כל מי שנכנסת לראשונה לטיפולי פוריות חווה מבול של ערכים ומספרים שמצופה ממנה להבין, אך הדבר אינו פשוט כלל. בפורומים השונים בפייסבוק נשים מדברות בקלילות על ספירת הבטא, אך למי שנכנסת לראשונה לתחום מדובר בלא לפחות מסינית.
3 צפייה בגלריה
הריון צעיר הריון בתחילתו בדיקת הריון
הריון צעיר הריון בתחילתו בדיקת הריון
ניתן לדעת אם את בהריון בתוך ימים
(צילום המחשה: shutterstock)
ראשית, בדיקה שמודדת ערכי בטא היא בדיקת דם שמודדת את רמת ההורמון שנקרא HCG, קיצור של Human chorionic gonadotropin.
"ההורמון מיוצר בהריון על ידי תאי השלייה", מסביר פרופ' פול קליימן. "מי שגילתה את הבדיקה הייתה רוזלין יאלו שעשתה מהפכה בהיסטוריה וגם זכתה בפרס נובל על הגילויים שלה. היא ניהלה מאבק ללמוד פיזיקה עם ראש המחלקה באוניברסיטת קולומביה, שאמר לה שהיא מתאימה ללימודי קצרנות.
"היא הייתה אישה דתייה ששמרה שבת וחיה בברונקס, ובזכות התעקשותה ועבודתה יש לנו אפשרות למדוד אינסולין, בטא וכל מיני חומרים בדם".
עוד הוא מספר שבדיקת ההיריון הומצאה בישראל, על ידי שני פרופסורים שגילו שניתן להזריק שתן של אישה לעכבר או ארנבת ובבדיקת הביציות של אותן חיות ניתן היה לראות שיש להן ביציות רבות בשחלות לאחר ההזרקה, דבר שהיה מעיד על הריון האישה.
3 צפייה בגלריה
פרופ' פול קליימן
פרופ' פול קליימן
פרופ' פול קליימן
(צילום: המרכז הרפואי הדסה)
מתי יודעים שמדובר בהריון?
"הבטא מופיעה מתאי השלייה ולכן אם היא חיובית בדרך כלל הדבר מתרחש כאשר הייתה השתרשות עובר ברירית הרחם", מסביר פרופ' קליימן. ספירת הבטא למעשה מאפשרת לנו לגלות הריון צעיר במיוחד, בימים הראשונים להריון ממש. עם זאת, יש להבין היטב כיצד מבצעים את הספירה כדי להבין האם מדובר בהריון תקין או לא, וגם יש לפרוגסטרון חלק נכבד בנושא זה.
"אם ההיריון בריא בכל שלושה ימים הבטא צריכה לפחות להכפיל את עצמה", מסביר פרופ' קליימן. "בנוסף אפשר לבדוק את הפרוגסטרון. אם בודקים פעם אחת את הפרוגסטרון בתחילת ההיריון והוא מעל nmol\l40, זה סימן טוב שההיריון תקין. אם המספר הוא פחות מ-40, לצערי יש סיכוי של 10% בלבד שמדובר על הריון תקין ולרוב הוא יסתיים בהפלה או בהריון חוץ רחמי".
ואם הבטא לא מכפילה את עצמה?
"אנחנו רוצים לראות אותה מכפילה את עצמה, ואם היא לא - זהו סימן שמשהו לא תקין עם ההיריון, אנחנו יכולים לצפות להפלה או להריון חוץ רחמי".
קראו עוד בערוץ הפוריות >>
ומה לגבי תמיכה? היא יכולה לגרום לתוצאות שווא של הריון?
"במחזור הטבעי של האישה קיים הורמון LH, LH בדם מפעיל הביוץ. בטיפולי פוריות, אנחנו משתמשים ב-HCG (זאת אומרת הורמון הבטא) להפעיל את הביוץ במקום LH. בדיקת הדם לבטא שאנחנו מבצעים לגילוי ההיריון רגישה מאוד והיא עלולה לזהות את התרופה שניתנה בלבד ולהיות חיובית, למרות שאין הריון.
"מהניסיון שלי, נשים שלוקחות תמיכה של התרופה HCG עלולות לחשוב שהן חוו הריון כימי למרות שלא היה להן הריון כלל. הן ראו בטא חיובית של 40 או 50, אחרי שבוע הבטא ירדה ל-10 או 0 אבל היא חיובית בגלל התמיכה ולא בגלל שהיה הריון".
3 צפייה בגלריה
הריון
הריון
הריון. לערכי הבטא יש משמעות
(צילום המחשה: shutterstock)
אז איך אפשר לדעת בוודאות מתי מדובר בהריון ומתי לא?
"לעניות דעתי אין צורך לבדוק את ההיריון עד ליום ה-18 לאחר הביוץ, ואם לוקחים זריקות של HCG לתמיכה אחרי הביוץ לא מומלץ לבדוק הריון עד שיעברו לפחות 18 ימים מהזריקה האחרונה".
שירות לציבור. בחסות חברת מרק (Merck).