חודש ספטמבר החל ובפתח ניצבת כבר תקופת החגים הארוכה. נשים וזוגות שנמצאים בימים אלה במסגרת טיפולי פוריות מתלבטים כיצד לפעול בתקופה זו, איך משלבים את המעקבים והבדיקות עם הצורך לטייל ולנפוש.
2 צפייה בגלריה
אישה צעירה חופש
אישה צעירה חופש
להפסיק טיפולים במהלך החופשה?
(צילום המחשה: shutterstock)
שוחחנו עם ד"ר מורן גיל על התקופה העמוסה, האם ניתן לשלב חופשה במהלך טיפולי פוריות, איך נראית העבודה בבתי החולים בתקופת החופש והחגים, וגם על היתרון של לקיחת חופשה מהטיפולים.
"באופן טבעי נפח הפעילות של טיפולי הפוריות יורד בחודשים של החופשים והחגים. הנשים עסוקות יותר עם הילדים שבבית, יש מחויבויות אחרות וגם הצוות הרפואי יוצא בצורה מדורגת לחופש", מסבירה ד"ר גיל.
"האתגר בתקופת החגים נובע מכך שטיפולי פוריות דורשים ביצוע מעקבים של בדיקות דם ואולטרסאונד בהפרשים של ימים בודדים, וכאשר יש רצף של חגים כמו חגי תשרי עלול להיווצר מצב שבמשך כמעט שבוע לא ניתן לבצע מעקב. זו הסיבה שהרבה מרפאות סוגרות את הפעילות שלהן למשך שבועיים שלושה בתקופת החגים".
ד"ר גיל מסבירה שאצל רוב הזוגות והמטופלות, לא רק שניתן לדחות את הטיפול במשך חודש, אלא יש בזה גם יתרון, "דחיית הטיפול בחודש או חודשיים לרוב לא יהיה קריטי מבחינת סיכויי ההיריון של האישה, למעט בנשים מבוגרות או בנשים עם רזרבה שחלתית נמוכה מאוד". ד"ר גיל מסבירה על ההשפעה של גוף ונפש, ועל החשיבות הגדולה לתת גם לנפש זמן רגיעה והתאווררות. "אנחנו רואים לפעמים זוגות שנפקדים באופן טבעי דווקא בתקופה הזו. הרגיעה שהחופש נותן יכולה להוריד רמות של הורמוני סטרס שעלולים להשפיע לרעה על שלבי הביוץ והקליטה".

2 צפייה בגלריה
ד"ר מורן גיל
ד"ר מורן גיל
ד"ר מורן גיל
(צילום: באדיבות המרכז הרפואי הדסה)

ומי שבכל זאת רוצה להמשיך טיפולים בתקופה הזו?
"הנשים והזוגות צריכים לקחת בחשבון שמעקבי פוריות בתקופה הזו הם לא אידיאליים ויש סיכון קטן שהטיפול יתבטל. לדוגמא אם יש צורך בהזרעה והביוץ יוצא כשהזוג נמצא בחו"ל. טווח הזמן בין בדיקות המעקב נע בין יומיים לארבעה ימים, ולכן לא תהיה בעיה עם חופשה של כמה ימים בישראל, אבל זה כן עלול לפעמים לדרוש מהמטופלת להתרוצץ ולרוץ לבדיקות במרפאה שהיא לא מכירה בעיר אחרת".
קראו עוד בערוץ הפוריות >>
ומה לגבי שמירה על תרופות? הרבה מהן מצריכות קירור.
"התרופות שניתנות בזריקה צריכות להישמר בקירור ויש להזריק אותן בשעה קבועה", מסבירה ד"ר גיל. "אפשר לקחת את התרופות בצידנית עם קרחונים לנסיעה של שעות בודדות ולהכניס אותן למקרר מיד עם ההגעה לצימר. ולא לשכוח לשים תזכורת בטלפון, כיוון שאת התרופה צריך להזריק בשעה מסוימת. אני פחות נתקלת בשאלות לוגיסטיות מהסוג הזה, ויותר בבקשות של מטופלות לקבל כדורים על מנת לדחות את המחזור לקראת יציאה לחופשה."
ד"ר גיל מזכירה שהארץ מרושתת במרפאות של קופות החולים, כך שאם מטופלת בכל זאת רוצה להמשיך מעקבים במהלך חופשה, היא יכולה לבצע את הבדיקות בסניף הקרוב אליה, "לא לשכוח להדגיש בפני הצוות שמדובר בבדיקות דם של פוריות, שמסומנות כדחופות, וכך התשובות מהמעבדה מגיעות יחסית מהר".
לסיכום, טיפולי פוריות בהחלט אפשריים בתקופת החופש והחגים, על אף שברוב המקרים הפסקת התרעננות קצרה מהמסע שלעתים יכול להיות ארוך ומעייף, היא רעיון לא רע.
שירות לציבור. בחסות חברת מרק (Merck).
פורסם לראשונה: 16:14, 04.09.22