה שונה מהקונדום המשמש למניעת הריון, בכך שאינו מכיל קוטלי זרע ויש לו פתח קטן דרכו חלק מנוזל הזרע יכול לצאת. קונדום זה ניתן לרכוש בעיקר באזור בני ברק וירושלים ודרך עמותות של רפואה והלכה.
כאשר משתמשים בקונדום הלכתי אין לבצע משגל נסוג מכיוון שהתמצית המרוכזת ביותר של נוזל הזרע נפלטת דווקא במהלך המשגל, עוד לפני הפליטה האחרונה, ובשימוש בקונדום הלכתי כל נוזל הזרע יישמר בתוכו ללא קוטל זרע. כאמור, יש להעביר את הקונדום עם נוזל הזרע בתוכו למעבדת הזרע בהקדם, ולא להשאירו בחוץ או בטמפרטורות קיצוניות.
בעניין זה מוסיף רב המרכזים הרפואיים הדסה, הרב משה קליין: "פעמים רבות בתהליך כולו נדרשת היוועצות בנוסף לרופאים המומחים, גם עם רבנים ומורי הוראה השמחים לסייע בצוותא לרופאים בתכנון הדבר".
קראו עוד בערוץ הפוריות >>
אילו בעיות יכולות להוביל לשימוש בשיטה זו?
הזרעה תוך רחמית מתבצעת כאשר נתוני הזרע נמוכים מהממוצע באוכלוסיה, אך מנגד אינם במצב חמור מאוד. כמו כן, ההזרעה עוקפת מצבים בהם הריר הצווארי "עוין" את נוזל הזרע ומפריע לזרע להגיע בבטחה אל הביצית הממתינה לו בחצוצרה.
4 צפייה בגלריה
הרב משה קליין
הרב משה קליין
הרב משה קליין
(צילום: המרכז הרפואי הדסה)
האם יש תופעות לוואי?
הליך ההזרעה הינו מהיר, פשוט ואינו כואב. תופעות הלוואי הן נדירות ביותר, והן כוללות כאבים בבטן התחתונה או הפרשה עם מעט דם. במקרים נדירים מאוד יכול להתפתח זיהום ברחם, ועל כן יש חשיבות גבוהה לעריכת הטיפול במקום סטרילי ומיומן.
ומהם שיעורי ההצלחה של הטיפול?
ככלל, בכל מחזור טיפול יש שיעור הצלחה של כ- 15%. כמובן שמשתנים שונים משפיעים על שיעורי ההצלחה כגון גיל המטופלת, הרזרבה השחלתית של האישה ואיכות הזרע.
שירות לציבור. בחסות חברת מרק (Merck).
פורסם לראשונה: 11:34, 21.11.21