48-72 שעות לאחר שאיבת הביציות, מוחזרים העוברים אל הרחם. זהו השלב הקריטי בטיפולי הפוריות שלאחריו מחכים זוגות רבים במתח לתוצאות המיוחלות. ד"ר שמואל הרצברג, מומחה מהמרכז הרפואי הדסה, עונה על שאלות של נשים בנושא.
3 צפייה בגלריה
כאב בטן אישה
כאב בטן אישה
כאבים בבטן ובחילות זה שכיח?
(צילום המחשה: shutterstock)
עשיתי החזרה לפני כמה ימים של בלסטו. ביומיים הראשונים הרגשתי כאבים בחזה ומחושים בבטן. היום פתאום כלום, אפילו הרגישות בחזה נעלמה. זה מעיד על משהו? או שזה לא אומר כלום?
כאב בחזה או כאב בטן הינם תסמינים היכולים להעיד על תופעות רפואיות מגוונות, במידה ומופיעים כאבים חריגים לאחר החזרת עוברים יש לפנות לבדיקת רופא.
בוצעה החזרה של 2 עוברים בהקפאה. כל כמה זמן עושים בדיקת בטא? כמה הערכים צריכים להיות שיראו על תקינות?
מקובל לבצע בדיקת בטא כעבור כ-13 ימים לאחר החזרת העוברים. בדיקה חיובית (בד"כ מעל 5) מעידה על הריון.
אין ערך קבוע הניתן לקבוע על פיו את תקינות ההריון. לכן לעיתים יש צורך לבצע מעקב ע"י בדיקת בטא נוספת וכמובן השלמת בדיקת US.
ערך הבטא משתנה מיום ליום ועל כן לא ניתן לקבוע ערך אבסולוטי לקביעת תקינות הריון. מחקר שבוצע בעבר, הדגים לדוגמא שבמחזורי טיפול בהם נלקחה בדיקת בטא ביום 12 לאחר החזרה, כאשר התקבלו ערכים סביב 115 היה שיעור הריונות תקינים גבוה יותר, ואילו ערכי בטא נמוכים מ-30 העלו את הסיכוי להריון שאיננו תקין. בכל מקרה על סמך ערך אחד לא ניתן לקבוע את תקינותו של ההריון ויש צורך לבצע מעקב של ערכי הבטא ובדיקת US עוקבת.
כאשר משתרש יותר מעובר אחד, צפוי להתקבל ערך בטא גבוה יותר.
3 צפייה בגלריה
ד"ר שמואל הרצברג
ד"ר שמואל הרצברג
ד"ר שמואל הרצברג
(צילום: המרכז הרפואי הדסה)
עברתי החזרה ביום שישי האחרון. יומיים אחרי היו לי קצת בחילות וחולשה, אחרי זה הרגשתי שהכוחות שלי חזרו אלי, והיום קמתי לבוקר עם כל התופעות של מחזור רק בלי הדימום. יש לי כאב ראש, כאבי בטן, חולשה וחוסר מצב רוח, האם זה תקין?
הכאבים והתחושות אינם ספציפיים למצב מסויים. יש לראות מה הטיפול אותו קיבלת, האם מדובר במחזור "טרי" או החזרת עוברים קפואים ובכל מקרה יש לפנות לבדיקת רופא להמשך הערכה.
האם מותר לקיים יחסי מין לאחר ההחזרה?
ישנן דעות שונות לגבי קיום יחסים לאחר החזרת עוברים. ישנם הממליצים להימנע מקיום יחסים מספר ימים לאחר ההחזרה מתוך חשש להתכווצויות של הרחם וישנם שטוענים שאין מניעה מכך. יש לציין שבמחקר גדול שפורסם בשנת 2000 על מנת לבדוק האם קיום יחסים משפיע על שיעור ההריונות, נבדק שיעור ההריונות לאחר כ-1340 החזרות, בין אם במחזור "טרי" או במחזור של עוברים קפואים ולא נמצא הבדל בשיעור ההריונות, בין בנשים שקיימו יחסים לאחר ההחזרה לבין נשים שנמנעו מכך.
במחזורים הקשורים לאבחון גנטי טרום השרשה כמו PGT PGD, חל איסור על קיום יחסי מין.
3 צפייה בגלריה
כאב בטן אישה
כאב בטן אישה
כאב בטן אישה
(צילום המחשה: shutterstock)
עברתי החזרה לפני 9 ימים ואני לוקחת אסטרופם ואוטרוגסטאן. היום התחילו לי כאבים במפשעה ולפי מה שקראתי בעלון, זאת תופעת לוואי לא נפוצה מדי, וכתוב להמשיך לקחת אבל לפנות לרופא. מה הסיבה לכאבים?
הכאבים במפשעה יכולים להגרם מגורמים שונים, מומלץ לבוא למרפאה להערכת רופא.
האם יש דברים שאני יכולה לעשות כדי לסייע להחזרה להצליח?
לאחר החזרת העוברים תקבלי הנחיות לטיפול ההורמונלי הדרוש לתמיכה בהריון. יש להמשיך את הטיפול עד לבדיקת ההריון ובמידה והבדיקה חיובית ממשיכים את הטיפול בתחילת ההריון על פי הנחיות הרופא המטפל.
פרט לכך אין צורך בפעילות מיוחדת לאחר החזרת העוברים, וניתן לפעול כשגרה.
מה אסור לעשות בימים שאחרי ההחזרה?
בימים שלאחר ההחזרה ניתן להמשיך בפעילות שגרתית. ישנן דעות שונות לגבי קיום יחסים בימים שלאחר ההחזרה. ישנם החוששים שדבר זה עלול לגרום להתכווצויות רחמיות אך ישנם שאינם חוששים לכך, מחקרים בנושא לא הראו ירידה בשיעור הריונות בנשים שקיימו יחסים לאחר ההחזרה.
ברוכים הבאים לערוץ "פוריות בקהילה" של מיינט ירושלים בשיתוף המרכז הרפואי הדסה.
המטרה שלנו היא להנגיש עבורכם את נושא הפוריות בשפה ברורה ופשוטה תוך הכרת המומחים הבכירים מהדסה שעוסקים בנושא. המומחים שלנו יתנו גם מענה לשאלות מעניינות וחשיפה לחוויות אישיות שיעזרו לגולשים לקבל ידע חשוב בתחום.
אני שבוע אחרי ההחזרה והיום הייתה לי הפרשה חומה, האם זה תקין?
הפרשות שונות בימים לאחר ההחזרה הינן נפוצות, יש המשערים שלעיתים סביב השתרשות העובר ברחם יכולות להופיע הפרשות שונות. מומלץ לפנות לרופא המטפל. לעיתים הרופא יבחר להוסיף טיפול תמיכתי אחר או נוסף בהתאם לפרוטוקול הטיפול.
אני שבוע אחרי ההחזרה, יש לי כאבי תופת בבטן, האם עלי לגשת לרופא או שמדובר על תופעת לוואי ידועה?
יש לפנות מייד לבדיקת רופא. ישנם גורמים שונים העלולים לגרום לכאבי בטן חזקים לאחר החזרה. במחזור "טרי" יהיה צורך לשלול גירוי יתר שחלתי. סביב שחלתי או גורמים דחופים נוספים העלולים לגרום לכאב.
שירות לציבור. בחסות חברת מרק (Merck).
פורסם לראשונה: 12:22, 08.04.21